Na lange tijd weer even een update en een probleempje.
Ze rijdt nog altijd heerlijk en eigenlijk heb ik nooit problemen. Enkele maanden geleden heb ik nieuwe remschijven en -blokken voor laten plaatsen, evenals nieuwe ashoezen en een v-snaar.
Ik heb sindsdien echter wel een irritant geluid. Volgens Gert de Jong is het de keerring van de wiellager linksvoor en kan dit geen enkel kwaad. gewoon af-en-toe smeren tot ik besluit de wiellager te vervangen. Nou goed, er valt mee te leven.
Vandaag wilde ik een nieuwe accu plaatsen, maar kwam daar niet uit. Niet het juiste gereedschap in huis ( ops: ) en daarnaast ben ik nogal onhandig. Ik ben dus even naar Citroën Zuidoost (Amsterdam) gereden en zij hebben het voor me gefikst. Maar nu het probleem:
De nieuwe accu zit erin en de auto start weer probleemloos. Maar de toerenteller doet het nu niet meer en het grootlicht voor ook niet. Ik zie alleen één los draadje hangen (zie foto), maar heb geen idee waar dat vast moet.
De monteur bij Citroën Zuidoost weet ook zeker dat hij niks los heeft gehaald. Weet iemand misschien waar ik het moet zoeken?
Dan nu de foto:


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Bedoel je dimlicht/grootlicht?
Het draadje loopt naar een relais. Het zou zo’n zelf gefabriekt relais voor het dimlicht kunnen zijn en heeft die monteur toch het draadje vergeten terug aan de plus van de accu te zetten. Maar voordat je dit zo aansluit zou je eerst ff moeten checken of mijn theorie klopt en waar die draden naartoe gaan. Als je ff in het eerdere topic over het relais kijkt vindt je daar het schema.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Dimlicht doet het wel, maar als ik grootlicht aanzet is er ineens helemaal geen licht meer.
Dat schematje wara je het over hebt, heb ik al eens gezien. Maar dat was toen acrabadabra voor mij. Ik heb nu eenmaal weinig verstand van dit soort zaken. Maar ik ga het schama nog wel eens bestuderen, wellicht dat er nu meer helderheid ontstaat.
Bedoel je dimlicht/grootlicht?
Het draadje loopt naar een relais. Het zou zo’n zelf gefabriekt relais voor het dimlicht kunnen zijn en heeft die monteur toch het draadje vergeten terug aan de plus van de accu te zetten
Mee eens! De bruine aftermarket draden lopen wel heel erg verdacht van het relais naar de koplampen. Ik denk dat je dat wel kan checken….























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Jaco?
Is het niet gewoon een massa probleem? Of zit de schakeling verkeerd om? Is de relais in kwestie nog wel oké?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
De draden zoals je ze op de foto ziet zitten, zaten altijd al zo. Daar is vandaag niets aan veranderd. Er is alleen een nieuwe accu geplaatst en het enig e dat daarvoor is losgehaald, zijn de accupolen. Ik begrijp dus niet waarom het probleem in een relais zou moeten zitten of in die bruine draden. Aaaargghhhh
jaco als jij er zeker bent dat dit nog niet was voordat je de garage inreed is het dus bij de garage gebeurd dus ben ik van mening dat ze er wel erg makkelijk vanaf komen op deze manier
volgens mij hoort die gele draad ook gewoon vast te zitten























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Samen ff kijken?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Je hebt pb.
@citroenc2: daar heb je gelijk in, maar de mensen bij de garage kwamen er ook zo snel niet uit. Ik heb toen gezegd dat ik zelf wel zou gaan zoeken.
Tja, ik heb wederem de fout gemaakt het niet door een CX specialist te laten doen. Maar wederom dacht ik: ach, zoiets simpels, dat kan iedereen. ops:



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Doet je claxon het nog?
O nee, sorry, dat is de relais die eronder zit.
Die draden uit dat relais, waar die losse draad uit komt, die draden gaan dus verder naar de verlichting?
Dan kan het haast niet anders, dan dat het een massaprobleem is, lijkt me. Maar waar die draad dan precies heeft gezeten, is me even onduidelijk. Kijk maar samen met Wes, dat lijkt me het eenvoudigst. Vanaf hier is het moeilijk te zien en ik zou ook graag even langskomen, maar ja….
Succes!
Nog niet geprobeerd. Maar eXpelliarMus komt zo even langs, dan gaan we samen kijken.























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik gok dat het draadje aan de plus moet. (anders had ie wel vastgezeten bij de bevestiging aan het schutbord om massa te krijgen)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ja, maar normaal zitten ze dan met een schuifstekkertje in dat zwarte blok op het midden van de foto. Dit is een rondje, meer een massarondje, dan een plusstekkertje.
Nou, we zijn er uit hoor. Wat is die Wes toch een vakman.
Het was niet het losse draadje dat ik eerder liet zien. On ze conclusie was dat dat draadje toch al los heeft gezeten en we hebben dit dus zo gelaten.
Wel zagen we nog een ander draadje los zitten, deze heeft Wes opnieuw vastgemaakt:
Hoe was het ook weer Wes? Dit is een massadraadje?
Nadat deze was aangesloten, werkte alles weer zoals het hoort.
Dank Wes voor je hulp en voor je uitleg. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar stukje bij beetje leer ik bij.