Shit, ik heb echt mijn avond niet
Na een verjaardag wilde mijn CX niet meer starten!
Blijkbaar is mijn dynamo kapot en laad de accu niet meer bij! Dus op de verjaardag de motor geprobeert te starten met startkabels, geen succes!
Uiteindelijk met de landrover van een vriend de CX aangetrokken Moest vervolgens nog van Ahrnem naar Utrecht met steeds minder verlichting. Gelukkig heel aangekomen bij mijn vriendin moest ik even omrijden vanwege wegwerkzaamheden.
Helaas ga ik te hard over de laatste drempel en vervolgens loopt de motor voor geen meter meer!! Het lijkt alsof de uitlaat eronderuit ligt en het vermogen is kompleet weg.
Ik snap er werkelijk niets van!
Zou door de klap de distributieband een tandje versprongen kunnen zijn??
Morgenochtend even kijken als het licht is!! Hopelijk valt de motorschade mee!
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
verbijsterd!!
Ik ging wel te hard over de drempel, maar ook weer niet zo hard dat de motor kapot kan gaan daardoor!!
Ik baal als een stekker!
Wie heeft ook al eens zoiets meegemaakt??
Triumph TR6 (1972)

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
volgens mij heb je helemaal geen distributiesnaar, maar een tandwielenset. zeker weten doe ik dat niet, maar anderen zullen dit kunnen bevestigen of ontkennen.
hij heeft zelfs 2 riemen.
kijk eens naar de intercooler onder de voorste dwarsbalk voor de motor dus, direct onder cq ietwat voor je radiator…
en of een losgeschoten slang, of je hebt je intercooler beschadigt.
mvgr wupke
turbo 1
kijk eens naar de intercooler onder de voorste dwarsbalk voor de motor dus, direct onder cq ietwat voor je radiator…
en of een losgeschoten slang, of je hebt je intercooler beschadigt.
Ik had er niet bij vermeld dat ik in de turbo1 reed. Deze heeft geen intercooler. De accu is tevens helemaal plat en sta nu bij mijn vriendin in Nieuwegein. Heb niet voldoende gereedschap bij om hier te kijken wat er aan de hand is.
Triumph TR6 (1972)

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Een afgeknepen uitlaat of een losse luchtslang kan het probleem veroorzaken, maar er zijn nog wel wat andere mogelijkheden… je zal om te beginnen toch eens de onderkant van de auto moetne bekijken denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: turbo 1
Jules Unlimited schreef:kijk eens naar de intercooler onder de voorste dwarsbalk voor de motor dus, direct onder cq ietwat voor je radiator…
en of een losgeschoten slang, of je hebt je intercooler beschadigt.Ik had er niet bij vermeld dat ik in de turbo1 reed. Deze heeft geen intercooler. De accu is tevens helemaal plat en sta nu bij mijn vriendin in Nieuwegein. Heb niet voldoende gereedschap bij om hier te kijken wat er aan de hand is.
wat heb je nodig ?
14:39 @utrecht
de anwb zit dicht bij je even bellen en kijken hoe of wat
Opgelost
Bedankt voor de reakties!
Maar het probleem is opgelost!
Gisteren toch maar de wegenwacht gebeld! Die man was er echt snel en gelukkig was het niet druk waardoor hij tijd had om te sleutelen. Toen we de auto starten bleek dat deze echt slecht liep en dat we beter naar de distributie konden gaan kijken.
Wiel eraf gehaald en het binnenspatbord! Echt geweldig trouwens die luchtkrik en luchtsleutel
Gelukkig mocht ik zelf sleutelen en hielp de anwb man met gereedschap en handige tips
Toen we het beschermkapje los haalde zagen we meteen dat de spanrol los was en dat de bout en ring wegwas!
De ring lag gelukkig nog onder de onderste beschermkap, maar de distributieband is wel aan de zijkant weggesleten.
Nadere inspectie leerde dat het lager vastzat van de spanrol en dat is waarschijnlijk de oorzaak geweest dat de bout los is gedraaid. Vervolgens is de bout blijven hangen en kon de spanrol ronddraaien om de bus die hem normaal fixeert. Hierdoor was de hele bus weggesleten en raakte de spanrol de distributiebanderonder en heeft deze aan de zijkant weggesleten!
Toen ik dus s’nachts over de drempel sprong is de bout uit de spanrol gevlogen en liep de dieselpomp niet meer op tijd.
Als noodoplossing hebben we het lager gangbaar gemaakt en de binnenste bus ingekort en met een nieuwe M7 bout (had hij gelukkig nog net 1) hebben we het kunnen maken!
Verder bleek dat de snaar van de dynamo te slap stond en daardoor laadde de dynamo niet goed bij! Nu laad de dynamo nog maar 12,6 volt bij, daarvoor slechts 11,4! Dus daar moet ik nog even naar kijken!
Triumph TR6 (1972)
Belachelijk!
Het is natuurlijk wel van de zotte dat het lager van de spanrol vastzat!
Dat ga ik dus wel proberen te claimen bij http://www.cxbasis.de
Ik kan nu weer een nieuwe distributieband en spanrol kopen voor de pompriem dankzij dit probleempje!
Laat nog weten hoe dit afloopt! Heb de spanrol er net een jaar opzitten!
Triumph TR6 (1972)
Re: Opgelost
Jules Unlimited schreef:Bedankt voor de reakties!
Maar het probleem is opgelost!
Gisteren toch maar de wegenwacht gebeld! Die man was er echt snel en gelukkig was het niet druk waardoor hij tijd had om te sleutelen. Toen we de auto starten bleek dat deze echt slecht liep en dat we beter naar de distributie konden gaan kijken.Wiel eraf gehaald en het binnenspatbord! Echt geweldig trouwens die luchtkrik en luchtsleutel
![]()
Gelukkig mocht ik zelf sleutelen en hielp de anwb man met gereedschap en handige tips![]()
Toen we het beschermkapje los haalde zagen we meteen dat de spanrol los was en dat de bout en ring wegwas!
De ring lag gelukkig nog onder de onderste beschermkap, maar de distributieband is wel aan de zijkant weggesleten.
Nadere inspectie leerde dat het lager vastzat van de spanrol en dat is waarschijnlijk de oorzaak geweest dat de bout los is gedraaid. Vervolgens is de bout blijven hangen en kon de spanrol ronddraaien om de bus die hem normaal fixeert. Hierdoor was de hele bus weggesleten en raakte de spanrol de distributiebanderonder en heeft deze aan de zijkant weggesleten!
Toen ik dus s’nachts over de drempel sprong is de bout uit de spanrol gevlogen en liep de dieselpomp niet meer op tijd.Als noodoplossing hebben we het lager gangbaar gemaakt en de binnenste bus ingekort en met een nieuwe M7 bout (had hij gelukkig nog net 1) hebben we het kunnen maken!
Verder bleek dat de snaar van de dynamo te slap stond en daardoor laadde de dynamo niet goed bij! Nu laad de dynamo nog maar 12,6 volt bij, daarvoor slechts 11,4! Dus daar moet ik nog even naar kijken!
volgens mij heb jij behoorlijk mazzel gehad met deze ww man! meestal zijn ze niet zo van, we gaan eens fijn een stukje sleutelen als ergens gewoon voor de deur staat.
Dat besefte ik ook wel!
Was ook erg blij met deze WW man.
Super service & gereedschap!
Heb gevraagd of ze nog zo’n autootje over hadden met gereedschap!
Triumph TR6 (1972)
Dan heb je zeker mazzel gehad. Je hebt 2 distributieriemen op dat type CX. 1 van de krukas naar de nokkenas, en 1 van je krukas naar je inspuitpomp. Als die eerste was vastgelopen / geknapt dan kon je afscheid van je blok gaan nemen.
Nu valt het nog mee. Gelukkig.
Test
Thijsvandebles schreef:Dan heb je zeker mazzel gehad. Je hebt 2 distributieriemen op dat type CX. 1 van de krukas naar de nokkenas, en 1 van je krukas naar je inspuitpomp. Als die eerste was vastgelopen / geknapt dan kon je afscheid van je blok gaan nemen.
Nu valt het nog mee. Gelukkig.
Ik heb begrepen dat bij een CX diesel het meestal de stoterstangen zijn die de klappen opvangen ipv de kleppen. Ofwel. riem vervangen, stoterstangen rechtbuigen (of nieuwe monteren) en dan de kleppen stellen en gaan met die banaan.
correct.
al zou ik voor vervangen opteren.
mvgr wupke:

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
kreazyV8wuppo schreef:correct.
al zou ik voor vervangen opteren.
mvgr wupke:
Ja , lijkt mij ook beter. Stoterstangen recht buigen lijkt mij niet zo’n goede optie.