1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
oliecarteraftapplugsleutel…...
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 20 oktober 2007 06:07 PM

Hallo,

Even een vraagje aan de “CX-experts” onder u allen….
Ik heb, sinds kort, een CX 20 TRE uit 1983…..wil ik de olie verversen stuit ik op een aftapplug waarvan ik geen enkel idee heb wat de maat is.

Het is een"vierkante-imbus”, leek me 8 mm, maar is het niet, ook op een ouderwetse cartersleutel, waar meerdere maten op zitten is deze maat niet aanwezig.

Wie kan me hiermee helpen?, m’n autootje wil zo graag vers vocht…..

Verder alle tips over een CX 20 van harte welkom, de auto heb ik een tijd geleden uit frankrijk gehaald en wil em tiptop in orde maken.

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 20 oktober 2007 07:15 PM
  [ # 1 ]

Is gewoon een van die standaard vierkante maten van de doppensets… welke weet ik ook niet meer uit mijn hoofd, en dat zijn geloof ik inch maten, maar goed, het is er dus een van die, de ‘middenmaat’ geloof ik, 3/8 inch misschien dat is iets van 9mm dacht ik?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 20 oktober 2007 11:26 PM
  [ # 2 ]

Ik heb indertijd van een bout vier vlakke kanten geslepen aan het uiteinde en dat ging prima. Wel opletten dat je minstens een 8.8 bout hebt anders draai je hem zo rond.
Groet, Léon.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 21 oktober 2007 05:27 AM
  [ # 3 ]

Als je echt, echt, echt geen passende sleutel kan vinden, dan kan je bij een goede groothandel zoals Fabury misschien een bouwsleutel krijgen. Dat is een ding met allemaal piefjes, poefjes en palletjes waarmee je vanalles kan openen (onder andere bierflesjes Laughing ) en daar zit ook een taps toelopend vierkant aan. Slijp dat vierkant zo ver af dat hij mooi klem in je olie-aftapplug zit, en je kan de olie-aftapplug losdraaien (eventueel een ander stuk gereedschap op de bouwsleutel zetten om kracht te kunnen zetten).

Dit is de bouwsleutel die ik bedoel:

(zoek bij google op ‘bouwsleutel’ voor meer info)

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 21 oktober 2007 12:26 PM
  [ # 4 ]

Bij XM was hier ook een -voor mij onbegrijpelijk lang- draadje over. Het is gewoon een vrij universele plug, waar je een carterplugsleutel op kunt zetten die bij elke automaterialenzaak voor tussen en 2 en de 3 € te krijgen is.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 21 oktober 2007 01:36 PM
  [ # 5 ]

Dus niet…....

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 21 oktober 2007 09:45 PM
  [ # 6 ]

Als je een klein beetje creatief bent maak je er toch iets voor,desnoods koop je zo’n wegwerp ratelsetje,en slijp je zo’n verlengstukje iets bij.
Lijkt me niet zo ingewikkeld toch. Wink

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 21 oktober 2007 09:58 PM
  [ # 7 ]

zo ga ik het inderdaad doen, hoewel ik de “3/8 inch” eerst uit ga proberen, komt in mijn ogen het dichst bij de professionele aanpak….Wink

 

ray schreef:

Als je een klein beetje creatief bent maak je er toch iets voor,desnoods koop je zo’n wegwerp ratelsetje,en slijp je zo’n verlengstukje iets bij.
Lijkt me niet zo ingewikkeld toch. Wink

Gr Raymond

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 21 oktober 2007 10:50 PM
  [ # 8 ]

De sleutel [voor diverse Franse auto’s] is gewoon te koop bij de Gamma voor ongeveer 7 euro.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1372
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 21 oktober 2007 11:01 PM
  [ # 9 ]

Ik gebruik hier een vierkante sleutel van 8mm voor , in de tijd gekocht bij Auto5 (nu Norauto) werkt perfekt al meer dan 15 jaar.

Foto van de sleutel:

Kan best zijn dat de binnekant van je olieplug waar de sleutel in past niet zo best meer is , waar door het lijkt dat het niet echt een vierkant gat is.
Nieuwe olie pluggen zijn nog goed verkrijgbaar en kosten 2x niks,voordeel van die nieuwe pluggen is dat je ze ook kan lossen/vastzetten met een ringsleutel van 21.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 oktober 2007 11:08 PM
  [ # 10 ]

Ik lag vanmiddag onder mijn 78’er en daar zag ik gewoon een bout.  Confused:

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1372
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 21 oktober 2007 11:11 PM
  [ # 11 ]

Normaal gezien heeft enkel de Douvrin motor een olieaftapplug met een vierkante binnenkant, het is dus normaal dat je ‘78er een “bout” heeft.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 21 oktober 2007 11:48 PM
  [ # 12 ]
Rik1 schreef:

Dus niet…....


Zo je wilt, dan wens ik je nog veel succes bij het vinden of bouwen van je ‘speciale’ sleutel. Laughing  Laughing

Animal triste post coitum

Profiel  
 
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 21 oktober 2007 11:53 PM
  [ # 13 ]

Ik heb mijn sleutel gewoon bij AOC gekocht…
Was ook een zoeen als trxke heeft.

Maar misschien heeft jouw wagen ander maatje?

Hans Arrow

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
Rik1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-10-2007

Gepost: 22 oktober 2007 10:57 AM
  [ # 14 ]

Kijk dit is nu het antwoord waar ik wat mee kan, ik ga een vierkante sleutel 8 mm halen, leek me al een mm of 8 maar wilde daar graag zekerheid over hebben, en die nieuwe plug waar koop/bestel ik die?


quote=“trxke” date=“1252147597”]Ik gebruik hier een vierkante sleutel van 8mm voor , in de tijd gekocht bij Auto5 (nu Norauto) werkt perfekt al meer dan 15 jaar.

Foto van de sleutel:

Kan best zijn dat de binnekant van je olieplug waar de sleutel in past niet zo best meer is , waar door het lijkt dat het niet echt een vierkant gat is.
Nieuwe olie pluggen zijn nog goed verkrijgbaar en kosten 2x niks,voordeel van die nieuwe pluggen is dat je ze ook kan lossen/vastzetten met een ringsleutel van 21.

Citroën CX GTi turbo (hobbyauto)
Audi 100 (hobbyauto)
Lexus GS430 (gezinsauto)
Daihatsu Sirion 1.3 (stadsauto)

Profiel  
 
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 23 oktober 2007 02:20 AM
  [ # 15 ]

Nieuwe plug bij dealer of AOC?
Misschien meteen weer een “normale” plug nemen?

Succes.

Hans

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook