na al wat langer twijfels bij mijn brandstofpomp te hebben (stationair niet meer goed af te stellen, grijze rook bij starten en niet heel mooi lopen) blijkt het membraantje achterop en de as aan de tandwielkant nu ook nog te lekken.
Ik heb nog een sloper staan met dezelfde pomp.
Mijn idee is komend weekend de pompen te wisselen, wie weet hoe je de pomp afstelt?
Volgens het boekje schijnt niet te werken, maar hoe moet het wel?
graag tips
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
je hebt de afstel stiften nodig ,en 2 micrometers.
hoogste punt op je brandstofpomp word 0>NUL.
op de pomp staat het afstelmoment van cilinder 1 in MM VOOR BDP , dat is dus VOOR DE ARBEIDSLAG.leest als voorontsteking/voorinspuiting.
zet alles normaal op tijd qua riemen.
monteer de pomp LOS en zet hem op het NUL punt, NADAT je cilinder 1 op BDP 0>NUL hebt gezet.
druk nu de inlaat of uitlaatklepvan cilinder 1 OMLAAG tot deze de zuiger raakt.
zet nu de micrometer op de klep en zet deze op 0>NUL.
draai de motor in TEGENGESTELDE looprichting tot je micrometer het gegeven getal op de pomp heeft.(dit komt op de 100ste MM nauwkeurig.)
LAAT de motor daar staan , en draai de pomp opnieuw op 0>NUL.
zet hem dan vast en bouw de boel dicht, starten lopen en rijden maar.
het getal waar je naar zoekt lijkt op dit,, 3,43 = dus MM en of 1,19 MM
dat is dus vertaald de Milimeters welke de zuiger van cilinder 1 VOOR BDP moet komen staan, en de pomp op max lichthoogte dus ook op 0 NUL moet komen staan..
de kromme gok zonder apparatuur is.
markeer op beide motoren hetzelvde punt bij de pomp zoals gemonteerd ,met de distrie op de juiste merktekens.
verwissel de pomp en zet hem op dat punt zonder de distri te verdraaien..
10% kans dat je mazzel hebt, 90 % kans dat je alsnog de meters erop moet zetten..
mvgr wupke:die daar ff mee zoet was voor hij dat uitgevogeld had…
dank je wupke.
als ik dit zo lees weet ik niet of dit wel echt iets voor mij is om zelf te doen.
zal nog eens goed nadenken.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v