Dag vrienden,
Is er iemand die me kan vertellen hoe ik de ontsteking van m’n cx (bijna) perfect kan afstellen? Het motertype is, zo uit m’n hoofd, 829. Ik vind de beschrijving in de vraagbaak niet echt duidelijk en kom er simpelweg niet uit. Ik hoop eigenlijk dat iemand ervaring heeft hiermee en me een wat uitgebreidere beschrijving kan geven!
Om te beginnen moet je een stroboscooplamp hebben,er staat een gradenboog ik meen op de bak ,waar je het vliegwiel (koppeling) ziet draaien.
Het kan zijn dat er nog een plastic kapje zit,meestal is die weg.
De afstelgegevens staan in de vraagbaak (graden voorontsteking).
Je versteld de onsteking door het m8 moertje los te draaien op het ontstekingshuis (verdeelkap),die kun je dan naar links of rechts draaien.
Bij het afstellen moet de motor stationair draaien,zie voor het toerental de vraagbaak,zal wel iets van 800/900 rpm zijn.
Eigentlijk is het nog simpeler als een brommer afstellen.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Hey ! hoe ist? hoorde al van anne dat je zijn 2 ltr over hebt genomen ,foto’s?
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Roy! Met mij alles goed! met jou? lang niet gesproken….. Foto’s komen binnenkort. Eerst even flink poetsen, opleuken met wat chroom en natuurlijk de gespoten/afgedraaide velgen d’r onder zetten!
Terug naar het onderwerp: Hoe en wanneer moet ik de stroboscoop lamp gebruiken? En moet ik, net zoals in de vraagbaak staat, beginnen met het oplichten van het linker voorwiel, bougie 1e cilinder verwijderen, wiel ronddraaien net zolang de 1e cilinder zich in de compressieslag bevindt en dan het ‘merkteken’ op’t vliegwiel gelijk draaien met het ‘merkteken/gradenmeter’ op het blok?
Ik kan hiermee natuurlijk naar m’n garage gaan, maar heb er voor gekozen dit zelf op te lossen. Ten eerste omdat het me een veel beter gevoel geeft als ik het zelf fix, en ten tweede omdat ik het zeer intressant vind!
Na wat gepeins en geredeneer denk ik dat ik nu wel door heb hoe ik de onsteking moet afstellen. Het enige wat nog een vraagteken is, is wat de RUP aansluiting op de bobine is…......... iemand die me dat kan vertellen?
Groet,
Rudmer


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Volgens deze site is het de min:
http://www.classicspark.com/Nederlanse informatie/Technische informatie/45d-ontsteking/montage_instructies_45d.html
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Hmm, dat klopt volgens mij niet, want in de vraagbaak staat dat je een 12v. testlampje moet aansluiten op de RUP en de massa. dat zou betekenen dat je draad 1 op een massa zet en draad 2 op een massa zet.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
LOL
Dan zal het wel niet kloppen….
Rudmer'86 schreef:Hmm, dat klopt volgens mij niet, want in de vraagbaak staat dat je een 12v. testlampje moet aansluiten op de RUP en de massa. dat zou betekenen dat je draad 1 op een massa zet en draad 2 op een massa zet.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:LOL
Dan zal het wel niet kloppen….Rudmer'86 schreef:Hmm, dat klopt volgens mij niet, want in de vraagbaak staat dat je een 12v. testlampje moet aansluiten op de RUP en de massa. dat zou betekenen dat je draad 1 op een massa zet en draad 2 op een massa zet.
Jawel, dat kan uitstekend kloppen. Denkfout die hier gemaakt wordt is dat de min van de bobine geen massa is. De plus van bobine heeft wel 12V (uiteraard geschakeld via het contactslot). Echter, de min van de bobine heeft een wisselend potentiaal, afhankelijk van of de bobine aan het opladen is voor de vonk of wordt onderbroken op het moment dat de vonk komt.














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op een CX met electronische ontsteking mag je GEEN testlampje op de rup aansluiten. Alleen een tester met een LED-lampje. Anders KAN de module stuk gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Op een CX met electronische ontsteking mag je GEEN testlampje op de rup aansluiten. Alleen een tester met een LED-lampje. Anders KAN de module stuk gaan.
Hmm elektronische onsteking? DAn moet je volgens mij gewoon een stroboscoop gebruiken. Ik weet niet hoe die dingen schakelen bij zeer lage snelheid. Het is maar de vraaf of de hall gever met statische draaisnelheden nog voldoende impuls geeft om de module te triggeren.
Bedankt heren, hier kan ik wat mee! Even voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om een volledig elektronische ontsteking maar om een transistor ontsteking.














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rudmer'86 schreef:Bedankt heren, hier kan ik wat mee!
Even voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om een volledig elektronische ontsteking maar om een transistor ontsteking.
De gever werkt elektronisch, de module bevat een aantal transistoren. Dit noemen we een elektronische ontsteking met mechanische vervroeging. En die transistoren kunnen stuk gaan van het gebruik van een tester met een gloeilampje. Dus dat moet je niet doen. Deze onstekingen kun je het beste met een stroboscoop afstellen. Het gebruik van de testlamp methode is enkel een grofe voorafstelling om het statische tijdstip te bepalen, waarmee je de motor kunt laten draaien. Hierna is fijnafstelling met de genoemde stroboscoop noodzakelijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank! Ik weet, tot nog toe, voldoende!