CX slaat op hol
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 190

Gepost: 29 mei 2007 05:48 PM

Hoi,

Ik heb een CX turbodiesel uit 1984 met stalen bumpers. Het is een 2500cc turbo diesel met 90pk (turbo1)
Ben super tevreden over deze klassieker, maar nu heeft hij het volgende probleem!

Als ik harder moet afremmen voor een kruising of stoplicht en daarbij tot stilstand kom dan draait de motor even stationair en plots stijgt het toerental en maakt de motor een hakkend geluid en er komt een flinke grijze rookpluim vrij! Dit is alsof een klein kaboutertje stiekem gas geeft tot 3000 toeren Shocked
Vervolgens loopt de motor weer perfect en is er niets aan de hand Rolling Eyes

Wie weet wat dit kan zijn??

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 29 mei 2007 06:17 PM
  [ # 1 ]

Re: CX slaat op hol

Jules Unlimited schreef:

Hoi,

Ik heb een CX turbodiesel uit 1984 met stalen bumpers. Het is een 2500cc turbo diesel met 90pk (turbo1)
Ben super tevreden over deze klassieker, maar nu heeft hij het volgende probleem!

Als ik harder moet afremmen voor een kruising of stoplicht en daarbij tot stilstand kom dan draait de motor even stationair en plots stijgt het toerental en maakt de motor een hakkend geluid en er komt een flinke grijze rookpluim vrij! Dit is alsof een klein kaboutertje stiekem gas geeft tot 3000 toeren Shocked
Vervolgens loopt de motor weer perfect en is er niets aan de hand Rolling Eyes

Wie weet wat dit kan zijn??

Diesels die op hol slaan doen dat alleen als er “illegaal” brandstof wordt toegevoerd.

Het kan een fout in de brandstofpomp(bediening) zijn, maar wat ook goed mogelijk is, dat ie (zeker gezien de grijze rook) op motorolie gaat lopen.

Motorolie kan ie zelf aanzuigen indien er veel teveel olie inhet carter zit. Dan zuigt ie het via de carterventilatie aan. Check of de carterventilatie erg smerig is (drijfnat van de motorolie) OF dat er teveel olie inzit. Ook mogelijk als de motor zoveel carterdruk heeft waardoor er olie de luchtinvoer in blaast.

Ernstig is ook wanneer de olieafdichtingen van de turbo lekken. Dan zal de motor olie aanzuigen uit de turbo, met hetzelfde effect tot gevolg. De motor loopt als ie eenmaal warm is ook wel op de olie de aangezogen wordt. Echter, er is dan geen enkel remmend controle effect meer en als er maar genoeg olie wordt aangezogen slaat de motor keihard op hol met meestal desastreuse gevolgen van dien.

Ik zou hier ernstig mee uitkijken! Mocht ie toch op hol slaan, zet em in 5 en knijp de motor af met de koppeling met de voet op de rem.

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 29 mei 2007 06:42 PM
  [ # 2 ]

Vrijwel zeker brandstofpomp defect, volgens mij heb je een Lucas (King of Darkness) pomp.

Ik heb jaren geleden exact hetzelfde gehad bij een BX TZD turbo. Andere pomp erop en weg probleem.

Dat ie op olie gaat lopen zoals in het vorige bericht geschetst wordt lijkt me onwaarschijnlijk, want als dat gebeurd loopt ie meteen kapot.

Niet te lang mee doorrijden, want zoals je al hoort klinkt het niet echt gezond…...

Suc6
Mike

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 29 mei 2007 06:50 PM
  [ # 3 ]
CEE-IKS schreef:

Vrijwel zeker brandstofpomp defect, volgens mij heb je een Lucas (King of Darkness) pomp.

Ik heb jaren geleden exact hetzelfde gehad bij een BX TZD turbo. Andere pomp erop en weg probleem.

Dat ie op olie gaat lopen zoals in het vorige bericht geschetst wordt lijkt me onwaarschijnlijk, want als dat gebeurd loopt ie meteen kapot.

Zoals ik schreef: het kan ook absoluut in de brandstofpomp zitten. Maar op olie lopen is zeker bij turbodiesels niet uitgesloten. Als ie (nog) niet zoveel olie aanzuigt hoeft ie ook niet gelijk volledig op hol te slaan. Het verschil moet echter goed te ruiken zijn. Verbrande olie ruikt heel anders dan verbrande diesel.

Echter, in alle situaties waarin het oliepeil goed is en hij toch op hol slaat door olie, geldt dat er sprake moet zijn van vergevorderde slijtage met een hoog olieverbruik

Profiel  

ray
> 700 berichten
Totaal aantal Berichten: 735

Gepost: 29 mei 2007 09:00 PM
  [ # 4 ]

Als je membraam van de extrabrandstof inspuiting kapot is op de pomp,kan er dieselolie door het vacuumslangetje in de inlaat komen.
Dat zou ook nog de oorzaak kunnen zijn.
Op de sleutelmeeting teste beau wouda dit door de auto achter flink omhoog te zetten.
De dieselolie liep zo uit de vacuumslang,het desbetreffende voertuig had last van enorme grijze wolken uitstoot in bijv. een parkeergarage als je omlaag gaat.
Ik kan me voorstellen dat het toerental dan ook omhoog gaat.
Als je remt duikt een berline voorover,zou hetzelfde effect kunnen zijn.
Dat membraam is gewoon te vervangen achterop de pomp.
Is niet goedkoop,maar altijd nog goedkoper als een andere pomp,en minder werk.
Uittesten Dus!

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  

Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 mei 2007 12:35 PM
  [ # 5 ]

membraan

De membraam van de extra brandstof inspuiting zit achterop de pomp.
Bij mijn turbo2 diesel zit er achterop een schroefje waarmee je extra diesel (turboboost) kan toevoegen.
Bedoel je dat dat membraam lekt of niet goed functioneert en ervoor zorgt dat de motor even op hol slaat bij hard remmen.
Het zou wel mooi zijn als het daaraan ligt. Ik heb nog een turboboost membraam van mijn turbo2. Ga vanavond dit maar eens even testen.

De carterontluchting heb ik al schoon gemaakt en het oliepijl is perfect op niveau. Ik ga er daarmee vanuit dat hij niet op olie loopt en het is ook licht grijze rook en geen blauwe oliewalm Exclamation  Confused:

Vanavond weet ik meer! Bedankt zover

Triumph TR6 (1972)

Profiel  

Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 05 juni 2007 01:04 PM
  [ # 6 ]

boost valve

Heb gisteren de boost valve van een turbo2 dieselpomp op mijn cx geschroefd! Alle slangetjes zitten vast maar de turbo doet bijna niets meer
Ik had het stelschroefje exact hetzelfde gezet als de turbo1 boost valve Exclamation

Ik ga nog even experimenteren met het stelschroefje van de boostvalve.
Hopelijk gaat mijn turbo dan weer beter presteren

Triumph TR6 (1972)

Profiel  

cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1412

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 05 juni 2007 01:33 PM
  [ # 7 ]

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Het bleek een lekje in de opvoerpomp.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  

Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 juni 2007 01:10 PM
  [ # 8 ]

Probleem ontdekt

Gisteren het turbo membraam uit elkaar gehaald en het probleem ontdekt waardoor mijn cx bij stationair draaien af en toe op hol slaat!

In het turbo membraam zit een rubberen klepje met daarin een metalen kern die op en neer gaat! Dat rubberen klepje is gescheurd waardoor vooral bij stationair draaien er wel eens bij hard afremmen een scheut diesel illegaal wordt bijgevoegd! Waardoor het toerental stijgt en grijze rook ontwikkeld Exclamation

Nu is het mijn vraag waar je dat membraampje los kan kopen?

Ergens bij een Bosch Revisie centrum?

Triumph TR6 (1972)

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 06 juni 2007 01:14 PM
  [ # 9 ]

Kudo’s to Ray….

Gr Martijn

Profiel  

ray
> 700 berichten
Totaal aantal Berichten: 735

Gepost: 06 juni 2007 02:38 PM
  [ # 10 ]

Ze staan ook wel eens op ebay.de,beau wouda zei dat hij de losse membranen ook wel kon leveren.
Hij vervangt meestal het geheel,hij zei dat het een pokkeklus was om alleen het membraan te vervangen.
Dus ik zou beau wouda proberen.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook