

















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Heeft iemand dit weleens meegemaakt? De familiale doet het alleen bij stationair met warme motor en dus dunne olie. Er zit genoeg olie in en de juiste olie is gebruikt (10W40).
Ik kreeg als tip de drukzender vervangen, maar de bestaande lekt niet en ziet er nieuw uit. Verder kreeg ik tweemaal hetzelfde advies van twee onafhankelijke personen: Stationair iets hoger stellen.
Ik wil dit verhaal graag even checken bij jullie, omdat het me niet lekker zit. Ik heb altijd begrepen dat alleen het acculampje mag branden bij stationair en niet het oliedruklampje. Dit ging trouwens wel om mijn motorfiets, maar dat terzijde.
De motor loopt als een zonnetje en het is een 2.0 uit 1984.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Als alles in orde is gaat het oliedruklampje pas erg laat branden (bij een druk <0.5 bar ofzo toch?). Ik hoop dus voor je dat je motor te weinig toeren draait stationair of dat toch de druksensor is overleden..
Dit lijkt me een duidelijk verhaal, laat eerst even de oliedrukken controleren met een oliedrukmeter, stationair en met deellast (3000 o/m)
Als deze goed zijn moet je de sensor vervangen.
Emiel
Het zou zomaar kunnen dat de oliepomp te weinig druk levert. (Dit is dan het eerst bij stationair toerental op te merken) Dit is een ouderdomskwaal en hiervoor zou je de oliepomp moeten vervangen.
Of heb je recent het oliefilter vervangen? Is deze van het juiste type en van een bekend merk? (bv Purflux, Mann, Fram) In het filter zit namelijk een terugslag klep die ook verantwoordelijk is van de (olie)druk opbouw.
Als één van deze dingen niet klopt dan heeft de sensor niet gelogen.
Arjan
mogenlijke oorzaken.
krukas en drijfstang lagers zijn (bijna) versleten.
oliedrukzender.
oliepomp.
drukregelaar (en die zit niet in je oliefilter)((dat is de olieretourafsluiter die ervoor zorgt dat de olie in het filter blijft, zodat na het starten er sneller oliedruk is, ipv eerst het filter te moeten vullen))..
een lekkend onderdeel in je oliedruk circuit.
bij lage of te lage oliedruk (als niet de zender) is gehele demontage van de motor noodzakenlijk.
als geen duidelijke oorzaak gevonden kan worden, bv losgelopen onderdeel of versleten lagerschalen,dan is deel of algehele revisie noodzakenlijk.
ik had laatst een Berlingo met soortgelijke klacht.
dat is de draad van het berlingo verhaal.
hieronder is de link van zijn oliepomp,welke de boosdoener was.
en daar was dus de pomp de boosdoener, een asje eruit gelopen.
als je goed kijkt zie je dat het losse tandwiel vrolijk het huisje uitgevreten heeft.
dito klacht als de jouwe, bij stationair oliedruklampje aan.
ietwat gas en de lamp was uit, en de motor liep ook als een zonnetje.
mvgr wupke
sorry ti’s niet anders
Ja ik heb dit meegemaakt, in het begin af en toe brandend later wanneer de motor warm was en even uit was gezet, constant.Nog later begon de CX te lekken. Op de brug was duidelijk te zien dat de lekkage bij de oliedruksensor vandaan kwam. Vervangen van de drukzender heeft de problemen verholpen.
Hoop voor jou op dezelfde uitkomst!
suc6
Hallo Ernst23,
Ik was benieuwd, heb je al een diagnose omtrent het oliedruklampje.
Ben benieuwd.
grtz


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Nog niet aantoe gekomen de afgelopen week. Maar wees niet bang, ik zal mijn bevindingen zeker melden.
wannabee schreef:Hallo Ernst23,
Ik was benieuwd, heb je al een diagnose omtrent het oliedruklampje.
Ben benieuwd.
grtz
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
ops:
Ik dacht toch echt dat ik het ergens had gepost… Nou ja. Komtie:
Het bleek in de motor te zitten, en helaas heb ik dat niet tijdens de proefrit gemerkt. De oliedruk is gemeten met een goede meter en was slecht. De motor was van binnen ontzettend vervuild en daarom hebben we besloten er een andere motor in te hangen.
Dat was het eigenlijk
CxDeMio schreef:ernst23 schreef:Nog niet aantoe gekomen de afgelopen week. Maar wees niet bang, ik zal mijn bevindingen zeker melden.
wannabee schreef:Hallo Ernst23,
Ik was benieuwd, heb je al een diagnose omtrent het oliedruklampje.
Ben benieuwd.
grtz
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”