Bij de voorkeuring zijn er deze drie punten uitgekomen, verder accu vast zetten en lichtjes maken.
Graag tips
1:Remleiding voor vervangen, zijn dit speciale remleidingen ? of gewoon bij Brezan te koop? nog tips bij het demonteren ? wat kan er fout gaan ?
2Remmen achtergangbaar maken.
Keurmeester vond dat de remmen teveel smalspoor hadden en ik moet de remmen dus gangbaarder maken, nu las ik hier een draadje waar veel mis ging, hebben jullie tips ? waar vooral op letten, Hoe gangbaarder maken ?
3Handrem, schijnt een bekend probleem te zijn , hoe stel ik deze af ?
alvast bedankt ?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De schroef die je hier ziet ga je gebruiken om te stellen. Als je alles volgens het boek gaat doen ben je morgen nog niet klaar en klopt er nog steeds niets van.
Aan de andere kant van de schroef zitten in de remklauw twee bouten. Die los je. Niet eruit halen, alleen losdraaien. Daardoor kan die schroef die je op de foto ziet draaien. Die draai je zo, dat als je de remschijf met de hand draait, de handremblokjes net aanlopen. Het is even proberen. Deze schroef stelt een co-centrisch geval. Dat kan je wel zien als je je neus erbovenop hebt. Als de blokjes net aanlopen, zorg je dat de schroef in die positie blijft staan en draai je de bouten aan de achterkant van de klauw weer vast.
Veel plezier. Die leidingen mag iemand anders uitleggen, want ik weet niet wat daar mis mee kan gaan. Evenals de achterremmen.
garagestmarien schreef:
Veel plezier. Die leidingen mag iemand anders uitleggen, want ik weet niet wat daar mis mee kan gaan. Evenals de achterremmen.
met de remeleiding voor bedoel ik een rubberen slang die vervangen moet worden, zitten haarscheurtjes is schijnt het.
je schrijft evenals de achterremmen, slaat jou beschrijving dan op de voorremmen ? Ik moet de achterremmen dus gangbaarder zien te maken.
in ieder geval erg bedankt voor je hulp



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik had het slechts over punt 3, de handremmen.
remslangen kun je gewoon bestellen bij automateriaal zaken..wel zeker weten dat je het juiste type hebt..
dus ook voor montage goed controleren…
remleiding kan bij losmaken afbreken, dus zou ik dit niet als hobbyist zelf thuis doen, als het fout gaat kun je niks meer,,,
dus naar de specialist hobbyis garage whatever,, als ze maar de gerdeedschappen en de kennis hebben, om eea te herstellen mocht het fout gaan..
remmen achter gangbaar maken,,,
wiel eraf..
dan de bout en moer MM8 m5 meen ik… lossen,, stofkapje eraf.
even PIC maken, zodat je weet hoe het zat.
bout eruit.
veerclip eruit, LET OP HOE HIJ ZAT<> IS BELANGRIJK..
blokken eruit,,, nu met perslucht eea schoonblazen,, heb je dat niet gebruik dan spuitbus remmenreiniger RIJKELIJK spuiten.
spuit nu wat teflonspray siliconen spray oid op de zuigers..
hang de blokken terug, en pak een waterpomp tang,,,
trek nu met de tang de zuigers terug in de klauw,,
je zult zien dat als je de ene inknijpt, de andere terug komt…
doe dit net zo lang , totdat er 1 blok helemaal MAX terug is…
haal de blok eruit, en maak met doek tandenborstel schuurpapier ed, de RAAKOPPERVLAKKEN van de KLAUW/REMBLOK schoon..
wederom remmenreiniger erdoorheen jassen..
dan de blokken dun NIET KLODDERS maar DUN insmeren met kopervet of grafiet vet.
dwz de RUG helemaal, en de zijkanten ALLEEN het stalen deel..van de remblok that iszz..
blok erin, dan met de waterpomptang de overige zuiger geheel terug drukken..
wederom ,, borstelen schuren poetsen remmenreiniger staalborstel (smalle) erdoorheen halen…
remblok dun insmeren, en terug plaatsen…
eea in omgekeerde volgorde terug bouwen KIJK OP JE ZOPAS GEMAAKTE PIC.. en plaats de veer GOED terug..
kapje erop boutje vastdraaien, wiel ertegen 110 Nm op de wielbouten, en gassen maar…
OW JAH,, ULTRA BELANGRIJK…
alvorens je gaat rijden, motor starten, en 10 seconden lang je voetrem bedienen,,,
kon anders wel eens een paar meter worden voor je reactie krijgt van je remmen hahaha
mvgr wupke
Even een algemene opmerking betreffende het klussen aan remmen.
Moet je er van uit gaan dat in een cx asbest in remmateriaal en koppeling verwerkt zit, en zo ja, is het dan wel verstandig om hier zelf aan te klussen. Mij lijkt gezondheid toch belangrijker dan hobby
sinds 1985 ongeveer is asbest houdend frictiemateriaal verboden.
daarnaast hebben ze remmenreiniger uitgevonden, om stofvrij toch eea goed schoon te krijgen.
als je met perslucht tekeer gaat, snap je zelf natuurlijk ook wel, dat je de stofwolken moet vermeiden…
ik jaag er altijd eerst met remmenreiniger doorheen, daarna met perslucht…
en alle stof al is het asbestvrij, is vergif,, dus om gezondheidsredenen altijd opletten ermee..
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:remslangen kun je gewoon bestellen bij automateriaal zaken..wel zeker weten dat je het juiste type hebt..
dus ook voor montage goed controleren…remleiding kan bij losmaken afbreken, dus zou ik dit niet als hobbyist zelf thuis doen, als het fout gaat kun je niks meer,,,
Bedankt Wupke ik kan aan de slag met je tips, maar nog even over de remleidingen.
Ik heb gekeken en gekeken maar hoe en waar demonteer je deze leiding? het is maar een kleine slang van ongeveen 30cm schat ik die aan beide uiteinden is geschroeft ??
Yep, dat is ‘m. Dat is werkelijk een crisis-leiding, dat ding zit altijd muurvast. Misschien is het een idee om alle 4 de moertjes deze week elke dag ff een spuitje kruipolie te geven (let op dat het niet op je remblokken drupt) en dan komend weekeinde de klus aan te gaan.
Animal triste post coitum


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Dus geen WD40, da’s leuk om dingetjes te stoppen met piepen. Maar echte kruipolie.
Serge schreef:Yep, dat is ‘m. Dat is werkelijk een crisis-leiding, dat ding zit altijd muurvast. Misschien is het een idee om alle 4 de moertjes deze week elke dag ff een spuitje kruipolie te geven (let op dat het niet op je remblokken drupt) en dan komend weekeinde de klus aan te gaan.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Serge schreef:Yep, dat is ‘m. Dat is werkelijk een crisis-leiding, dat ding zit altijd muurvast. Misschien is het een idee om alle 4 de moertjes deze week elke dag ff een spuitje kruipolie te geven (let op dat het niet op je remblokken drupt) en dan komend weekeinde de klus aan te gaan.
Goed idee , de dame staat op 2 wielen en de eerste kruiolie doet zijn werk, maar zie ik het goed dat de bovenste moer die aan de slang vast zit geborgd is ? onderste kon ik even niet zien.
Lijkt me sterk. Bij m’n ambu is dit niet het geval en bij XM’s ook niet.
Animal triste post coitum
aan de bovenkant moet je eerst de leidingnippel losdraaien.
pas op voor meedraaien van de leiding want dan kun je die ook gaan vervangen.
dan kun je de grote moer aan de bovenkant losdraaien (met een ringsleutel volgens mij 21 of 23).
als het goed is is de moer van de slang aan de onderkant geborgd door een lipje op het beugeltje (maar je merkt snel genoeg als hij meedraait).
aan de onderkant zit de remslang vastgeschroefd en is afgedicht met een koper ring (verstandig deze ook te vervangen).
Let op dat je het leidingkje wat uit de bout komt niet beschadigt!
monteren spreekt denk ik wel voor zich.
en als alles klaar is goed ontluchten door met draaiende motor iemand op de rem te laten trappen en de ontluchtnippel open te draaien.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
erikkuiper schreef:aan de bovenkant moet je eerst de leidingnippel losdraaien.
pas op voor meedraaien van de leiding want dan kun je die ook gaan vervangen.
dan kun je de grote moer aan de bovenkant losdraaien (met een ringsleutel volgens mij 21 of 23).
als het goed is is de moer van de slang aan de onderkant geborgd door een lipje op het beugeltje (maar je merkt snel genoeg als hij meedraait).
aan de onderkant zit de remslang vastgeschroefd en is afgedicht met een koper ring (verstandig deze ook te vervangen).
Let op dat je het leidingkje wat uit de bout komt niet beschadigt!monteren spreekt denk ik wel voor zich.
en als alles klaar is goed ontluchten door met draaiende motor iemand op de rem te laten trappen en de ontluchtnippel open te draaien.
Merci !
Als ik aan de bovenkant de leidingnippel losdraai, moet ik dan de leiding er uit trekken ? Bij mij zit de de schroef aan de onderkant geborgd met een lipje.
Waar koop of bestel jij deze remleiding ? zonet een citroen garage in Groningen gebeld maar deze gaf aan dat hij hem niet meer kon bestellen.
automateriaal zaak
en ik herhaal het nog maar een X…
als je niet weet hoe, en het spul breekt af ben je verder van huis..
mvgr wupke



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bendix 171023B