Achterveercilinders break=berline?
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2427

Gepost: 24 augustus 2007 01:11 AM

zijn de achterste veercilinders van een cx break en berline gelijk aan elkaar?
Moet de veerbollen vervangen van de break en de wartels van de leidingen zitten vast in de veercilinders Sad
Op de donor berline zitten nieuwe veerbollen dus die leidingen moeten onlangs nog los zijn geweest lijkt me.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641

Gepost: 24 augustus 2007 01:17 AM
  [ # 1 ]

Bij mijn weten zijn ze verschillend….
Vorig jaar heb ik mijn veercilinders vervangen…, en de mazzel was dat er break-exemplaren voorhanden waren, voor mijn .... break.

Zitten vaak vast….
De mijne zaten los… want in onze CX is vrijwel alles ooit heel dik in het kopervet gezet. Maar de vervangende exemplaren, die er nu dus onder zitten.., hebben we los moeten bakken…
Waren dus “efficiënt” gedemonteerd… leiding gewoon doorgeknipt voor de wartel en op zolder gelegd… Confused

In ieder geval…. waarschijnlijk andere cilinders dus.

Profiel  

2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641

Gepost: 24 augustus 2007 01:21 AM
  [ # 2 ]

Trouwens… je kunt de bollen eraf krijgen zonder de cilinders los te maken hoor!

Vergt wel wat gepiel… maar het kan.
Eerst de bollen losmaken, evt. met beitel…
Wielen moeten eraf, anders kun je er niet bij.
Dan kun je met de hand de veercilinders vanuit de staaf die in de lekzak zit rustig indrukken en moet je met wat gewiebel de bollen nét uit de behuizing kunnen wippen.

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 augustus 2007 02:29 AM
  [ # 3 ]

Ik heb t met de beitel al wat geprobeerd. Ik ben bang dat die bollen nooit vervangen zijn zolang de wagen leeft. Geen beweging in te krijgen.

Profiel  

gkuijper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83

Gepost: 24 augustus 2007 01:06 PM
  [ # 4 ]

Het is mij tot nu toe altijd gelukt met een scherpe (lange) beitel en zware hamer, zonder de cilinders er uit te halen. Het vergt wel wat geduld en kracht,

Voor de veiligheid zou ik een griptang om de veercilinder klemmen, zodanig dat de griptang tegen een steunpunt leunt en de veercilinder niet kan meedraaien als je op de veerbol slaat.

Als je de veercilinder in wil drukken om de bol er af te krijgen, moet je die wel losmaken (zit met een slangklem vast).

Succes! Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)

voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 24 augustus 2007 02:50 PM
  [ # 5 ]

die bol van een break is inderdaad anders dan van een berline.
origineel zijn het ook deelbare bollen.

losmaken gaat het beste met het systeem onder druk.
let op: een slag los onder druk, vervolgens de druk aflaten en de rest losdraaien.
beitels heb ik nog nooit nodig gehad!

succes

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 24 augustus 2007 10:14 PM
  [ # 6 ]
erikkuiper schreef:

die bol van een break is inderdaad anders dan van een berline.
origineel zijn het ook deelbare bollen.

losmaken gaat het beste met het systeem onder druk.
let op: een slag los onder druk, vervolgens de druk aflaten en de rest losdraaien.
beitels heb ik nog nooit nodig gehad!

succes

waarmee maak je m dan los? de kettingtang kreeg ik er niet tussen.

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 25 augustus 2007 05:14 AM
  [ # 7 ]

Ik zal volgende week nog eens gaan proberen met de achterveerbollen los te krijgen. Ik heb wat gelezen over griptangen op veercilinders en met een luchthamer op de veercilinder slaan op de bol te laten schrikken (hier begreep ik weinig van en ben dan ook niet van plan in de wilde weg met een luchthamer aan de slag te gaan).

Nu zijn de voorbollen al vervangen door bijna nieuwe GTI veerbollen. Ik heb me laten vertellen dat deze bollen hetzelfde zijn als de bollen die normaal op een break zitten aan de voorkant. Echter ben ik niet tevreden over het veergedrag. De soepelheid zit er nog niet in. Als je op de auto duwt dan lijkt met wel of de bollen half zacht zijn. HEt zijn imitatiebollen, mocht dat uitmaken?
De combinatie redelijke voorbollen en harde achterbollen geeft wel een vervelend veergedrag moet ik zeggen, ik vond het beter te doen toen de voorkant ook hard was.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 27 augustus 2007 04:58 PM
  [ # 8 ]

vaak lukt met de hand wel, anders met een goede oliefiltertang.
ik heb zelf een met een leren riem.

over het experimenteren met bollen heb ik al veel gehoord.
mijn eigen ervaring is dat je het beste gewoon originele bollen van het juiste type kunt gebruiken.
het zal best waar zijn dat citroen voor verschillende auto’s dezelfde bollen heeft gebruikt, maar je moet dan wel goed weten wat je doet.
behalve in druk verschillen de bollen ook nog in dempingsplaatjes.

de kosten van nieuwe of gevulde bollen vallen ook best mee, zeker als je dat vergelijkt met de rest van de kosten van het cx rijden.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Evan
> 2000 berichten

Gepost: 30 augustus 2007 05:30 PM
  [ # 9 ]

HET IS GELUKT!

hoera, en dat zonder de veercilinders te hoeven demonteren. Met een flink botte beitel een paar malloteklappen gegeven op de bol in de juiste richting en de zaak begon na enig zinvol geweld te draaien. Aan de rechterkant hoefde de spatplaat er ook niet af, aan de linkerkant braken 2 bouten Sad Maar even uitboren en draad tappen. Je moet alleen eigenlijk een haakse boormachine hebben om erbij te kunnen komen en die hebben we niet.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook