Ik heb het in het verleden al meegemaakt, maar ik zit momenteel met twee zaken die ik graag even wil oplossen;
1. De interval van mijn ruitenwisser doet het niet meer. in principe moet de heb ik drie standen om de ruitenwisser op te zetten. De intervalstand doet het af en toe, maar meestal wist hij continu en niet met een tussenpauze. Ligt dit aan het relais of aan de motor. Als ik de ruitenwisser afzet schokt hij zichzelf op de juiste positie of blijft in het midden hangen.
2. De aanjager van de verluchting doet het soms enkel op de hoogste stand en soms kan ik hem opnieuw op alle standen gebruiken, vooral nadat ik een aantal bochtjes neem, dan hoor je hem plots aanslaan of afslaan in de kleinere standen.
Graag technische hulp!
Groet,
Joeri
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!
Wat betreft de ruitenwisser is de kans groot dat het wordt veroorzaakt door slechts een geoxideerde stekkerverbinding, mogelijk die in de buurt van het expansievat bij het schutbord zit. Probeer maar eens schoon te maken en/of in te spuiten met contactspray.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Wat betreft de ruitenwisser is de kans groot dat het wordt veroorzaakt door slechts een geoxideerde stekkerverbinding, mogelijk die in de buurt van het expansievat bij het schutbord zit. Probeer maar eens schoon te maken en/of in te spuiten met contactspray.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Indien het enkel om het contact zou gaan zou hij niet mogen werken. Hij werkt op de normale en de snelle stand perfect. Zet je hem af in volle ‘wisservaart’ komt hij met schokken op zijn plaats.
Bij het opzetten van de intervalstand gaat hij een aantal keren in interval en schakelt hij na twee keren over op constante wissersnelheid? Toch niet het relais?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik zou ook eerst maar eens beginnen met de contacten zoveel mogelijk te reinigen. ook die van je schakelaar. daar wil nogaleens wat stof verzamelen. over welke auto heb je het precies? dit ter locatie van het relais, of weet je welk relais je juiste is?
Het gaat hier over een 2000 (´91) Break…
Heb ook gehad dat de interval niet meer werkte en hij (soms) niet meer naar de ruststand terugkeerde. Dit bleek te liggen aan het mechanisme dat aan de ruitenwissermotor vastzit en ervoor zorgt dat de motor stroom krijgt tot de ruststand: hierin zitten een soort sleepcontacten en doordat het vet oud wordt maken deze contacten niet meer goed contact. Ik heb dat toen verkeerd opgelost door te denken dat er teveel vet inzat en heb (te)veel vet weggehaald. Het probleem was even weg maar een jaar later was de boel versleten. Wat wel helpt is het vet vervangen. De motor is heel eenvoudig te verwijderen en open te schroeven.
Succes,
Freek
leuke reacties…
Hey,
Was verbaasd dat er uiteindelijk nog wat tips binnenkwamen, bij deze alvast hartelijk dank! Contacten reinigen stond nog op mijn lijstje…De ruitenwissermotor nakijken doe ik zeker en vast…de winter komt eraan!!!
Nogmaals dank!
Zoals gezegd is electriciteit dikwijls een ‘merde’...Sinds gisteren doet mijn starter het wel en soms niet. Ik heb verder op het forum gezocht en een aantal mogelijkheden gevonden, gaande van het hitteschild van de starter dat ontbreekt tot slechte contacten.
Enfin…CX-rijden op dit moment op een laag pitje…