Deurslotjes CX type 1 + foto’s
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1136

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 06 oktober 2007 04:56 PM

Ik heb net binnen uit Engeland een setje cilinders voor de deursloten van een type 1 cx. Mijn huidige deursloten zijn leurs en draaien door zonder dat de deur op slot gaat.

Ik was in de veronderstelling komplete slotjes te hebben gekocht, maar het blijken dus de cilindertjes te zijn. Nu vraag ik me af of iemand er ervaring mee heeft, want in hoeverre kun je een deurslotje nog verder demonteren zodat je de cilinder kan vervangen? Het lijkt nergens uit elkaar te kunnen. Enige mogelijkheid lijkt wel of de frontplaat eraf zou kunnen met enig geweld. Die lijkt er opgeperst te zijn, met de randjes omgevouwen. Iemand een suggestie?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 06 oktober 2007 06:06 PM
  [ # 1 ]

Je snapt ‘m precies. Die ring moet er met geweld af, beetje openbuigen als dat lukt en anders de dremel erop, en dan kan je het cilindertje ruilen. Ik heb dat ooit gedaan, met de dremel en daarna de ring met een twee componentenlijm terug geplakt, als ik het me goed herinner. Tot op de dag van vandaag zit het nog steeds. Weliswaar op een deur in opslag, maar het heeft jaren zo gewerkt, toen de auto nog reed.

Profiel  

bx-cannes
> 1100 berichten

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 06 oktober 2007 09:14 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie. Dan ga ik dat maar proberen. Kan die CX ook weer eens op slot, ook wel fijn.. Laughing

Profiel  

Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198

Gepost: 06 oktober 2007 11:51 PM
  [ # 3 ]

Bij de CX serie I kunnen 2 modellen sloten voorkomen. Bij de modellen zonder centrale vergrendeling [1] zijn het losse slotjes met een apart klein sleuteltje, en bij de modellen met centrale vergrendeling [2] is het een compleet deurslot waar de contactsleutel in past.

Voor beide geldt; slotje uit het portier loshalen. Slotje model 1 kan uit het huisje verwijderd worden door het achterste lipje in te duwen, en het losse slotje te verwijderen. Het huisje goed schoonmaken, het nieuwe slotje in de motorolie dopen en monteren.

Slotje model 2 is op de code van de contactsleutel die een vijftal inkepingen heeft bij de dealer te bestellen.

Profiel  

bx-cannes
> 1100 berichten

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 09 oktober 2007 12:27 AM
  [ # 4 ]

Het is gelukt. Ik heb er meteen wat foto’s van gemaakt. Het is inderdaad het slotje zoals Tibor het hierboven beschreef, waarbij er dus een soort palletje ingedrukt moet worden. Dan kun je vervolgens het cilindertje eruit duwen. Er bleek een nokje te zijn afgebroken waardoor je het de sleutel 360 graden kon draaien. Het zit nu weer in de deur en het werkt.

Ik had op de duitse ebay eerder ook al een set slotjes incl contactslot gekocht. Volgens de verkoper van een type 1 uit 84, maar zal wel overgangstype zijn of van een type 2. De slotjes zijn duidelijk niet dezelfde als mijn type 1 namelijk. Ik zal ze op MP zetten want ik kan ze verder niert gebruiken.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook