Hoihoi,
Ben bezig de draagarm te verwijderen (achter) en vroeg me af hoe de veercilinder er af moet, iemand die het weet?
Ik zie wel een soort van splitpen zitten in aan het uiteinde, bij de draagarm.
Groet, Léon
Veerbol eraf.
Hydraulische leidingen losmaken, zit ook erg vast.
Splitpen verwijderen… wil nog weleens erg vastzitten!
En dan met wat gefriemel de veercilinder naar buiten trekken…

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Waarom moet die bol eraf? Leidingen los, slangklem los, pen eruit en friemelen maar.
Ja, zou het niet kunnen zonder de bol los te nemen, en heeft iemand nog een tip ter voorkoming van het breken van de nippel van de leiding.

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Het enige dat ik kan bedenken is kruipolie en dan een dag laten intrekken. Duus geen WD40 of vergelijkbare zooi; da’s leuk om scharniertjes te laten ophouden met piepen maar dringt niet door zoals kruipolie.
l.wenting schreef:Ja, zou het niet kunnen zonder de bol los te nemen, en heeft iemand nog een tip ter voorkoming van het breken van de nippel van de leiding.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

- BX 1.9 TURD, de Euro
Als het alleen om het vervangen van de draagarm gaat, kan je net zo goed die hele cilinder laten zitten. Je zou mijns inziens alleen de leidingen even los hoeven maken die naar de remklauw gaan. Die cilinder zit toch niet in de weg?
de STALEN leidingwartel, zit in een ALUMINIUM Cilinder of remklauw.
Aluminium zet vele male meer uit dan staal.
dus even de verffohn erop, en proberen.
2e truuk is rond de wartel een paar keer met de achterkant van een kleine bankhamer hameren.
hierdoor veranderd de structuur van aluminium, en laat de corrosie los van de wartel/aluminium.
kruipolie gebruik ik allang niet meer, en het truukje van 2 dagen in laten trekken is ook vaag, en imo niet bewezen..
mvgr wupke
Ik zou ook denken dat warm stoken het beste is maar dat het met een verfstripper ook lukt had ik niet gedacht
In de vraagbaak voor cx staat overigens dat de veercilinder er af moet om de draagarm te verwijderen. Wie weet het zeker?
Overigens bedankt voor de reactie’s, groeten van Léon.
heet stoken met een kleine accentyleenbrander kan.
met een verfbrander heb ik mn bedenkingen, ivm abnormale hitte strooiing .
oftewel, je stookt niet waar het moet.
een verffohn haald op zn slofjes 800 graden celcius aan de nozzle.
ruim voldoende dus.
en open vuur is bij een auto nou eenmaal geen veilige optie.
als je het aluminum verwarmt tot iets meer dan 100 graden, ben je er al, en heeft het geen nadelige gevolgen voor rubbers en olie..
iets wat met een brander moeilijk te controleren is dus.
mvgr wupke

- BX 1.9 TURD, de Euro
l.wenting schreef:Ik zou ook denken dat warm stoken het beste is maar dat het met een verfstripper ook lukt had ik niet gedacht
![]()
In de vraagbaak voor cx staat overigens dat de veercilinder er af moet om de draagarm te verwijderen. Wie weet het zeker?
Overigens bedankt voor de reactie’s, groeten van Léon.
Het zou kunnen zijn, dat de bol in de weg zit om bij de bout te kunnen van de rollbar. Maar dat moet je zelf even bekijken.
Wat is een rollbar, ik dacht dat dat in het dak zat haha,
je bedoelt niet gewoon de draagarm?

- BX 1.9 TURD, de Euro
Nee, ik bedoel die staaf die aan de armen vastzitten en waar je hoogteregelaar aan zit. Loopt helemaal van links naar rechts. Zit in blokjes geklemd.
O, de stabilisatorstang, die weet ik gelukkig te zitten.
Nu alle bouten nog los zien te krijgen, wens me succes, ik kan het gebruiken.

- BX 1.9 TURD, de Euro
Sorry, er wordt hier alleen Engels en Frans technisch gesproken. Maar we zijn er uit kunnen komen. Dat is het belangrijkste.
Zo, ik ben er uit. De bol hoeft er niet af maar de veercilinder in zijn geheel wel maar dat stelt niets voor. Alle bouten van de draagarm zijn door middel van warm stoken met een hardsoldeerbrander zonder breken losgegaan.
Nu heb ik de draagarm er af en moet beginnen met de lagers er uit zien te krijgen. Het is me niet duidelijk hoe. Er lijkt wel een bus van de ene naar de andere kant te lopen. Kan iemand me vertellen hoe dat het beste te doen is? :

- BX 1.9 TURD, de Euro
Volgens mij zijn het twee losse lagers. Binnenin zou je een randje moeten kunnen zien. Net zolang pielen tot ze eruit zijn, ben ik bang.