Sinds een half jaar heb ik een Berlingo 1.9D bestel (dus zonder ramen achter). Ik ben erg tevreden over de auto. Comfortabel met airco etc. Nu alweer 25K gereden.
Behalve dat ie wat langzaam is, maakt me verder niet echt uit, dat weet je als je een een 1.9D blok hebt in een auto met de aerodynamische eigenschappen van een schoenendoos.
Wat ik wel wat jammer vindt is het lawaai vanaf 110. De motor moet toch behoorlijk wat toeren maken om hogere snelheden te halen.
ZX 1.9D maakt toch echt veel minder toeren.
Heeft iemand een suggestie om het lawaai iets te verminderen? Ik heb al een paar lagen tapijt achterin gelegd, dus het gaat eigenlijk alleen nog om het motorgeluid door het hoge toerental. Als ik nou de vbak van een zx op in een berlingo zet?


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik had altijd een deken gespannen tussen de cabine en het laadruim. Hierdoor weerkaatst het geluid niet zo enorm maar wel gedempt wordt.
Natuurlijk zijn er betere manieren, maar in deze sferen zal je het wel moeten zoeken.








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Misschien interessant?
http://www.noisecontrol.nl/akoestische_materialen.html
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Jitendo heeft het niet zozeer over het lawaai in de cabine als wel het toerental van de motor.
Ik vrees dat je het wel kunt vergeten om in een Berlingo een tragere bak te zetten….hij is nu eenmaal niet zo gestroomlijnd als een BX of ZX, laat staan een Xantia.
Voor het goede is een 1.9D van 70-71 pk eigenlijk net iets te krap bemeten qua vermogen voor een Berlingo….dan had je moeten kiezen voor de HDI van 90 pk.
Mijn koeriersbedrijf heeft beide uitvoeringen lopen en het is een hemelsbreed verschil, omdat die HDI natuurlijk ook een tragere bak heeft dan de 1.9D.
Ik zit er overigens aan te denken om in mijn TZD 1.9 wel een tragere bak ooit te laten monteren…een BX met 1020 kg moet dat wel kunnen hebben.
Ik merk een enorm verschil in motorgeluid tussen onze 1.4 Multispace en mijn zus’ 1.4 Tentation.
Ik vermoed dat de Tentation (=basisversie) de geluidsdemping van de bestelberlingo heeft,
terwijl onze Multispace (=tussenversie) de geluidsdemping van de Image (=topversie) heeft.
Ik zal bij gelegenheid eens onder beider motorkappen kijken en uitzoeken waar de verschillen in isolatie zitten.
Ik heb een 1.9D motor (XUD9) uit een 98er Berlingo in mijn Xantia, als de luchtslang er niet goed op zit, dan heb ik ook een kabaal boven de 100 a 110km/uur. Het gaat dan vooral om de aansluiting op de luchtinlaat collector, een beetje hiermee spelen en anders vastzetten kan veel schelen. Er zit hier ook een grote rubberen ring tussen, deze vervangen door een nieuwe kan ook helpen, dat ding kost c.a. 5 euro.
zit de afschermplaat nog onder de motor?
ik begrijp het eigenlijk niet goed mijn 1999 1.9D destijds kon ik niet echt lawaaierig noemen, het is geen Rolls maar….......
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
http://www.kunststofcoatings.nl/Piek.html
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik had aanvankelijk zo´n tussenschot in mijn auto zitten. Toen was de achterbak dus redelijk gedempt. Die heb ik eruit gehaald omdat
- mijn hond anders alleen in die bak zit zonder dat hij naar voren kan kijken (= niet dan niet wagenziek)
- de stoel tenminste normaal naar achteren kan zodat ik een beetje normaal kan zitten
- ik een bed achterin heb kunnen bouwen.
achterbak heb ik redelijk geisoleerd Een kleed er tussen hangen is geen gek idee. Ik zat al aan gordijnen te denken, maar zoals ik al zei, gaat het mij voornamelijk om het motorgeluid. Ik zal eens kijken naar dat stuk rubber waar over gesproken werd.
maar alvast bedankt voor de reacties






Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Ook ik vond dat veel lawaai uit het laadruim kwam.
Dus heb ik een coupon naaldvilt bij de stoffeerder gehaald,
met de rubber mat als mal een vilt ondermat uitgesneden,
en die onder de rubbermat gelegd:
De rest heb ik tussen de vestevigingsstrippen tegen het plafond geplakt met vloerbedekkingslijm.
Wel een paar keer nadrukken!!
Voor mijn gevoel scheelt dit heel wat. Het “holle” geluid is minder.
Groeten van Jaap.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
en je hebt minder kans om een deukje van binnen naar buiten op te lopen als er iets tegen valt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
bedankt voor de fotos met duidelijke uitleg. Ik denk dat ik morgen maar eens met dit voorbeeld aan de slag ga. Ik heb inderdaad het idee dat misschien het lawaai niet eens zo echt het probleem is maar het is zo´n schel hol geluid, daar wordt het niet beter van.
Geluid kun je makkelijk verminderen door te zorgen dat het geabsorbeerd wordt. Heb je last van de buren en plavuizen? Leg een vloerkleed neer en het wordt al een stuk minder.
hetzelfde geldt voor de Berlingo. Doe wat aan de klankkast achterin en het zal een stuk minder worden.
Om het toerental te verminderen heb ik 15 inch velgen met 185/65 banden onder mijn berlingo gezet.
Dit verhoogd de snelheid bij gelijk toerental met 7 km.
gavolg is dat de km telller nu 2 k te weinig aangeeft.
Eerst was dit 5 km te veel


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De isolatievoorbeelden zijn de beste. Wat een beetje een verborgen lawaaimaker is, zijn de onderkanten van de achterdeuren. Haal de plastic bekleding aan de binnenkant er even af en plak ook iets aan de binnenkant van de achterdeurtjes. Het uitlaatgeraas zal duidelijk verminderen. Om de afrolgeluiden van de achterwielen te verminderen zul je de spatschermen moeten bekleden, dat is wat lastiger, maar niet ondoenbaar.