heb een v6-24v die een enorme olielekkage bij het oliefilter heeft.
Heb er een nieuwe filter op gedaan maar precies het zelfde probleem viel me wel op dat de olie pik zwart is! die er uit komt
Ken de auto niet heb hem voor heel weinig gekocht vanwege dit probleem iemand een idee waardoor dit komt.
Even goed kijken naar de plek waar het rubbertje van het oliefilter op het motorblok aansluit. Zit het oude rubbertje van het vorige filter er nog? 2 rubbers op elkaar geeft namelijk lekkage.
De olie is ook zwart die eruit komt, dus er kan ook wat troep rond het aansluitgat zitten, dan sluit het ook niet af. Oplossing: goed schoonmaken.
Een derde mogelijkheid is dat één of andere beunhaas het oude filter er niet af kon krijgen en met een beitel of iets anders scherps langs het gat het filter eraf heeft zitten hameren, waardoor het aansluitgat beschadigd is en niet meer vlak is. Dan kan ik alleen maar bedenken om uitstekende delen te vlakken, en anders de boel dichtkitten. Maar dat kan een meer ervaren forumlid vast op een betere manier oplossen.
Kijk even naar de peilstok, hoe de kleur van de olie in je motorblok is. Als deze echt donker is zou ik olie verversen, als het alleen bij het filter zwart is, waar het lekt, is het mogelijk dat de olie het rubber opvreet.
Groetjes Erik!
Haal de filter er nog eens af, maak de omgeving van het gat brandschoon en kijk goed of er diepe krassen of beschadigingen zitten. Daarna een nieuwe filter plaatsen, wel eerst het nieuwe rubber insmeren met schone olie, daarna de filter plaatsen.
Mijn olie heb ik gecontroleerd nadat ik het vervangen had, ook toen al, na 200km was het weer zwart. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!





Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
malle pietje schreef:
Mijn olie heb ik gecontroleerd nadat ik het vervangen had, ook toen al, na 200km was het weer zwart. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Ik heb me laten vertellen dat bij de diesels de olie al zwart wordt als je alleen maar dreigt met het erin gooien. Het verbaasde me namelijk hoe snel dit gebeurde i.t.t. bij mijn TCT.
Nu C5 tijger…





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: olielekkage bij oliefilter
xmrijder schreef:heb een v6-24v die een enorme olielekkage bij het oliefilter heeft.
Heb er een nieuwe filter op gedaan maar precies het zelfde probleem viel me wel op dat de olie pik zwart is! die er uit komt
Ken de auto niet heb hem voor heel weinig gekocht vanwege dit probleem iemand een idee waardoor dit komt.
Lekt ‘ie op het filter of via de warmte-wisselaar?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
volgens mij op het filter maar vindt het raar dat die zo zwarte olie heeft de 24v die in nu rij heeft na 10.000 nog steeds mooi heldere olie en bij deze is die meteen zwart.
zal donderdag weer is kijken waar die noou precies lek maar leek mij op het filter het gekke was dat ik die juist vervangen heb om dat ik dacht dat die daar op lekte
xmrijder schreef:volgens mij op het filter maar vindt het raar dat die zo zwarte olie heeft de 24v die in nu rij heeft na 10.000 nog steeds mooi heldere olie en bij deze is die meteen zwart.
zal donderdag weer is kijken waar die noou precies lek maar leek mij op het filter het gekke was dat ik die juist vervangen heb om dat ik dacht dat die daar op lekte
Bij een diesel wordt het snel zwart door de roet en omdat er door de hoge compressie veel meer verbrandingsgassen langs de zuigerveren lekken dan bij een benzine auto.
Als het bij een benzine auto ook snel zwart wordt kan dit duiden op een slechte verbranding of een al enigszins versleten motor. Ook kan het zijn dat er veel vervuiling in het carter was (koolafzetting) die je er moeilijk uitkrijgt bij het verversen. Dan is de nieuwe olie weer snel smerig.
Bij mijn diesel heb ik eens het carter eraf gehad (voor wat anders) en tevens schoongemaakt. Na die oliewissel bleef de olie langer schoon. Nu is met een verversing de olie binnen een paar 100 km weer zwart.
Ach, het is niet extreem voor een benzinemotor dat de olie weer snel zwart is. Het betekent dat de motor niet nieuw meer is, maar hij hoeft nog lang niet op te zijn.