Het gaat wel lukken.. een sponsor is gevonden.
Hoe moeilijk is klepspeling doen, dat moet toch vaker als je lpg hebt?
Gijs heeft het met zijn XM laten doen ergens in Den bosch. Dit zou je ff moeten vragen bij “chevron” op dit forum.
Freddy (niet hier op het forum) heeft zijn Athéna ook op gas laten zetten. Weet alleen niet waar. In combinatie met een elektronische ontsteking loopt die Athéna hartstikke lekker en goedkoop, hehe.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
elektronische ontsteking? Wat is dat?
Ik bedoel, elke auto op benzine of gas heeft toch ontsteking, lijkt me dat die elektronisch is of..? Of kan het met vuursteentjes
XM of CX op lpg laten zetten is toch een verschil, ik neem niet aan dat de XM ooit met carburateur is uitgevoerd, is dus een heel ander systeem. Meneer Vogels claimt nogal ervaring te hebben met oldtimers dus dat moet ‘m dan maar worden.
Maar hoe zit het met klepspeling?
Ze zeggen dat je die dan om 5k moet stellen, maar ik doe het toch gewoon om de 10k.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
--Arne-- schreef:Maar hoe zit het met klepspeling?
Klepspeling stellen is geen moeite als je weet hoe het moet. Dat betekent dat je wel een beetje moet weten hoe een motor werkt
Ook op gas moet iedere 10k kilometer voldoende zijn. Als je nog niet weet hoe je motor zich gedraagt zou ik het, zeker op gas, wat vaker doen.
Je hebt mechanische ontsteking dmv een verdelerhuis die met opengaande en sluitende “puntjes” op het juiste moment de vonk naar de juiste bougie stuurt. Dit kan ook electronisch “geprogrammeerd” worden, dan heb je electronische ontsteking.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Oké, ik snap het. Wordt de onsteking normaal via de nokkenas geregeld? Of waar zitten die “puntjes”/verdelerhuis.
Elektronische ontsteking zal ik eens naar vragen als ik bij die lpg-boer ben.
Op zich snap ik best hoe een motor werkt en ik ben er ook niet vies van om dat nog wat beter te leren, in de vraagbaak staat een methode om de klepspeling te doen, is dat een goede of kan het beter/handiger?
Ach, hoef ik nu nog niet te weten, komt over 10k wel.
Ik weet dat er universele ontstekingen zijn,doehetzelf kitjes die je bij electronica/onderdelen bedrijven kunt bestellen,moet je dan zelf een kastje omheen maken,die kitjes schijnen echt heel goedkoop te zijn.
Je kunt voor een kantenklare universele elec.onsteking gaan,of een elec. ontsteking uit een 2400ie.
Ik heb geen adressen,dus je zult zelf even moeten zoeken.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Vogels is idd koning op dit gebied, als je iets minder kwijt wilt zijn kan je eens Ben der Kinderen in Oirschot bellen, die bouwt veel amerikanen om naar LPG voor een schappelijke prijs en die systemen zijn vaak veel duurder.
Maar Vogels is wel een aanrader ja, maar meer dan 1000 zou ik er zelf absoluut niet voor neerleggen.
Citroën D Special 1970

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
1.000 euro lijkt me toch meer dan voldoende voor een klassiek LPG-systeem. Hoe eerder je het doet, hoe beter, want daarna begin je meteen met het terugverdienen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Zo’n systeem waar Ray het over heeft, heeft de Athéna er ook in. Rijdt best fijn volgens de eigenaar. Het geeft minder problemen dan het systeem wat erin zat.
Zojuist mijn dame ingeleverd bij de Gebr van Orsouw, zij waren de enigen die het nog voor de zomer konden fixen en ik heb nooit echt geduld..
1000 eu, 100 liter, complete inbouw en keuring leek me best redelijk, toch?
Is het waar wat die vent zei dat je op lpg kunt starten? Als dat zo is, waarom laten ze de benzinetank dan zitten..!?
Nouja, ik ga het wel zien.
Als je gas op is, schakeld ie automatisch over naar benzine, als het goed is.
--Arne-- schreef:Zojuist mijn dame ingeleverd bij de Gebr van Orsouw, zij waren de enigen die het nog voor de zomer konden fixen en ik heb nooit echt geduld..
1000 eu, 100 liter, complete inbouw en keuring leek me best redelijk, toch?Is het waar wat die vent zei dat je op lpg kunt starten? Als dat zo is, waarom laten ze de benzinetank dan zitten..!?
Nouja, ik ga het wel zien.
Prima keuze voor van Orsouw En idd je kan gewoon starten op LPG, en de benzinetank, tja je hebt niet overal LPG dus een alternatief is altijd fijn lijkt me. @CX-Power, hij schakelt niet automatisch over met deze simplere systemen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Op LPG starten is de normaalste zaak van de wereld bij conventionele LPG installaties. (dus zonder computerzooi) De tank moet blijven zitten van de RDW. Er onderuit halen mag niet, verkleinen weer wel. Maar dan wel met een goedgekeurde tank. Daarbij komt dat je zo nu en dan best wel eens op benzine wilt rijden om de carburateur een beetje proper te houden. En natuurlijk omdat je ook wel eens zonder LPG kunt komen te zitten. De inhoud-meters zijn niet zo precies.
Verder is het heerlijk om op vakantie te gaan met bijde tanks vol. Kom je even geen LPG station tegen, dan kun je je nog even vermaken op benzine. Met beide tanks heb je dan natuurlijk een geweldige actieradius!

Totaal aantal Berichten: 205
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Hmm, bij Carbalt menen ze dat een 100 liter tank niet past. Te breed. Nou ja, die 80 liter voldoet prima, LPi in een 2400 GTi.