Welke speakers in Xsara Break & hoe raak ik de rammels k
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 31 augustus 2007 06:53 PM

Het volgende project voor mijn auto is het installeren van een fatsoenlijke stereo. De huidige Pioneer CD speler speelt geen gebrande CD’s af (of slaat in ieder geval erg over) en in de deuren zitten de goedkoopste Pioneer speakers die verkrijgbaar zijn. Nu heb ik de volgende vragen:

- Met welke speakers hebben jullie goede ervaringen? Ik merk dat met de huidige Pioneer speakers in de voordeuren er nauwelijks lage tonen te horen zijn bijvoorbeeld. Nu hoef ik geen rijdende house fabriek te hebben en ik heb ook geen zin in subwoofers in de koffer, maar ik vind het wel lekker om bij bijvoorbeeld Pink Floyd ook de bas te horen.
- Hoe zijn jullie alle rammels kwijt geraakt? De roosters voor de speakers zitten er erg los op en rammelen vrolijk mee met de muziek, hetgeen mij erg irriteert. Is dit gewoon een kwestie van een heleboel isolatieband/tochtstrip gebruiken of zijn er andere oplossingen?

Alvast weer bedankt voor alle tips!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 31 augustus 2007 08:12 PM
  [ # 1 ]

In mijn xsara heb ik de originele speakers vervangen door een composetje van phonocar (type 2/828) een voor mij onbekend italiaans merk gekocht op ebay Duitsland voor 50 euro. Voldoen me prima mijn collega heeft in zijn xantia een JBL composet gekocht die klinkt wel nog weer iets beter maar was dan ook 150 euro. Aangezien ik niet superkritisch ben wat mijn audio in de auto betreft maar ik de standaard speakers toch wel erg blikkerig vond klinken in combinatie met mijn pioneer radio/cd ben ik nog steeds erg verast door de prijs kwaliteit verhouding van deze speakers. En van de rammeltjes van de speakerkapjes heb ik geen last, is er een pin van het kapje afgebroken anders vastplakken met een paar kleine dotjes kit?

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 31 augustus 2007 11:33 PM
  [ # 2 ]

even achter de kapjes dotje kit of glasband doen Wink

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 september 2007 06:42 PM
  [ # 3 ]

Inmiddels heb ik een combo setje van Focal aangeschaft, ben benieuwd wat mij dat gaat opleveren! Dit weekend maar eens knutselen, maar daar kan ik nog wel wat tips bij gebruiken:

- Hoe krijg ik mijn Pioneer radio uit het dashboard? De twee metalen plaatjes die erbij gelverd worden zitten niet meer bij de auto…
- Hoe loopt de bedrading van de tweeters in het dashboard? Vanaf de speaker in de deur of rechtstreeks uit de radio? Moet namelijk ergens de scheidingsfilters kwijt… En de nieuwe draden trekken, is dit makkelijk te doen??
- Heeft iemand ervaring met de montage van tweeters in het dashboard? Hoe zetten jullie die vast? Ik wil eigenlijk wel de originele kapjes terugplaatsen omdat ik dat netjes vind en ik niet wil dat iedereen kan zien dat ik er wat duurdere speakers in heb hangen…

Alvast weer bedankt voor alle info!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7856
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 september 2007 07:12 PM
  [ # 4 ]

De tweeters liggen er bij mij los in. Ze rammelen niet, maar eventueel kun je ze wel met een stukje tape vastzetten.

Het gemakkelijkst vind ik om de kabelboom direct achter de radio te splitsen. Je hangt dan de scheidingsfilters aan de kabels die uit de radio komen. De tweeters sluit je direct op het scheidingsfilter aan, de woofers in de deur sluit je aan door de scheidingsfilters weer aan de originele bedrading te koppelen. Hierdoor hoef je niet aan de originele bekabeling te sleutelen en is alles relatief makkelijk weer origineel te maken. De scheidingsfilters zelf heb ik onder het handschoenkastje verborgen.

De radio verwijderen is lastig als je de sleutels niet hebt, maar het is mij indertijd gelukt door twee dunne stevige plastig strips erin te steken en vervolgens flink te wurmen.. Inmiddels heb ik ook een pioneer gekocht (die alweer te koop is) dus heb ik eventueel wel een setje te leen voor je.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 september 2007 12:13 AM
  [ # 5 ]

Even een update: de tweeters zijn inmiddels gemonteerd, ik heb de kastjes om de tweeters op maat gemaakt, zodat ze met een draai te monteren zijn in de originele roosters. Ze zitten daarom rammelvrij in de uitsparingen!

De roosters voor de woofers zal ik inderdaad met kit moeten vastzetten omdat zowel links als rechts lipjes zijn afgebroken die het rooster op hun plek moeten houden. Dat wordt even een klus voor het weekend als ik genoeg licht heb om te zien wat ik doe.

De scheidingsfilters wil ik tussen de originele stekkers en de radio in zetten, alleen moet ik nog even uitzoeken of de tweeters apart van de speakers in de deur in het stekkerblok zitten… In alle portieren zijn de draden rood en wit en van de tweeters lopen een geel witte draad (links) en een groen rode draad (rechts). Aangezien deze snoeren door een bundel lopen die met allerlei bevestigingen bij elkaar gehouden wordt, heb ik besloten om deze draden ook voor het aansluiten te gebruiken, volgens mij is het een heel lastig karwei om aparte draden te gaan trekken. Dat alle deuren dezelfde kleurcode hebben, maakt het niet makkelijker om uit te zoeken hoe e.e.a. op het stekkerblok zitten, dus ik hoop dat ik er met behulp van het instructieboekje eruit kom.

De radio heb ik er uiteindelijk uit gekregen door van een plastic kleerhanger twee stripjes op maat te maken, dus dat is wel mooi.

Wordt vervolgd!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 11 september 2007 02:12 AM
  [ # 6 ]

ik wou eerst ook de bestaande bekabeling gebruiken maar heb dat toch maar orgineel gelaten en vanuit de ruimte voor de tweeters nieuwe kabels getroken mbv een kunstofdraad van 3 mm naar beneden te duwen en hem bij de kachel motor(R) en de zekeringkast(L) weer op te pakken. Ook heb ik mijn scheidingsfilters bij de kachelmotor geplaatst op een stukje geperforeerd plaat. Voor de luidsprekerkapjes kun je rotabond 2000 zwart gebruiken http://www.bouwproducten.nl/product/asp/infonummer/2772/index.html
een paar kleine dotjes houden het kapje prima op zijn plek.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook