Hallo,
Even een vraagje aan de “CX-experts” onder u allen….
Ik heb, sinds kort, een CX 20 TRE uit 1983…..wil ik de olie verversen stuit ik op een aftapplug waarvan ik geen enkel idee heb wat de maat is.
Het is een"vierkante-imbus”, leek me 8 mm, maar is het niet, ook op een ouderwetse cartersleutel, waar meerdere maten op zitten is deze maat niet aanwezig.
Wie kan me hiermee helpen?, m’n autootje wil zo graag vers vocht…..
Verder alle tips over een CX 20 van harte welkom, de auto heb ik een tijd geleden uit frankrijk gehaald en wil em tiptop in orde maken.
Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Is gewoon een van die standaard vierkante maten van de doppensets… welke weet ik ook niet meer uit mijn hoofd, en dat zijn geloof ik inch maten, maar goed, het is er dus een van die, de ‘middenmaat’ geloof ik, 3/8 inch misschien dat is iets van 9mm dacht ik?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb indertijd van een bout vier vlakke kanten geslepen aan het uiteinde en dat ging prima. Wel opletten dat je minstens een 8.8 bout hebt anders draai je hem zo rond.
Groet, Léon.
Als je echt, echt, echt geen passende sleutel kan vinden, dan kan je bij een goede groothandel zoals Fabury misschien een bouwsleutel krijgen. Dat is een ding met allemaal piefjes, poefjes en palletjes waarmee je vanalles kan openen (onder andere bierflesjes ) en daar zit ook een taps toelopend vierkant aan. Slijp dat vierkant zo ver af dat hij mooi klem in je olie-aftapplug zit, en je kan de olie-aftapplug losdraaien (eventueel een ander stuk gereedschap op de bouwsleutel zetten om kracht te kunnen zetten).
Dit is de bouwsleutel die ik bedoel:
(zoek bij google op ‘bouwsleutel’ voor meer info)
Schijt aan originaliteit.
Bij XM was hier ook een -voor mij onbegrijpelijk lang- draadje over. Het is gewoon een vrij universele plug, waar je een carterplugsleutel op kunt zetten die bij elke automaterialenzaak voor tussen en 2 en de 3 € te krijgen is.
Animal triste post coitum
Dus niet…....
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Als je een klein beetje creatief bent maak je er toch iets voor,desnoods koop je zo’n wegwerp ratelsetje,en slijp je zo’n verlengstukje iets bij.
Lijkt me niet zo ingewikkeld toch.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
zo ga ik het inderdaad doen, hoewel ik de “3/8 inch” eerst uit ga proberen, komt in mijn ogen het dichst bij de professionele aanpak….
ray schreef:Als je een klein beetje creatief bent maak je er toch iets voor,desnoods koop je zo’n wegwerp ratelsetje,en slijp je zo’n verlengstukje iets bij.
Lijkt me niet zo ingewikkeld toch.![]()
Gr Raymond
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
De sleutel [voor diverse Franse auto’s] is gewoon te koop bij de Gamma voor ongeveer 7 euro.

Totaal aantal Berichten: 1372
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik gebruik hier een vierkante sleutel van 8mm voor , in de tijd gekocht bij Auto5 (nu Norauto) werkt perfekt al meer dan 15 jaar.
Foto van de sleutel:
Kan best zijn dat de binnekant van je olieplug waar de sleutel in past niet zo best meer is , waar door het lijkt dat het niet echt een vierkant gat is.
Nieuwe olie pluggen zijn nog goed verkrijgbaar en kosten 2x niks,voordeel van die nieuwe pluggen is dat je ze ook kan lossen/vastzetten met een ringsleutel van 21.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik lag vanmiddag onder mijn 78’er en daar zag ik gewoon een bout. :

Totaal aantal Berichten: 1372
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Normaal gezien heeft enkel de Douvrin motor een olieaftapplug met een vierkante binnenkant, het is dus normaal dat je ‘78er een “bout” heeft.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Rik1 schreef:Dus niet…....
Zo je wilt, dan wens ik je nog veel succes bij het vinden of bouwen van je ‘speciale’ sleutel.
Animal triste post coitum
Ik heb mijn sleutel gewoon bij AOC gekocht…
Was ook een zoeen als trxke heeft.
Maar misschien heeft jouw wagen ander maatje?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Kijk dit is nu het antwoord waar ik wat mee kan, ik ga een vierkante sleutel 8 mm halen, leek me al een mm of 8 maar wilde daar graag zekerheid over hebben, en die nieuwe plug waar koop/bestel ik die?
quote=“trxke” date=“1252147597”]Ik gebruik hier een vierkante sleutel van 8mm voor , in de tijd gekocht bij Auto5 (nu Norauto) werkt perfekt al meer dan 15 jaar.
Foto van de sleutel:
Kan best zijn dat de binnekant van je olieplug waar de sleutel in past niet zo best meer is , waar door het lijkt dat het niet echt een vierkant gat is.
Nieuwe olie pluggen zijn nog goed verkrijgbaar en kosten 2x niks,voordeel van die nieuwe pluggen is dat je ze ook kan lossen/vastzetten met een ringsleutel van 21.
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Nieuwe plug bij dealer of AOC?
Misschien meteen weer een “normale” plug nemen?
Succes.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.