CX start niet! Bakbeveiliging of startmotor?
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 09 juli 2007 12:29 PM

Dag allen,

Zo heel af en toe startte de CX niet in een keer, maar moest ik de sleutel nogmaals omdraaien. Zo ook gisterochtend, toen wilde de dame ook alleen in N en niet in P - of was dat toeval??

Gistermiddag was het nog veel lastiger, pas bij poging 7 ofzo (en met de pook nadrukkelijk in P geduwd) was het starten en lopen. Ik meende wel steeds een relaisklikje te horen, maar niet erg duidelijk.

Gisteravond weer zonder problemen gelukkig, want de blik van vrouwlief sprak boekdelen: “met 2 kleine kinderen achterin de auto ff geen gedonder graag Evil or Very Mad ”  Wink

Wat kan dit zijn?
1. Sensor van P/N stand van de bak (zitten die onder de pook, bij het stangenstelsel of op de bak zelf)?
2. Of “gewoon” een gare startmotor/koolborstels (de startmotor draait namelijk ook niet zo vlotjes rond, of hoorde dat anno 1978)?
3. ???

Alvast bedankt en groeten,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 09 juli 2007 02:35 PM
  [ # 1 ]

kan zijn.
versleten contactslot .
en of verbrand contact in of een relais of de schakelaar in de bak.
of de startmotor solonoide .

leg voor de voorzichtigheid een draad vanaf de startmotor naar je accu.
als hij weer eens wijgert kun je met de selecteur in N of P ,en je sleutel op het contact, dan kun je zelf even de draad tegen de +pool houden….dan zal hij het wel doen .

dus een draad vanaf het amp/kleinste aansluiting op de solonoide. het signaaldraadje dus.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 juli 2007 02:39 PM
  [ # 2 ]
kreazyV8wuppo schreef:

dan kun je zelf even de draad tegen de +pool houden….dan zal hij het wel doen .

dus een draad vanaf het amp/kleinste aansluiting op de solonoide. het signaaldraadje dus.

mvgr wupke Wink

en als-t-ie het dan niet doet, is het dus de startmotor met grootste waarschijnlijkheid

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 09 juli 2007 04:46 PM
  [ # 3 ]

Draad vanaf de startmotor - klinkt fijn zonder brug, dat ding hangt ergens diep weggestopt bij een CX 2400ie Sad
Zit er niet al zoals bij de 22TRS en GSA een kabel tussen contactslot en startmotor met tussenconnector, die je kan loshalen en vervolgens deze direct op de accu+ houden?

En over de relais en bakschakelaar: waar kan ik die vinden?
Contactslot stuk kan natuurlijk ook nog.

Hm, teveel opties Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 juli 2007 05:03 PM
  [ # 4 ]

als het goed is heeft die draad van de startmotor een connector ter hoogte van je accu. alsof ze het vantevoren voor je hebben aangelegd.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 09 juli 2007 05:09 PM
  [ # 5 ]

Kleurtjes wellicht bekend van draad/connector Idea ? Voor ik het verkeerde component in ene 12V voor de spreekwoordelijke donder geef Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 juli 2007 05:16 PM
  [ # 6 ]

zwart volgens mij. hij zit in die hoes erbij die om de dikke +kabel van je accu zit.
in ieder geval niet groen of geel.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 10 juli 2007 02:00 AM
  [ # 7 ]

Dank allen. Als ‘t trouwens de startmotor mocht zijn:
- krijg je die er zonder brug af? zo ja, hoe (vraagbaken zijn mij meestal ietsie teveel “simply remove…” Wink)?
- en duiden mijn problemen dan op “koolborstels vervangen” of op nieuwe startmotor?

En nog iemand een id waar de sensoren/schakelaars/relais zitten voor de C-matic-stand?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
M.Belonje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-05-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
- CX 2200 Pallas C-Matic
Gepost: 16 juli 2007 11:12 PM
  [ # 8 ]

Boven op de bak zitten de schakelaars onder het zwarte kapje. Als rommelen met de pook er invloed op heeft dan lijkt hier het probleem verholpen te kunnen worden.
De startmotor kan er af zonder brug. Wel langs onder.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 17 juli 2007 02:13 AM
  [ # 9 ]

En dan wellicht ten overvloede: in de hoogste stand, maar daarna wel blokke of bokken onder de auto!

M.Belonje schreef:

Boven op de bak zitten de schakelaars onder het zwarte kapje. Als rommelen met de pook er invloed op heeft dan lijkt hier het probleem verholpen te kunnen worden.
De startmotor kan er af zonder brug. Wel langs onder.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 17 juli 2007 02:40 PM
  [ # 10 ]
M.Belonje schreef:

Boven op de bak zitten de schakelaars onder het zwarte kapje. Als rommelen met de pook er invloed op heeft dan lijkt hier het probleem verholpen te kunnen worden.
De startmotor kan er af zonder brug. Wel langs onder.

Dank! Gewoon kapje eraf schroeven en 1 voor 1 de contactjes reinigen? Of valt hier niets aan te onderhouden?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook