mijn cx heeft afwijkingen
son111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27

Gepost: 26 juli 2007 10:21 PM

Ik ben al een tijd in het bezit van CX 2200 pallas van 1976. De auto heeft 82.000 Kilometers gelopen en rijdt als een zonnetje. Vandaag besloot ik het ontstekingstijdstip eens te controleren. Dat had ik nog nooit gedaan, het was slecht weer en het is vakantie, dus stroboscoop aangesloten en met de manual van Haynes erbij de gele streep op het vliegwiel tegenover het markeerpunt geplaatst. En toen snapte ik er niets meer van. Wanneer de gele streep tegenover het markeerpunt staat komt dat overeen met 1o graden voor TDC. Op dat moment moeten de puntjes beginnen te openen. Bij mij echter waren ze alweer aan het sluiten.
Vervolgens het punt op het vliegwiel opgezocht, waarop de puntjes bij mij beginnen te openen: in de verste verte geen gele 10 graden merkstreep te zien. 
Vervolgens ben ik gaan controleren of mijn gele streep misschien een wilde gele streep was door een ijverige Fransman geplaatst. Niet dus, alles helemaal normaal: bij doordraaien verschijnt al heel gauw het TDC punt op het vliegwiel.
Aan de stroomverdeler kan dit niet liggen, dit is de originele Ducellier 4510 D.
Ik heb verder niets veranderd aan de afstelling, maar ben wel heel erg nieuwsgierig wat hier aan de hand is.

Nog iets eigenaardigs bij mijn auto is het aantal zekeringen. Volgens Haynes zijn dat er 6 in een kastje op het linkerbinnenscherm vlakbij het lhm reservoir. Bij mijn auto zit er op het schutbord achter het reservewiel ook nog een kastje met 4 zekeringen.
Nog gekker wordt het bij de lichtschakelaar. Daar zit origineel 1 regelbare weerstand voor het regelen van de verlichting van de snelheidsmeter en toerenteller. Bij mijn auto zitten ecter 2 regelbare weerstanden vlak achter elkaar op 1 en dezelfde printplaat. Dit is duidelijk niet erin geknoeid. Ziet er zeer origineel uit. In de electrische schema’s kom ik deze 2e regelbare weerstand niet tegen! Waarvoor de 2e regelaar bij mij dient is niet duidelijk. Er aan draaien geeft geen zichtbaar gevolg.

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen over bovengenoemde “afwijkingen”

Rinus

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 26 juli 2007 10:28 PM
  [ # 1 ]

vier zekeringen op je schutbord? of alleen ruimte voor vier? als ik het me goed herinner zijn er twee. eentje voor de achterdeurruiten en eentje voor, eh, eh, eh, diep nadenken, eh, aanstekers achterin. dat was het geloof ik. maar nog eens twee extra? heb je dan in totaal 10 zekeringen?
wat een luxe!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook