





















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Beste medeforummers, een collega van mij heeft een auto nodig voor dagelijks gebruik. Nou heeft hij zijn oog laten vallen op een CX22TRS. Deze om precies te zijn: Link Hij heeft weinig verstand van auto´s, en hij wil dat ik mee ga kijken.
Nu heb ik ook niet veel kaas gegeten van CX-en, dus mijn vraag: zijn er speciale dingen waar extra op gelet moet worden? Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.
Eveneens ben ik tevens ook.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hmm, voor dat bedrag kun je volgens mij niet veel goeds verwachten. Bij Hoonaard staan ze meestal voor 4 a 5000 euro te koop, dacht ik.
Belangrijkste waar je op moet letten: roest.
- raamstijlen (A en C/D stijl) en onder de achterste zijruit
- dorpels
- accubak
- wielbakken
- subframes voor en achter en langsdragers
T(h)ijs heeft hier ook ergens een lijstje neergezet, weet niet meer in welk topic. Ff zoeken op “aankooptips”.
roest…...
maar dat is een ietwat kort antwoord.
Een 22TRS is een leuke auto, en handig voor de toekomst omdat je er in een handomdraai lpg in kunt hangen.
Dit exemplaar ziet er aan de buitenkant héél erg aardig uit.
Kijk aan de buitenkant naar de achterklep, motorkap en voorruitrand naar roestsporen.
De randen van de motorkap bij de koplampen hebben aan de binnenkant vaak roest, de achterklep is vaak (als je’m opent) van binnen vrijwel non-existent.
Laat de auto op de brug zetten, is echt een vereiste, en bekijk de onderkant naar roestsporen en eventuele lasplekken.
De zogenaamde “Ski’s"en vooral de lasnaden aan de dorpelzijde aandachtig bestuderen.
Meer aan de voorzijde de wielkasten van binnen goed inspecteren evenals de wielkasten achter.
Motorkap open, kijk naar de staat van het metaal onder de accu, de plaat onder de radiateur en natuurlijk oliesporen op het motorblok.
Open de deuren, bekijk de onderkant van de deuren en de aansluiting van de raamomranding op de rest van de deur op roest.
Onder de dorpel bekleding zit vaak veel onzichtbaars….
Start de auto, kijk hoe makkelijk het omhoog komt en vooral of er na het opstijgen regelmatig getik te horen blijft van de hydraulische pomp…
Is de eerste indruk van de vering.
Als de auto stationair in rijstand staat te draaien duw eens op alle vier de hoeken van de auto om te zien of je kunt voelen dat alle hoeken even soepel veren…. hoewel dat niet zo heel veel zegt.
Testrijden heeft, naar mijn mening, relatief weinig nut….
Een CX rijdt nu eenmaal als een CX en je kunt in een vrijwel fuseekogelloze CX rijden met allerhande totaal versleten onderdelen en je merkt niets. Het geeft natuurlijk wel een idee van de motor, loopt íe mooi, rustig, goed trekkend etc..
Een 22TRS voor 999 is erg goedkoop, bijna verdacht zou ik denken…
Maar het kán wel…. verwacht alleen geen technisch perfect exemplaar.
Mijn tip derhalve…. als het qua roest etc. meevalt gewoon kopen.
Linea Recta naar een specialist, liefst eentje die bollen kan vullen en het veersysteem geheel reinigen en verversen….
Nieuwe distributieset erin (gewoon doen! better safe than sorry), kleppen laten stellen, carburateur schoonmaken, luchtfilter bekijken en ontsteking afstellen en een goede controle van fusees, remmen, handrem, uitlaat.
[extra toevoeging modus]onlangs heb ik een grote beurt aan 22TRS gezien waarbij bleek dat de kleppen niet meer stelbaar waren, die waren in het verleden gewoon helemaal lamgedraaid door een of andere lompe baviaan, dat zijn van die dingen die men kan tegenkomen bij een 999 auto..[/extra toevoeging modus]
Hoop dat je een beetje bang geworden bent… da’s heel gezond.
Ben niet aan het zwartkijken ofzo, je zoekt een dagelijkse auto tenslotte, en die moet het DOEN! Niets zo frustrerend als steeds opduikende technische storingkjes.
Trek bij een auto als deze gewoon 1500 uit voor onderhoud/verbetering, dan heb je voor 2500 een nette CX die over 4 jaar belastingvrij is.
Spaar ondertussen door voor verdere verbetering en een lpg-installatie.
Een CX is niet goedkoop te berijden, als je echt gaat tellen kom je zo aan de €200 per maand.
22TRS moet, mits perfect afgesteld, ongeveer 1:11-12 kunnen lopen bij relaxed pedaalgebruik… kan gewoon euro95 in.
Wordt lid van de Citroën-Club (dus niet de CX-Club in dit geval) en dan kun je’m eventueel bij Emerpark verzekeren voor ca. 200-250 bij 20.000km/jaar. Ervanuit gaande dat het de enige te berijden auto is.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
2Black schreef:Wordt lid van de Citroën-Club (dus niet de CX-Club in dit geval) en dan kun je’m eventueel bij Emerpark verzekeren voor ca. 200-250 bij 20.000km/jaar. Ervanuit gaande dat het de enige te berijden auto is.
Dat kan ook als je lid wordt van de CX-club of zelfs de BX-club. Als ‘t maar een autoclub is
beerpeet schreef:2Black schreef:Wordt lid van de Citroën-Club (dus niet de CX-Club in dit geval) en dan kun je’m eventueel bij Emerpark verzekeren voor ca. 200-250 bij 20.000km/jaar. Ervanuit gaande dat het de enige te berijden auto is.
Dat kan ook als je lid wordt van de CX-club of zelfs de BX-club. Als ‘t maar een autoclub is
Emerpark bied die verzekering voorzover ik weet op voorwaarde van CCNL lidmaatschap.
Ook de verzekering die de CX-Club inmiddels min of meer aanbied heeft een aantal voorwaarden die dagelijks gebruik als 1ste auto (relatief) onaantrekkelijk maken.
Iemand met oneindige no-claim zal natuurlijk sowieso niet heel erg duur uit hoeven te zijn.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
2Black schreef:beerpeet schreef:2Black schreef:Wordt lid van de Citroën-Club (dus niet de CX-Club in dit geval) en dan kun je’m eventueel bij Emerpark verzekeren voor ca. 200-250 bij 20.000km/jaar. Ervanuit gaande dat het de enige te berijden auto is.
Dat kan ook als je lid wordt van de CX-club of zelfs de BX-club. Als ‘t maar een autoclub is
Emerpark bied die verzekering voorzover ik weet op voorwaarde van CCNL lidmaatschap.
Dat dacht ik ook, maar laatst nagevraagd, ‘t was ook goed als ik lid van de CX-club was. Autoclub is de voorwaarde.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bedankt voor de snlle antwoorden!
Ik schrik niet zo snel, de auto is niet voor mij. Alleen voorzie ik wel een probleem, hij gaat ervan uit dat hij voor die 1000 euro een kant-en-klare auto heeft. Het probleem is ook dat hij werkelijk helemaal niets zelf kan doen aan auto’s, dus als er wat mee is word ik waarschijnlijk eerst gebeld of anders moet hij met de auto naar de garage. Ik zal hem dit topic eens laten lezen, misschien gaat hij er dan anders over denken. Want ik dacht al wat 2Black zegt: een CX is niet echt een auto die je goedkoop kan rijden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Als je voor 1000,- een kantenklare auto wil kopen dan moet ie een BX kopen. Echt geen CX, no way hose.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Prima beschrijving 2Black. smt023
Mijn vader heeft ook 3 CX’en gereden en moet zeggen dat de modellen tot begin jaren 80 zeer roestgevoelig waren. Is later wel verbetered maar verwacht geen roestloze CX. Ook de dakranden verdienen enige aandacht ivm roest.
Ook de achterzijde van de voorstoelen zijn vaak beschadigd (bekleding laat los)
Verder ook elektrisch eens alles nagaan, want er komen dikwijls storingen voor veroorzaakt door slechte contacten (oxidatie).
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
en ff een nieuwe APK erop , deze is van 1998 namelijk
Citroën D Special 1970






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
OscarTZDTurbo schreef:en ff een nieuwe APK erop , deze is van 1998 namelijk












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
apk bij aflevering staat in de advertentie
2Black schreef:(...)kan gewoon euro95 in.
Hmm, weet je het zeker? Ik heb een poosje op Shell V-Power gereden (RON97) en dat reed niet echt lekker. Weer overgestapt op Euro 98 en ze rijdt als een zonnetje. Ik betwijfel dus of je er Euro 95 in moet gooien.
Verder heb ik eigenlijk niets toe te voegen aan wat de anderen zeggen.
jaco schreef:2Black schreef:(...)kan gewoon euro95 in.
Hmm, weet je het zeker? Ik heb een poosje op Shell V-Power gereden (RON97) en dat reed niet echt lekker. Weer overgestapt op Euro 98 en ze rijdt als een zonnetje. Ik betwijfel dus of je er Euro 95 in moet gooien.
Verder heb ik eigenlijk niets toe te voegen aan wat de anderen zeggen.
Ik ben het hier mee eens, als ik op euro 95 flinke ritten maak (warm) boven de 140 km/u hoor ik de motor soms pingelen, bij euro 98 niet
extra toevoeging modus]onlangs heb ik een grote beurt aan 22TRS gezien waarbij bleek dat de kleppen niet meer stelbaar waren, die waren in het verleden gewoon helemaal lamgedraaid door een of andere lompe baviaan, dat zijn van die dingen die men kan tegenkomen bij een 999 auto..[/extra toevoeging modus]
dat gaat over black beauty! (de mijne) Was trouwens geen 900 euro.
Ik heb het idee dat ie beter op 95 loopt dan op 98. (heb van beide nu een volle tank verbruikt) Daarnaast is 98 ook wel wat duurder. Heb eens gelezen op de cx club site dat je ze af kan stellen op bepaalde brandstoffen. ZOu Nard rekening gehouden hebben met mijn centjes?
Een CX duur? Jazeker, 1200 km verder en er moet al een nieuwe aandrijfas in en de bestuurdersstoel schiet door zijn stand heen. Show me the money. 2Black vertelde me eens dat als je voor dagelijks gebruik rijd 200 euro per maand aan kosten hebt. Denk dat wel eens zou kunnen kloppen.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
CitrofielTD schreef:2Black vertelde me eens dat als je voor dagelijks gebruik rijd 200 euro per maand aan kosten hebt. Denk dat wel eens zou kunnen kloppen.
Ja, klopt aardig. Is echter nog steeds weinig vergeleken met een nieuwe auto, dus dan rij je toch op ‘n koopje