Naast mijn xm heb ik de zx ook nog in gebruik.
Het is me opgevallen dat als ik met de zx stevig heb gereden en het contact afzet de ven, indien blijkbaar nodig, toch nog door blijft draaien voor de koeling.
Bij de xm gebeurt dit niet na een stevige rit.
Welke conclussie kan ik hieruit trekken? Dat de koeling van de xm beter is waardoor na koelen niet nodig is?
of dat eea anders geschakeld is waardoor bij het afzetten van het contact het gewoon niet mogelijk is dat de ven door blijft koelen?
Persoonlijk heb ik het liefst dat de motor zelf bepaalt of hij nog extra gekoeld wil worden ipv dat ik dat doe door het afzetten van het contact.
Net terug van vakantie.
Mij viel hetzelfde op.
Flink door wat bergen gereden. Dan op de top van een berg
gestopt. Foto’s maken.
En daarna de XM gestart. Bij het intikken van de pincode
zag ik de watertemp meter over de 90 graden gaan, 1 seconde
later een flinke ven die opgang kwam (ik had hem nog nooit
eerder gehoord).
Maw, het lijkt erop dat als je het contact eraf haalt hij
ook niet de eventuele extra ven aan kan sturen.
Dit is wat jammer eigenlijk.
Vaak laat ik mijn XM voor ik het contact eraf haal ongeveer
20/30 seconden stationait lopen (ivm behoud van de turbo).
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Bij de Xantia is het ook zo, de ven slaat af als je het contact uitzet.
Wat voor XM’s hebben jullie? Mijn Type 2 V6 uit ‘95 (met airco) gaat namelijk wel blazen na afzetten contact. Niet meteen, maar na een halve minuut ofzo. Dan zal de temperatuur waarschijnlijk genoeg opgelopen zijn.
Bij m’n type 1 2-liter (ook met airco) uit ‘89 gebeurde er niets na afzetten contact. Die kwam ook op honderd graden nadat ik een stuk snelweg gereden had en daarna vrij vlot het contact had afgezet.
gompy58 schreef:of dat eea anders geschakeld is waardoor bij het afzetten van het contact het gewoon niet mogelijk is dat de ven door blijft koelen?
Ik denk het. Helaas ontbreken de electrische schema’s van mijn wagen nog steeds, dus kan niet opzoeken hoe het bij mij geschakeld is.
Groetjes Erik!
mijn xm is uit juni 94, t2. De zx die het wel doet, blazen na afzetten van contact, is uit maart 93.
Ik denk toch dat ik eens een bijpass ga maken ofzo. Met een eigen termostaatje ofzo. Ziets heeft m’n vader ook op z’n oldtimer gezet dus op zich is het geen probleem. Het lijkt mij toch een beetje het behoud van je motor.
Overigens blijft mijn temp, althans volgens de meter keurig stabiel op 88 graden. Bij zowel de xm als de zx. Ook schiet de meter na het weer aanzetten van het contact niet omhoog.
hey heet hoofden
het is mij wel opgevallen dat mijn xm 2.0 16v ook meer als 95 graden wordt voor de ven inkomt.het is uiteraard normaal dat als je de motor af zet,de temperatuur oploopt.
mocht je hem ook met uitgeschakeld contact willen laten draaien…
gewoon aansluiting 85 van het ventilator relais op constante + zetten (volgens mij is de hoofdstroom 30 van relais reeds vóór contact).
marc
In mijn Xantia 19 TD zitten XM ventilatoren de orginele zaten vast geroest en als mijn Airco aanstaat gebeurd het gouw als de temp boven de 90c komt dat ze aanslaan onder het rijden : , als ik de motor uit zet staan ze ook meteen stil
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Jan-hendrik schreef:Sommige XM modellen koelen wel degelijk na.
post cooling treshold 105 deg. c
dus nakoelen doet ie pas als de kv 105 graden is.
ik denk dat je het dus alleen merkt wanneer de kv behoorlijk heet is. het lijkt erop dat wanneer het systeem goed werkt er geen nakoeling nodig is.
du pain… du vin… du Citroën
ZX1.4i schreef:Bij de Xantia is het ook zo, de ven slaat af als je het contact uitzet.
bij mijn xantia draait hij gewoon door als hij nog warm is









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Heb een TCT uit ‘93, type 1, blijft gewoon koelen wanneer nodig als het contact uit staat.
See, buy, fly C5 V6
flipje van thiel schreef:Jan-hendrik schreef:Sommige XM modellen koelen wel degelijk na.
post cooling treshold 105 deg. c
dus nakoelen doet ie pas als de kv 105 graden is.
ik denk dat je het dus alleen merkt wanneer de kv behoorlijk heet is. het lijkt erop dat wanneer het systeem goed werkt er geen nakoeling nodig is.
mmmm, Klinkt logisch. Echter, als ik de auo parkeer en het contact aanlaat blijft d efan draaien. de temp meter geeft dan nog steeds netjes 90 graden aan. Ben eigelijk nog nooit met de xm boven de 91-92 uit geweest. wilde ik overigens graag zo houden hoor
koel
mijn 2liter en mijn v6 koelen niet na. mijn xantia [5 jaar terug] deed dat wel. ik wil eigenlijk ook wel dat de fans nog wat nablazen. geeft een vertrouwd gevoel. op de een of andere manier lijkt het alsof niemand weet of dat nou wel of niet hoort.
du pain… du vin… du Citroën