Hoi ik heb een probleem met mijn Xsara coupe 1.4 uit 1998.
Mijn vrouw rijdt naar het werk, niets aan de hand.
Ze rijdt ‘s avonds terug en de koppeling doet ineens raar. Thuisgekomen heb ik gekeken en klein stukje gereden.
De koppeling kan in ineens probleemloos heel ver intrappen (bijna tot het eind). De vrije val (of slag) is dus veel groter dan eerst.
Als ik langzaam rijdt in 1 of 2 maakt de motor erg veel toeren terwijl ik amper vooruit kom. In 3 of 4e versnelling is dat probleem er al veel minder of zelfs niet.
De ANWB erbij gehad, die concludeerde na 1x op het pedaal trappen (terwijl de auto stil stond) dat de koppeling ‘eruit ligt’. Meer kon hij ook niet doen.
Een collega van me belde vandaag met een citroen expert en die vertelde dat het 90% kans is dat alleen de kabel losgeschoten is. Ook omdat het ineens gebeurde…
Wat denken jullie??
Ik heb eerder nooit problemen gehad of iets gemerkt aan de koppeling..












































Totaal aantal Berichten: 25683
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of de hevel die de bak ingaat blijft hangen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Update:
Ik heb nogmaals even gekeken. Wat mij opviel is dat de kabel niet helemaal loskomt. Daar moet toch altijd een beetje speling opzitten? (Zie plaatje).
Kan het zijn dat de kabel iets onder spanning gehouden wordt zodat er niet helemaal wordt ontkoppeld?
[/img]
Niemand een idee??












































Totaal aantal Berichten: 25683
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee die kabel hoeft geen speling te hebben. Nieuwerwetse druklagers liggen altijd aan. Probeer eens of die hevel verder terug kan met de hand of door er een beetje geweld op toe te passen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waarschijnlijk druklager door de vingers van de drukgroep getrapt.
de vingers zijn dan afgesleten
historie..2cv 3x.besteleend 2x.amie 6 break.ds 21.fiat 127(sorry)bx 16.lpg.bx 14.lpg. antia 1.6.lpgnu nog in bezit.van clee mungo.saxo 1.4:smt020
43 jaar in het vak,en daar voor 8 jaar voor de deur en nu pensioen
Hoe is het probleem nu uiteindelijk verholpen?
Mijn Xsara 1.4 uit 1998 (140.000km) heeft namelijk precies dezelfde vage klacht. De monteur is bang dat er een nieuwe koppeling in moet. Dit zou erg vervelend zijn omdat ik ‘m net zes welken heb en ik mn vorige auto heb ingeruild omdat er een nieuwe koppeling in moest. (deze auto is het wél waard, maar het blijft een hoop geld)
Re: koppeling defect?
Andre27 schreef:Als ik langzaam rijdt in 1 of 2 maakt de motor erg veel toeren terwijl ik amper vooruit kom. In 3 of 4e versnelling is dat probleem er al veel minder of zelfs niet.
Welkom om te beginnen
Uit dit stukje van je verhaal kan eigenlijk alleen maar één conclusie worden getrokken, de koppeling ligt eruit. De plaat is versleten en/of de drukgroep is overleden, hier zal helaas een nieuwe koppeling set in moeten
Gelukkig valt het wat ruimte betreft bij een Xsara met 1.4i motor reuze mee, je kan overal goed bij, de kosten in de garage zullen niet goedkoop zijn, maar ook niet idioot hoog. Ik gok op c.a. €500 en max. €600 euro bij een garage, dit is dan incl. een koppelingset, priseaskeerring, aandrijfas-keerringen, bakolie, nieuwe moeren tbv aandrijfas en boutjes voor de fusee.
Ik ben ook bang dat er een hele nieuwe koppelingsset in moet. We hebben hem vandaag naar dezelfde kennis gesleept waar ik de auto van heb gekocht. (rijden ging nog wel, maar was volgens hem niet verstandig omdat dan meer kapot zou kunnen gaan zoals het vliegwiel) Hij gaat deze week even kijken. Is een hobbyist en verwachtte dat het in het ergste geval zo’n 350-400 euro zou gaan kosten. Ben benieuwd. Was wel erg plotseling dat het gebeurde dus ik dacht dat het geen slijtage kon zijn. Ik wacht wel af en zal nog wel laten weten wat het was.
spiderdaaf schreef:Hoe is het probleem nu uiteindelijk verholpen?
Mijn Xsara 1.4 uit 1998 (140.000km) heeft namelijk precies dezelfde vage klacht. De monteur is bang dat er een nieuwe koppeling in moet. Dit zou erg vervelend zijn omdat ik ‘m net zes welken heb en ik mn vorige auto heb ingeruild omdat er een nieuwe koppeling in moest. (deze auto is het wél waard, maar het blijft een hoop geld)
je zegt het zelf 6 weken? op een xsara krijg je toch wel garantie? ik weet dat het de koppeling blijft , maar na 6 weken is dat toch een beetje vroeg dus probeer die maar in garantie te krijgen! 2 dingen, bekijk je kabel en de pedaal op de plaats waar de kabel inklikt, ik heb al eens geweten dat die uitgesleten was (omdat de koppeling zodanig hard indrukte, in dit geval is de koppeling ook kapot) als dit allemaal in orde bevonden is , dan is het de koppeling zelf..
Horzy schreef:Een soortgelijk probleem had ik mijn picasso. Het bleek dat één vinger van de koppeling gebroken was, en dat daardoor de veer niet meer goed kon werken. Moest toen wel een nieuwe koppeling in, maar geen neiuwe drukgroep etc. Scheelde toch wel weer, hoewel
de vingers hangen toch aan de drukgroep, of ben ik mis?
Re: koppeling defect?
ZX1.4i schreef:Andre27 schreef:Als ik langzaam rijdt in 1 of 2 maakt de motor erg veel toeren terwijl ik amper vooruit kom. In 3 of 4e versnelling is dat probleem er al veel minder of zelfs niet.
Welkom om te beginnen
![]()
Uit dit stukje van je verhaal kan eigenlijk alleen maar één conclusie worden getrokken, de koppeling ligt eruit. De plaat is versleten en/of de drukgroep is overleden, hier zal helaas een nieuwe koppeling set in moeten
![]()
Gelukkig valt het wat ruimte betreft bij een Xsara met 1.4i motor reuze mee, je kan overal goed bij, de kosten in de garage zullen niet goedkoop zijn, maar ook niet idioot hoog. Ik gok op c.a. €500 en max. €600 euro bij een garage, dit is dan incl. een koppelingset, priseaskeerring, aandrijfas-keerringen, bakolie, nieuwe moeren tbv aandrijfas en boutjes voor de fusee.
ik vind dat bedrag wel zeer hoog, of ligt dat in belgie iets anders? ik heb al verschillende koppelingen gestoken bij xsara enz, en daar is echt niet zoveel werk aan. 3,5 , max 4 uur.
Re: koppeling defect?
nitRon schreef:ik vind dat bedrag wel zeer hoog, of ligt dat in belgie iets anders? ik heb al verschillende koppelingen gestoken bij xsara enz, en daar is echt niet zoveel werk aan. 3,5 , max 4 uur.
Gezien de prijs van de onderdelen en dat het max. 4 uur werk is, kom je NL ongeveer uit op 5 a 600 euro, komt voornamelijk door het achterlijk hoge arbeidsloon hier, in Belgie zijn de prijzen een stuk vriendelijker.
De vingers zijn een onderdeel van de diafragmaveer, welke weer een deel is van de drukgroep.
De koppelingsplaat en daar onder de drukgroep.
Citroen verkoopt tegenwoordig ook gereviseerde/ruil drukgroepen, hierbij is de diafragmaveer vervangen door een nieuwe, de rest slijt niet. Deze ruilsetjes zijn een stuk goedkoper, scheelt al snel 50 to 80 euro.
De drukgroep was kapot, er moest dus toch gewoon een hele nieuwe koppeling in. Garantie had ik niet omdat ik hem via een kennis heb gekocht die voor de hobby aan auto’s sleutelt. Ik had dus gewoon dikke vette pech, maar hij heeft het met de prijs best netjes gedaan. Ik hoefde “maar” 300 euro te betalen. Viel me gelukkig nog mee.
Nu hopen dat ik nog een hoop plezier van mijn Xsara ga hebben. Bedankt voor de reacties.
Re: koppeling defect?
Keezx schreef:Ga je je salaris ook terugstorten omdat het zo achterlijk hoog is?
Wat is dat nou weer voor een domme opmerking
Weet jij wat voor werk ik doe en hoeveel ik verdien? nee, hou dan je domme opmerkingen lekker voor je.