Ik heb opeens een paar vervelende probleempjes met mijn CX:
Het voorste knipperlicht naar rechts doet het niet, achter wel, tikgeluidje in de cockpit doet het ook niet. Lampje kapot, schakelaar, relais?
Verder loopt mijn accu binnen een nacht leeg. Zou het kunnen dat het knipperprobleem er iets mee te maken heeft? (nee, niks aan laten staan)
Ik snap er niks van..












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als er 1 lampje van de 2 kapot is tikt ze niet meer! indicatie dat er iets mis is! Heeft denk ik niets met het leeglopen van je accu te maken.( dat kan zooooveel oorzaken hebben…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
is je accu na een nacht helemaal leeg of maar een beetje, net niet genoeg om te starten enzo?
ik heb zo’n probleem gehad en had de luxe om op een heel langdurige wijze dit acculeegloopprobleem te bekijken, want, zoals bogaard77 al zegt, het kan vanalles zijn. wat ik heb gedaan is de accu volgeladen en alle zekeringen uit de auto gehaald, bij een serie 1 zijn dat er immers maar zes of hooguit acht. per dag één zekering terug gezet en gemeten na een dag hoeveel de accu nog gaf. bij een nog volle accu is daarmee al één circuit uitgesloten van lekkage.
en zo een week lang bezig geweest om te constateren dat het in het circuit van de radio zat.
in die week heb ik in de bx rondgekacheld. er zullen vast snellere methoden zijn om je stroomlek te vinden, maar zo heb ik het gedaan bij gebrek (toen nog) aan een multimeter die milliampère kan meten.
succes!















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Vaak zijn het, zoals je in het voorbeeld hierboven ook ziet, accessoires die de accu leegtrekken. Een radio, carkit, navigator, dat soort zaken. Ik heb het wel eens ooit met een carkit gehad. Hele auto ondersteboven gekeerd, niets te vinden. Na het verwijderen en anders aansluiten van de carkit was het probleem voorbij.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Misschien je bling bling gasinstallatie die snachts alle stroom uit je accu trekt?
Ik heb even de ampèremeter ertussen gehangen, hij trekt er 4,4 milliampère uit. Dat lijkt me genoeg om de accu in een nacht leeg genoeg te maken om niet meer te starten. Startmotor draait namelijk met een diepe zucht drie rondjes en houdt er dan mee op..
Zekering van mijn bling bling lpg eruit gehaald, maar dan blijft er stroom lopen. Radio heb ik (nog) niet, andere accessoires ook niet.
Ik ga maar gewoon de zekeringen er een voor een uit trekken en meten hoeveel stroom er loopt.
Van dat knipper probleem kan ik concluderen dat het lampje kapot is?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
4,4 milliampere is echt heeeel weinig. Een 70 Ah accu kan dat bijna 16000 uur lang leveren. Daar is-ie niet na een nacht van leeg, tenzij de accu zelf niet goed meer is!
Dat is gemeten toen de accu al zo leeg was dat de lampjes in het dashboard nauwelijks meer te zien waren.. Had ik er natuurlijk bij moeten zeggen.
Er zat echt NUL spanning op en toch liep er constante stroom.
De accu is volgens mij vrij nieuw, een jaar ofzo. Gewoon zo’n onderhoudsvrij ding, ik denk dat daar het probleem niet zit.












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
--Arne-- schreef:.....
...
Van dat knipper probleem kan ik concluderen dat het lampje kapot is?
Zou kunnen, maar ik had iets vergelijkbaars. kon toen niks vinden aan kapoote lampjes oid, maar ik geloof dat het een massa probleem was van het knipperlicht-voor. ik heb dat eerst verholpen, toen nog een beetje aan de contacten van de knipperunit unit zelf zitten rommelen, et voila.
en zo’n knipperunit uit je bumper halen moet je met enig beleid doen. ik kon 1 kant naar binnen duwen en een beetje heen en weer schuiven. toen schoof hij er op een gegeven moment uit. beetje vaag systeem met een plastic lipje












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:4,4 milliampere is echt heeeel weinig. Een 70 Ah accu kan dat bijna 16000 uur lang leveren. Daar is-ie niet na een nacht van leeg, tenzij de accu zelf niet goed meer is!
Juist. Eerst die accu opladen en dan weer meten. 10mA is normaal voor bijv het geheugen van je radio en een klokje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
4,4 mA is echt heel weinig, maar gemeten bij een lege accu zegt dit inderdaad niets.
het kan bijvoorbeeld best zijn dat er een relais bekrachtigd wordt die voor de leegloop zorgt, als de accu dan leeg genoeg is wordt dat relais niet meer bekrachtigd en is je lek dus ogenschijnlijk verdwenen.
dus iderdaad bij een geladen accu meten.
en leeftijd van de accu zegt ook niet alles, bij een flinke kortsluiting of bij bevroren of overladen gaat hij ook stuk.
ook ken ik verhalen van nieuwe accus die kapot gaan zonder oorzaak (wel van een playmobile merk).
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Knipperlicht doet het weer, het bleek het contact te zijn, schuurpapier doet wonderen.
Die accu snap ik niks meer van:
Hele middag aan de lader gehangen, mooi vol, alleen de aarde ( min) aangesloten, de plus los gelaten, toch verlies ik spanning!
Het is blijkbaar een probleem in de accu.
Rekeningen nagezocht, hij is van 2002. Is het redelijk dat een accu uit 2002 nu al stuk is? En wat kan er dan stuk aan een accu?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe bedoel je Verlies ik spanning?
Accus vervuilen intern en dan loopt ie leeg via die troep onderin de accu…
5 jaar oud.. redelijk… Accu gaat tussen de 3 en 10 jaar mee…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ga even naar een kwikfit ofzo en laat er een nieuwe inzetten met mededeling, dat het misschien niet aan de accu ligt. ik heb dat ook een keer gedaan en kon de volgende dag de accu tegen teruggave van mijn geld mijn oude accu weer in laten bouwen.
wel even van tevoren regelen of dat mogelijk is.
als ie met losgekoppelde pool leegloopt is ie gewoon kapot
even een nieuwe halen, liefst van een gerenomeerd merk
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Knipperlicht doet het weer, het bleek het contact te zijn, schuurpapier doet wonderen.
Dan zou ik op een zaterdag maar alle contactjes nalopen voordat je ergens komt te stranden.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.