Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Wegens wat werkzaamheden aan de BX die net afgerond zijn en dat het hier nog maar stilletjes is een een topicje over mijn breakie
Korte historie:
Auto gekocht toen die 3 jaar was met 140Dkm, altijd liefdevol onderhouden, nergens op bespaard, olie en filter om de 3000km enz enz…
Na dat men vader er mee heeft gereden voor zoveel jaren ging mij moeder ermee rijden en nu ik.
De auto is van eind Januari ingeschreven en al +- 11.000km mee gereden.
Ooit maar 1 keer in panne gestaan met een gebroken retourleiding.
Auto had een jaar stilgestaan en was ermee gaan rijden zonder veel werk te doen, maar 3weken geleden ben ik aan een grotere revisie begonnen.
Wat er orgineel moest gebeuren was de kachelradiator, distributiekit en koppeling vervangen.
Ook was er een LHM lek van een paar druppels.
Aangezien het toch vakantie is maar ineens serieus werk van gemaakt.
Heel simpel gezegd, motor en bak eruit, véééél nieuw gestoken en motor en (andere) bak er weer terug in.
Wat is er allemaal gebeurt:
Koppeling
Distributiekit + waterpomp
LHM lek opsporen en herstellen(is maar een paar druppels maar het mag uiteraard niet…)
Alle LHM retourleidingen op het subframe
2Stalen leidingen(1staal van Citroën en 1 zelf gemaakt)
Stalen mazoutleidingen vervangen door nieuwe koperen(incl de rubberen)
Draagarmbussen voor
Fuseekogels
Spoorstangen
Reactiestangen
Motorsteunen
Ashoes(rest in nieuwstaat)
Stuurhuishoezen
Ferodo remblokken
Thermostaat
Kachelradiator
Alle riemen
Alle vloeistoffen en filters.
4 nieuw Dunlop SP Sport 01’s (op peugeot velgen)
Buiten de 20darmklemmen en 100 colsonbandjes zal ik nog wel het 1 en het andere vergeten zijn…
Aangezien een foto meer zegt dan 1000 woorden ga ik me niet gektypen(ben al gek genoeg…).
Het begin

En die dag kwam men zussie ook helpen

Motor lag er redelijk snel uit




De nieuwe onderdelen:


Blokkie los

De lek…




Het mooiere werk, alles netjes en geelverzonken bouten

Beetje netter



Oude kogel


Mooi subframe



En rommel is er altijd…

Nieuwe leidingen



Nieuwe kachelradiator op zen plaats

Oude

Nieuwe bussen in de armen geperst

Nieuwe stuurhuisstofhoezen, spoorstangen, draagarmbussen en fuseekogels.(de reactiestangen moeten er nog op)

Effe buiten omdat ik een motor uit de kelder moest halen die verkocht was

Nieuwe leidingen, motorsteunen en stuurhuishoezen

Blijft toch mooi!

De 14

Bak af het blok, andere bak(TurboD) ligt klaar

Oude

TurboD bak en oude koppeling ernaast

Nieuwe koppeling erop

Nieuwe steun

Riem, roller, spannen en WP aanpakken

Andere collector met nieuwe kogelpakking en motorsteun terug gemonteerd

Alles nieuw

Alles terug geassambleerd

Nieuwe thermostaat en wascapsule.
Mooi met de geelverzinkte bouten gemonteerd.


Afval stuk klep met bekend stickertje!

Alles terug erin


Koelsysteem vullen/ontluchten

Nieuwe LHM

Prêt!


1ste rit: naar de bandencentrale voor wat bandenspul en een uitlijning

Wat beter dan de traktorbanden van dervoor, hehe


heb al een kleine honderd kilometer gereden, manman, rijdt ZALIG
Superstrak op de baan, veel directere sturing, geen klokjes of klakjes, geen lekjes… Zoals het hoort dus
mvg
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zo, jij doet niet aan half werk, of wel? Mooi bezeig geweest hoor!
Ik wil ook dit soort grootscheepse sleutelacties ondernemen
Maarja, helaas geen plek en niet genoeg gereedschap.
Wel 2 vragen: waarom heb je peugeot-velgen gemonteerd? Bredere velgen? En heb je nou een TuboD-bak aan een ongeblazen diesel geschroefd? Dat is al tijden een punt van discussie op dit forum. Trekt dat nou nog een beetje?
Als je weer eens een keer groots gaat knutselen en hulp nodig hebt, bied ik me aan ![]()
Eveneens ben ik tevens ook.
Prachtig Ruben
Kan je voorlopig weer zorgeloos rondrijden ![]()
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
goed bezig geweest!
mooie fotos ook allemaal, veel plezier ervan ![]()
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Mooie duidelijke fotoreportage!
HULDE!
Emiel
Totaal aantal Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Ziet er zeer goed uit
vakwerk Ruben
En wat een fantastische werkplaats heb je daar ![]()
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dank allemaal voor de leuke reacties!
@Knackör:
Die peugeotvelgen zijn 5,5J breed, dit is nodig voor de 185/60 banden.
Heb ze gebruikt omdat ik ze had liggen(xantia velgen of dergelijk zijn ook te gebruiken)
Over die bak is idd al veel over gesproken.
Mijn ervaring, ZALIG
Sneller is ze er zeker niet op geworden, maar het rijdt zoveel rustiger.
Niet sneller of trager ofzo, gewoon rustiger…
Bij het optrekken niet zo snel moeten schakelen enzo, echt wel leuk!
Autostrade: ervoor was het 3000toeren = 110km/h, nu 3000 = 120km/h
Dat verschilt echt serieus!
Je merk idd dat er weinig “fut” is in de 5de, maar in 4de kan ik wel tot 135/h doortrekken, dus als het effe snel moet tegen 110-120 effe terug naar 4 dus.
Lang en met belasting heb ik nog niet gereden, dus veel ervaring heb ik niet.
Iig, ik wou het proberen, heb het gedaan en als het tegenslaagt hang ik de orginele er gewoon terug onder, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren…
Aangezien ik toch meestal alleen rij zeker niet, met de aanhanger, tja, effe rustiger aan hé
Ik ben momenteel met een restauratie voor iemand bezig(BX), dus heb men handjes vol ![]()
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
zal wel eens een filmpje maken van de “prestaties”, als zal het niet veel soeps zijn ![]()
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Okee dan, dank voor de info! Ik ken iemand die misschien nog wel zijn voordeel gaat doen met de kennis die voortvloeit uit jouw experiment
Ik had op mijn vorige BX wel 185 banden op standaard 5j velgen, dat is niet echt superfraai inderdaad. Heb nu 15"Xantia-staal, en dat bevalt goed.
Als je een handje tekort komt bij de restauratie… ![]()
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
iemand moet er ooit eens mee experimenteren hé
Op de foto ergens in het midden dat de break even terug buiten staat staat ze nog op haar 185/70 aka traktor banden, die ook gemonteerd zijn op 5J velgen, daar zie je het echt aan dat het eigenlijk te smal is
15inch is natuurlijk nog een stukkie anders…
bedankt voor het aanbod, ik hou het in gedachten ![]()
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Hoedje af Ruben ![]()
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
jaja, uw moteurreke komt in orde ![]()
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Zeg Ruben, zie ik nou dat je het blok niet eens hebt gepoetst? dat valt me toch een beetje tegen van je ![]()
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dat men auto vuil is maakt me niet uit, als er maar verse en genoeg olie in is(tov andere… euh ja…
)
Het blok ziet er wel best netjes uit, maar met de flite zie je echt alles ![]()
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ettelijke kilometers verder en nog altijd SUPER.
Heb nog honingraads velgen gekocht, maar die moeten nog eerst gestraald en gespoten worden.
Ben net gaan tanken, Verbruik is van 6,3-6,5liter naar 5,5liter/100km gedaald!!!!!!!!!!!!!!
Uitgerekend is dat van 1:15 naar 1:18.
En dat is niet met een fluwele sok op de rechterpedaal…
De topsnelheid is trouwens nog gestegen van 159 naar 161!(oude tov niewe bak)
Enkel rond de 130-140 is wel lastig met wind op kop, daar heeft ie een ‘gat’, daarvoorbij gaat ie beter.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
tjeubx schreef:Ruben, even een vraagje… Doen ze in België op de keuring dan niet moeilijk over de koperen leidingen die onder de auto door lopen…?
Grtz Tjeu
als dat zo is kun je ze zwart maken toch?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

