Totaal aantal Berichten: 355
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Nee, met de topictitel doel ik niet op de broodnodige vakantie, weekends en vrije dagen die elk mens zo hard nodig heeft.
Neen…ik tank altijd op een vast adres, maar afgelopen vrijdag moest ik noodgedwongen onderweg tanken omdat het sein “brandstof bijvullen” op de boordcomputer verscheen en het mij (na 1020 km) een te grote gok leek om er nog 60 km mee te doen.
Bij het eerstvolgende tankstation heb ik een noodtankbeurtje ingelast. Tuurlijk portemonee vergeten. Ik kon uit het muntenvakje etc. gelukkig nog net ongeveer een tientje bij elkaar schrapen.
Na het tanken kan ik dus weer minimaal 130 of 140 km extra rijden. Ik zou dus verwachten dat de boordcomputer dan aangeeft dat de actieradius 60 (het laatst dat ie aangaf) + 130 = 190 km wordt. Maar nee, er werd niet gesignaleerd dat ik een beetje bijgetankt had. Na een kilometer of wat kwamen er zelfs—(twee streepjes) op de display en verscheen er met regelmaat weer “brandstof bijvullen” op het scherm. Doorgereden naar huis met streepjes in de display. Niks aan het handje.
Maar ook na een nachtje stilstaan bleef de melding de volgende dag terugkomen. Mijn verwondering is nu; waar krijgt die brandstofindicator zijn signaal vandaan? Blijkbaar niet van een simpele niveaumeting, want ik zou met de resterende hoeveelheid diesel nog makkelijk 100 km moeten kunnen rijden.
Pas toen ik hem weer helemaal vol getankt had kreeg ik normale waarden te zien. Herkent iemand dit?
Verkocht, helaas schade gereden!

Totaal aantal Berichten: 2039
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Misschien dat er idd alleen een reset plaatsvindt bij vol tanken. Ik tank in elk geval alleen vol dus heb dit nog nooit gezien.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Zou de vlotter niet vast zitten?
Had ooit eens een wagen waarbij die klem zat met het gekende gevolg….
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
Mogelijk moet de vlotter boven een bepaald niveau komen om die meldingen te “resetten”.
Tank morgen eens voor de grap 25 liter.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?

Totaal aantal Berichten: 7856
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
In principe meet hij bij het aanzetten van het contact het niveau en past dan de meter aan naargelang het verbruik. Dit is ook te zien bij auto’s op LPG waarvan de benzinemeter afloopt terwijl de auto op gas rijdt.
Ik kan me dus wel voorstellen dat hij het kleine beetje brandstof erbij niet heeft geregistreerd als ‘vullen’ en dus met de oude waardes verder ging..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wordt het verbruik niet meer of minder nauwkeurig berekend d.m.v. een flowmeter?
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
de tankvlotter zit wel in de tank maar de tankmeter op het dashboard krijgt zijn informatie van de mm computer die berekend het verbruik. zoals al eerder gezegd word er elke keer gemeten met de vlotter als de auto weer opnieuw op contact word gezet.
kleine verschillen die getankt worden kan inderdaad niet altijd gezien worden door de computer.
als je inderdaad op lpg rijd zakt ook je benzine meter terwijl het enigste wat je gebruikt is lpg
Hoi,
Denk dat dit normaal is, heb het ook als ik een beetje tank.
Maar voor 99% tank ik ook altijd vol.
Gister voor het eerst bijna leeg gereden, en toen toch maar eens V-power getankt. Verschil is voor mij duidelijk merkbaar met de normale diesel van Shell. Maar dit terzijde….....
Als dit iedere keer is als er minder dan 15 liter getnakt wordt kan het zijn dat de software van de BSI geupdate moet worden.

Totaal aantal Berichten: 355
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
DigiDaan schreef:In principe meet hij bij het aanzetten van het contact het niveau en past dan de meter aan naargelang het verbruik. Dit is ook te zien bij auto’s op LPG waarvan de benzinemeter afloopt terwijl de auto op gas rijdt.
Ik kan me dus wel voorstellen dat hij het kleine beetje brandstof erbij niet heeft geregistreerd als ‘vullen’ en dus met de oude waardes verder ging..
Dat kleine beetje brandstof was toch nog 8 liter. Dit zou toch een merkbare stijging van het brandstofniveau moeten betekenen, en dus zou de vlotter dit zeker de volgende ochtend (na een ‘verse’ start) moeten registreren. Ik denk dat ik de software idd op het verkeerde been gezet heb door nu maar 15- 20 % van de normale hoeveelheid te tanken.
Ik zal de volgende keer eens 15 liter tanken…(als ik het niet vergeet).
Verkocht, helaas schade gereden!