Achterdraagarmlagers cx
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1256
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 09 september 2007 09:35 PM

Hoi , mijn gti heeft minimaal aan een kant het achterste draagarmlager versleten. Kan iemand me zeggen of het altijd verstandiger is om beide kanten te doen of volstaat één kant. Is het door een redelijk technisch iemand te repareren zonder brug en als je het door een specialist laat doen, aan welk bedrag moet je dan denken.

Groeten,  Léon.

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 09 september 2007 11:14 PM
  [ # 1 ]

Het blijft riskant om het zelf te doen,je moet de veercylinder losmaken,en aan de kant duwen.
Als je leiding niet al te best meer is,en hij knapt dan ben je verder van huis.
Ook moet je een lasapparaat hebben,of iemand kennen met een lasapparaat.
Om de lagerschalen uit de draagarmen te krijgen moet je er m8 boutjes van 10cm inlassen.
Dan kun je de schalen eruit tikken.
Normaal gesproken zijn de lagers van beide kanten slecht.
Er bestaat een kans dat er een bout afbreekt in de draagarm.
De lagers zijn relatief goedkoop,iets van een tientje per stuk,je moet er 4 hebben .
Hoeveel de keeringen kosten weet ik niet.
Als alles gangbaar is,en de leidingen in orde zijn ,is het heel goed zelf te doen.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 10 september 2007 01:20 PM
  [ # 2 ]

huh bouten inlassen Shocked ????

lijkt me niet nodig.

gewoon de draagarm demonteren oude lagers en stofhoezen eruit en nieuwe er weer in, heel simpel.
de problemen die je kunt krijgen zijn:

de gekrulde remleiding kan breken (maar dan was hij toch al slecht dus niet erg)
de leiding van de veercylinder kan breken.
de bouten van de stabilisatorstang kunnen aardig vast zitten door corrosie tussen het staal en alu (heet maken helpt)
en let op de vulplaatjes, die moeten op dezelfde plaats weer terug.

succes

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 10 september 2007 02:26 PM
  [ # 3 ]

Hoe wil je de lagerschalen eruit krijgen dan?,als je niet weet wat voor type lager er in een draagarm zit,moet je niet reageren!.

Je krijgt er van binnenuit geen vat op,misschien is er speciaal citroen gereedschap voor,maar dat heeft niet iedereen.

Bovendien word de schaal tijdens het lassen warmgestookt.

Dus vertel maar eens,hoe krijg jij die lagerschalen eruit?.

Gewoon eruit halen. Laughing

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 10 september 2007 08:28 PM
  [ # 4 ]

de lagers eruit halen is echt niet zo moeilijk hoor.
de afstandbus eruit en dan met een lange schroevendraaier iets schuin en rondom eruit tikken.

enne raymond, de lagers zullen ongetwijfeld standaard te krijgen zijn, maar het lijkt me beter de set van skf aan te schaffen.
dan heb je alles in 1 keer compleet.
als jij graag wil lassen moet je dat lekker doen.

succes

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1256
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 10 september 2007 09:37 PM
  [ # 5 ]

Beste Ray en Erik,

Bij demontage zal het zich wel wijzen of de schalen er zo uit gaan neem ik aan. Zoals ik al eerder vroeg, is het te doen zonder brug met alleen een paar assteunen? En moet de auto in de laagste stand staan met de druk van het systeem?
Alvast dank, Léon.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 september 2007 09:41 PM
  [ # 6 ]

in principe zijn alle handelingen en reparaties zonder brug te doen. je moet alleen op je rug onder die auto liggen en zorg dan inderdaad voor assteunen. ikzelf ga na het plaatsen van de assteunen flink aan de auto trekken en duwen en rommelen en schommelen om zeker te weten dat het ding stevig staat. veiligheid voor alles, nietwaar?
druk maakt in dit geval niet veel uit en als ze eenmaal van haar voetjes staat verandert de hele druk toch. maar laat haar maar zakken, dan weet je zeker dat alles stevig blijft staan.

met andere woorden, een brug is handig, maar niet echt nodig.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook