






















Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De XM,die ik wil kopen, had toen ik de foto’s gaan nemen ben, een heel klein plasje water in de kofferbak!
Dus als je achter de wagen staat, links net achter de wielkast in de hoek!!
Grote vraag is natuurlijk of dit een gekend probleem is, of vanwaar dit zou kunnen komen??
Het kofferrubber ziet er niet kapot uit?maar is dit ook zo?
Je hebt wel het gevoel,als je de klep dicht doet,het net ijzer op ijzer is??
DE ruit???? Is die gekit geplaatst,en zo ja,kan ze er uit zonder schade??
de spoiler denk ik niet,want die bevestigingen zitten niet onmiddelijk op de hoeken.
of zitten er afwaterings gaten ergens in die gootjes, naast het rubber??
of zitten er rubber doorvoeringen onder de matten,zodat het opgespat water kan zijn??
Graag tips aub
zit er een schuifdak in?























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroenc2 schreef:zit er een schuifdak in?
JA!! er zit een schuidakkie in glas of plastic in,dus zo een doorzichtig.
Tja was ik vergeten te vermelden trouwens! is het de afwatering daarvan?
Want ik herhaal, ik heb het hoekje wat bestudeerd, en kan geen schade ontdekken aan het rubber of ruit. alée geen zichtbare schade??
Ook had ik er een droge vod ingelegd, en de dealer zijn gieter geleend,maar de vod bleef toen droog?!?





















Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Water in de kofferbak is bij een xm een veel voorkomend probleem.
Ik heb het ook eens gehad tijdens een ernstige stortbui…
Echter, ik ben er niet achter gekomen wat de oorzaak was.
Ik hoorde iemand wel eens iets noemen over het rubber wat de boel moet afdichten.
Ik heb geen schuifdak.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Water in kofferbak?
Blooper1963 schreef:De XM,die ik wil kopen, had toen ik de foto’s gaan nemen ben, een heel klein plasje water in de kofferbak!
Dus als je achter de wagen staat, links net achter de wielkast in de hoek!!
Grote vraag is natuurlijk of dit een gekend probleem is, of vanwaar dit zou kunnen komen??
Het kofferrubber ziet er niet kapot uit?maar is dit ook zo?
Je hebt wel het gevoel,als je de klep dicht doet,het net ijzer op ijzer is??
DE ruit???? Is die gekit geplaatst,en zo ja,kan ze er uit zonder schade??
de spoiler denk ik niet,want die bevestigingen zitten niet onmiddelijk op de hoeken.
of zitten er afwaterings gaten ergens in die gootjes, naast het rubber??
of zitten er rubber doorvoeringen onder de matten,zodat het opgespat water kan zijn??
Graag tips aub
De achterste zijruiten van de xm zijn gekit en willen wel eens lekken, door roest aan de binnenzijde van de raamlijsten. Als je alle bekleding verwijderd kun je bekijken of dit ook bij deze auto zo is. Daarna gewoon met goede polyurethaankit (sikaflex) de boel netjes afkitten en klaar. Het is onnodig om de ruitjes te verwijderen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
als het een orgineel fabrieks dak is heb je kans dat de afwatering die kant op loopt maar weet dit niet zeker
het kan ook zijn dat er geknoeid is en daarom er iets water in lag
ik zou zeggen til alles eens op en kijk of er bijv schade aanwezig is daar























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat ik weet,is dat ze bij de dealer buiten gestald staat, en dat er de dag voordien een wolkbreuk was in die regio,dus kan het zijn dat ik die zijruitjes eens moet nakijken?? kan je trouwens die rubbers voor de klep nog vinden?
en ik zag ook dat er ,als de klep open is, aan de ruit een soort filterdun rubber zit? heeft dit ook gevolgen tot lekkage?
Weet iemand hoe de afwatering loopt van het schuifdak?? want naar ik meen,stond de wagen, nadat de eigenaar van 92,geprobeert had om zijn wagen binnen te zetten zonder de poort te openen, een tijdje buiten onder bomen geparkeerd, das kan die afwatering wel eens verstopt zitten???
Allerhande sugesties blijven welkom!!
Even wat oude berichten van mij bij elkaar geplakt:
Heb je ook gevoeld aan de onderkant van de matten? Mijn kofferbakmat voelde ook droog aan totdat ik hem er een keer uit wilde halen. Het ding was niet te tillen, zoveel liter water zat er in de isolatielaag… Het water stroomde naar binnen bij de aansluiting van het dak aan de C- of D-stijl(?) achter het rechter scharnier van de achterklep. Tussen de dubbele bodem van de goot naast de klep kwam het water met stralen tegeljk achter/onder de bekleding van de kofferbak (rechts achter) terecht, meer dan een meter van het lek vandaan.
Het heeft mij weken gekost voor ik de oorzaak gevonden had. Iedere keer dacht ik het opgelost te hebben; was na de eerste de beste plensbui de kofferbak weer een aquarium. Op het laatst ben ik zelf in de auto gaan zitten en heb een van m’n kinderen met de tuinslang in alle naden en kieren laten spuiten. Dat werkt! Succes met zoeken…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb nog niet aan de onderkant gevoeld
van dematten,maar ga ik zowiezo doen! en wat was het probleem bij die scharnier van U?? hoe heb je dit opgelost??Is die mat niet gekleeft,dus ze kan er uit??
En juist!! In de kofferbak kruipen enzien vanwaar het komt,is inderdaad de beste oplossing,maar je zal de dealer nogal zien opkijken als ik hem een tuinslang vraag. Maar ja, dit zal de prijs mss nog kunnnen laten zakken!! ik wil enkel weten of dit oplosbaar is,want anders koop ik die wagen niet,en vraag ik mijn voorschot terug.
Bij mij zat aan de rechterkant te weinig, of na al die jaren ingedroogde kit tussen het dak en het kofferbakframe/c-stijl. Toen ik aan de binnenkant de plastic bekleding in de achter hoek weg haalde zag ik zelfs daglicht als de klep los stond. Na volplempen met kit nooit meer lekkage gehad!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
JanO schreef:Bij mij zat aan de rechterkant te weinig, of na al die jaren ingedroogde kit tussen het dak en het kofferbakframe/c-stijl. Toen ik aan de binnenkant de plastic bekleding in de achter hoek weg haalde zag ik zelfs daglicht als de klep los stond. Na volplempen met kit nooit meer lekkage gehad!
Ok! maar dat moet mij niet tegen houden om deze wagen te kopen dan?
want wat ik met kit kan oplossen doe ik zelf dan wel,maar nu heb ik nog een suplementair motief om de prijs doen te zakken ziet U?
Ik zou de bekleding eruit kunnen halen ,en een en ander demonteren, maar de dealer zal mij nogal bekijken als ik die XM direct begin te demonteren! dus riskeer ik het maar met de prijs te verlagen naar 1500 € ! de computerkastjes zijn ook kapot maar die kan ik op de kop tikken bij serge, dus dat is ook al opgelost!! onderhoud ga ik zowiezo doen+ alle riempjes, geen distributie,want er zit een ketting in blijkt?bakolie verversen door ATF dexron en dan zien wat er nog te doen valt!! het is toch een langzaamaan projectje om ze in orde te zetten en dan mee te rijden naar meetings,of voor lange afstanden





















Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Blooper1963 schreef:Ok! maar dat moet mij niet tegen houden om deze wagen te kopen dan?
Juist omdat het een typisch xm kwaaltje is zou dit voor mij geen reden zijn om de wagen niet te kopen, niet om deze reden…
groet.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ries schreef:Blooper1963 schreef:Ok! maar dat moet mij niet tegen houden om deze wagen te kopen dan?
Juist omdat het een typisch xm kwaaltje is zou dit voor mij geen reden zijn om de wagen niet te kopen, niet om deze reden…
groet.
OKIDOKI! morgen naar de dealer!!
Het kan natuurlijk ook een opendakafvoer zijn, maar regenwater lekkages zijn altijd budgetneutraal op te lossen, succes!
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Waterlekken gevonden:
Er kwam water binnen langs:
1) het panneel,waar de achteruitrijlichten inzitten(dichtgekit)
2)langs het linkerachterlicht (dichtgekit)
3)langs de linker gasveer(dichtgekit)
4)langs de scharnieren van de kofferklep(dichtgekit)
5)langs het linker achterraampje,daarboven ,zit een kunststoffen deel, wat we weggenomen hebben en daar zat een joekel van een gat onder,ter grootte van een 2 euro muntstuk????
Dit is dichtgelast en we hebben het ruitje moeten vervangen.
Met dank aan mijn dealer,die er de stuipen van op het lijf kreeg,steeds als hij een nieuwe waterlekkage ontdekte,want het waren er nogal wat.
Wat ik ook vreemd vind,is dat als je achter de wagen staat,alles binnen kwam aan de linker kant???? en het gat wat onder het kunststoffen plaatje zat ,net boven het achterraampje,is dat bekend bij iemand???
Goed ze is waterdicht nu,want het heeft vannacht goed geregend en deze morgen was de kofferbak kurkdroog





















Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Je echte naam is Billy the Kit?