ik heb een 2400 GTI op het oog, wat valt er over te vertellen over dit type ?Uit een ander draadje begrijp ik dat deze dame slurpt ? wat moet ik hierobder verstaan, wat mag ik van de power verwachten ? Wat mag ik van de onkosten verwachten ? Ik heb gelezen dat een 2400 ondrhouds gevoeliger is ? is dit zo ?
ik heb zelf een 2400 uit 1980 een jaar geleden gekocht en opgeknapt en kan je wel zeggen dat het op zicht erg leuke autos zijn
kwa verbruik doet de mijn ongeveer 1 op 7 maar pluspunt is wel dat je altijd power heb met dit blok
kwa onkosten is het erg moeilijk te zeggen want elke auto is anders en in 25 jaar tijd kan er veel verschil ontstaan




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Een handbak gaat nog een automaat drink. Zoveel is duidelijke vooral als je veel de kickdown gebruikt… 2400 is als deze goed onderhouden is geen echt moeilijke wagen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Bij rustig rijgedrag moet ook met een 2400 Gti 1:10 haalbaar zijn.
Maar een groot deel daarvan zal afhankelijk zijn van de afstelling van je motor.
En 2400 is net zo duur als een andere CX in onderhoud…, hoewel onderdelen wat lastiger kunnen zijn en je eigenlijk elke 10.000km je kleppen moet (laten) stellen.
Echter…., voor bijna elke aan te schaffen CX geldt dat er meestal een redelijke dosis achterstallig werk is in te halen dat je eigenlijk bij de aanschafprijs moet optellen.
Als die zaken eenmaal op peil zijn (hydrauliekleidingen, bollen, fusees, draagarmlagers, remmen) is een CX bijna een gewone auto om te onderhouden.
Voor de zekerheid houd ik een maandelijkse kostenpost van €200 aan als maatstaf.
2Black schreef:
En 2400 is net zo duur als een andere CX in onderhoud…, hoewel onderdelen wat lastiger kunnen zijn en je eigenlijk elke 10.000km je kleppen moet (laten) stellen.
Over welk onderdelen hebben wet dan specifiek voor een 2400 die lastiger te krijgen zijn en t.ov welke type’s dan?
Er is een type 24 ie onsteking waar de verdeelkappen niet meer leverbaar voor zijn.
Misschien dat koplampen met een beneden aansluiting nu wat lastiger beginnen te worden om te vinden,die zijn t/m ‘82 gebruikt.
C-matic onderdelen zijn heel lastig te vinden.
Voor de rest schiet me niets te binnen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
bedankt,
Ik ga volgende week naar een 2400gti uit 81 kijken, hie herken ik het type ontsteking ? en is er een alternatief als je het orgineel niet meer kunt krijgen ?
pete72ds schreef:Over welk onderdelen hebben wet dan specifiek voor een 2400 die lastiger te krijgen zijn en t.ov welke type’s dan?
Specifieke onderdelen kom ik ook zo snel niet op….
Echter, ga maar eens een versnellingsbaksteun voor een 4-bak CX zoeken, of koelwaterslangen, aandrijfassen etc.
Er zijn inmiddels redelijk wat CX delen die moeliijk te krijgen zijn, of ... althans ..... je moet tijd investeren in het zoeken ervan.
En er zijn wel dingen te noemen die inmiddels door schaarste duurder zijn, zoals remschijven en eventueel banden bij snellere modellen omdat de klassieke 185-14 band niet meer (eenvoudig) leverbaar is.
Bij Très Beau en CitroVille kan men nog wel uit vrijwel onuitputtelijke voorraden oud spul putten, maar dat kan niet iedereen.
Voor een flink aantal zaken is CX-basis gelukkig inmiddels een uitstekend adres.
maar van wat voor type zijn de onderdelen dan meer verkrijgbaar, mijn voorkeur gaat naar een type met stalen bumpers. Is de GTI dan een minder goede keus ?
Nou… eh.. is niet iets om je zorgen over te gaan maken!
Dat soort vragen moet je volgens mij aan de specialisten stellen (d.w.z. garagehouders die véél in CX’en doen, niet aan gemiddelde internetf(l)orabezoekers).
Het is logisch dat héél oude delen van weinig geproduceerde modellen wat lastig zijn…, de C-matic bak is inderdaad vrijwel niets voor te krijgen.
Maar bijvoorbeeld interieurdelen voor een serie 1 met al die mooie kleuren uit de jaren 70 zijn erg lastig, strakke bumpers worden ook moeilijk, deuren voor prestiges en breaks, kofferbakdeksels, break-ruitenwissermotoren voor de achterkant…, speciefieke vroeg model motorsteunen (2400 4-bak), bepaalde carburateurs, injectie-computers….
Gelukkig bestaat voor bijna alles een oplossing, het kost alleen soms wat moeite.
Maar ik zou me er maar geen zorgen over maken.
Als je een CX wilt…, gewoon kopen!
merci
t gaat mij even voor de duidekijkheid niet om de look onderdelen maar om de technische onderdelen bij voorbeeld zo’n ontsteking en als hier alternatieven voor zijn dan is het wat mij betreft prima
by the way ik denk dat op dit flora ontzettend veel kennis is
Collin heeft gelijk,ik zou me om de onderdelen geen zorgen maken,als je op zoek gaat vind je altijd wel iets.
Koop gewoon een nette,goedlopende cx dan is er weinig aan de hand.
Voor onderdelen nummers moet je echt bij een specialist zijn.
Er is door diverse specialisten genoeg weggelegd.
Ik zou geen serie 1 kopen met een slecht interieur, dat begint ook schaars te worden.
Koop een harde cx,de techniek komt op de 2de plaats,dat moet je zelf bijhouden.
Aankooptips zijn al wel genoeg besproken,staan ook op de site van de cx club.
Gr Raymond
Het was een cx of niks