In mijn 83’er pallas zit een originele airco die het altijd gedaan heeft totdat er een paar jaar geleden een nieuwe carburateur op is gekomen en deze er geen aansluiting voor heeft? weet iemand waarom er een airco is aangesloten op de carburateur? en of ik dat misschien kan omzeilen zodat ik de airco gewoon weer kan gebruiken!?
Ik hoor het wel,
Groeten Tom
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!
Re: Airco
Voor zover ik weet is dat nodig om het stationair toerental te verhogen als de airco aan staat. Anders zou de motor af kunnen slaan als de aircopomp inschakelt.
Wel heel bruut om dan de airco maar af te schakelen als het niet lukt om het aan te sluiten
Edit Rene.. Quote (alweer verwijderd)
airco
Dat ik daar niet aan heb gedacht
jaaa het schijnt dat er geen carbu was voor een cx met airco! (die zal ik dan toch maar eens proberen te gaan zoeken)
Ik ben in ieder geval al wat wijzer!
Tom
Een airco wordt inderdaad aangesloten op het vacuum van de caburateur. Dit is inderdaad voor het versneld toerental.
Echter de airco werkt prima als je dat gewoon niet aansluit!
Anders gezegd, de airco blijft gewoon werken, deze controleert niet of de carburateur wel is aangesloten.
Als de airco niets doet is er iets anders aan de hand, doet ie helemaal niets??
Gaan ook de koelvinnen niet mee draaien?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: Airco
@verkuilm: in principe heb je natuurlijk gelijk. Maar het verhaal komt mij niet onbekend voor. Ik heb het een keer vaker gehoord van iemand. De airco bleek niet meer te werken en alleen een eenvoudige modificatie bij de carburateur was voldoende om de zaak weer aan de praat te krijgen.
Ik reageerde dan ook gewoon letterlijk op wat TS zelf postte.
CX Lover schreef:In mijn 83’er pallas zit een originele airco die het altijd gedaan heeft totdat er een paar jaar geleden een nieuwe carburateur op is gekomen en deze er geen aansluiting voor heeft?
Het lijkt mij net iets te toevallig, zeker in combinatie met die eerdere ervaring. Helaas weet ik hier niet waar de klepel precies hangt, al heb ik de klok horen luiden
airco + temperatuurregeling
Als ik de aanjager uitzet en de airco aanzet gaat de aanjager wel weer draaien in de laagste stand je hoort een relais klikken en daar blijft het bij. De lucht wordt niet kouder of iets…. ik weet niet of het te maken heeft met het feit dat mijn temperatuur regeling niet meer werkt?
En dan nog iets….ik heb het motortje van mijn elektrische temperatuurregeling eraf gehaald want die deed niks.
Nu dacht ik laat ik eens aan die pin draaien die nog in het verwarmingshuis zit, kom ik erachter dat die ERG los zit hoort dat?
Tom
weet niet precies hoe dat bij een serie 1 zit. Maar als de temperatuur regeling het niet doet, heb je denk ik wel een punt. Dat is de trigger dat de airco gaat koelen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
airco + temperatuurregeling
Dan zal ik toch een keer het dashboard eruit moetten halen! weet iemand waar die bak onder het stuur allemaal vastzit? want ik krijg hem aan de achterkant niet los!
Groeten Tom

Totaal aantal Berichten: 139
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Hoi,
de handschoenvak-unit zit aan de achterkant vast met twee of drie boutjes 10 mm, die je in de motorruimte op het schutbord terug kunt vinden. Voor het gemak zit er een onder het lhm-vat, dus dat moet eerst opzij.
Succes!
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.