Ja hoor.
Gutta cavat lapidem…
Je kunt inderdaad blauwe kentekenplaten gebruiken voor auto’s tot bj 77. eventueel kun je voor import auto’s van dat bouwjaar een nieuw kenteken aanvragen. Hiervoor zijn de lettercombi’s ..-YA-.. gereserveerd (die zie je dus veel rijden. Ik had mijn CX2000 van 78 voor de deur staan met blauwe kentekenplaten ipv gele en daar zat vrij snel een prent op de voorruit van EUR 70,-. Een overijverige agent die nog niet aan zijn quoten was denk ik dan.
gr, Marty
Maar zou ik dan een probleem kunnen krijgen met mijn blauwe platen?
Ik heb een CX2000 van 1975 met blauwe ..-YA-.. platen, gele liggen achterin.
Ik snap niks van het hele gezeur, waarom mogen oude auto’s niet gewoon blauwe plaatjes erop als de hobbyisten dat leuk vinden..? Regels om het regelen.
--Arne-- schreef:Maar zou ik dan een probleem kunnen krijgen met mijn blauwe platen?
Ik heb een CX2000 van 1975 met blauwe ..-YA-.. platen, gele liggen achterin.Ik snap niks van het hele gezeur, waarom mogen oude auto’s niet gewoon blauwe plaatjes erop als de hobbyisten dat leuk vinden..? Regels om het regelen.
+
jij heb totaal geen probleem

Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar zou ik dan een probleem kunnen krijgen met mijn blauwe platen?
Ik heb een CX2000 van 1975 met blauwe ..-YA-.. platen, gele liggen achterin.
Je mag gewoon legaal blauw rijden.
Jeroen
Inderdaad: origineel NL-kenteken, afgegeven voor 1-1-‘78: mag blauw
kenteken afgegeven na 1-1-‘78: moet geel
auto van voor ‘78, NL-kenteken afgegeven na 1-1-‘78: moet geel, tenzij: oldtimerkenteken, dus met vier cijfers en YA of YB ofzo. Dan mag blauw weer.
Dus met de ..-YA-.. platen mag je met blauw rijden.

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Marty schreef:Hiervoor zijn de lettercombi’s ..-YA-.. gereserveerd (die zie je dus veel rijden.
gr, Marty
En nog veel meer combinaties bijvoorbeeld 00-YB-00 en voor oudere auto’s heb je AE-00-00; AM-00-00 DE-00-00; DM-00-00 combinaties enzovoort enzovoort
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 7609
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat is er nu eigenlijk mis mee dat je aan het kenteken kunt zien wanneer de auto ons land in kwam? Mijn DS heeft een kenteken uit de jaren 90 - want toen mocht een 74’er nog niet op een oldtimer kenteken. En ik laat ‘t zo, je maakt de historie van de auto zichtbaar. Of ben ik hier de enige?

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Is er iemand die schrijft dat er iets mis mee is? Het is enkel een kwestie van smaak. Zo vind ik blauwe platen veel mooier staan op auto’s die ook in die periode in productie waren. Trouwens, de oude gele niet-GAIK-platen, dus zonder blauw NL-stukje mag je <‘78 ook nog gebruiken.
De mijne zitten erop. Het was even vogelen met rubber om de RVS-plaathouder rammelvrij op de achterklep te krijgen, maar het zit nu goed. En mijn directe buurman (oom agent) zag niks bijzonders, toen we het erover hadden. Blijkbaar zit het niet in de standaard opleiding van onze Gendarmerie. Na mijn uitleg heeft hij mij beloofd een prent te schrijven als hij mij tegenkomt…

Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je mag tegenwoordig, bij mij weten, bij auto’s die ouder zijn dan 25 jaar, blauwe kentekenplaten monteren.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hasimera schreef:Je mag tegenwoordig, bij mij weten, bij auto’s die ouder zijn dan 25 jaar, blauwe kentekenplaten monteren.
Nope, helaas…
Dit zou betekenen dat je op de 25e verjaardag van je voertuig je geregistreerde GAIK-plaat zou mogen ruilen voor een blauwe plaat. Helaas, dit mag en gaat niet.
Donkerblauwe kentekenplaat
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een “datum eerste toelating” van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Ingevoerde voertuigen met een datum eerste toelating voor 1 januari 1973 en met een historisch kenteken mogen ook de donkerblauwe kentekenplaten voeren. Dit geldt ook voor ingevoerde personenauto’s met een datum eerste toelating tussen 31 december 1972 en 1 januari 1978, die zijn voorzien van een historisch kentekennummer (YA of YB als letters in het kenteken)

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
o ja, en dan krijgen we nu natuurlijk vragen omtrent de DE, DL, DH nummers. ik neem aan dat die allen reeds uitgegeven zijn en dat de nu verkrijgbare historische platen dus de YA en YB zijn.