1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Achterruitverwarming DS
janlugt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-2005

Gepost: 06 februari 2005 09:11 PM

De achterruitverwarming van mijn DS is (zoals bij alle DSsen) helemaal weg op een paar randjes na. Is er een mogelijkheid om de koperen strips te vervangen? Als ik nu in een enigszins vochtig klimaat rijd, beslaat de achterruit, waardoor ik er helemaal niets door zie. Dit is vooral bij het inparkeren erg vervelend.

Ik heb al iets gelezen over opplakbare achterruitverwarming van ene firma Smith, maar dat schijnt na een paar maanden weer los te laten.

Heeft een van jullie creatieve ideeen om dit probleem op te lossen?

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 06 februari 2005 09:45 PM
  [ # 1 ]

Jazeker! Uiteraard was bij mijn DSpécial destijds de achterruitverwarming ook reeds lang niet meer operationeel. (Soms werkte het af fabriek gewoon al niet…)
Ik heb destijds bij Brezan (mmmm effe denken, ik denk in 1994 voor 35 gulden of zo) een plak-achterruitverwarming gekocht, Ik heb de afzonderlijke strips losgeknipt in dunne delen en die over de oorspronkelijke draden heengeplakt. De verticale strips aan weerszijden zorgen voor het totale contact zeg maar, dus die moet je in 1 deel houden. Al met al is-ie net een klein stukje korter dan de oorspronkelijke verwarming, maar dat maakte mij niet zoveel uit. Wel netjes in het midden plakken, zodat je links en rechts even veel ruimte hebt.
Het werkt het meest simpel als je de achterruit er even uithaalt. Dat is een fluitje van een eurocent. Kofferdeksel los, de 2 houders waar de ruit in ligt even los en je schuift ‘m er zo uit. Ruit even goed schoonmaken met spiritus.
Mooi klusje voor een loos middagje. Mij beviel die oplossing heel goed, en zo’n plakverwarming werkt best goed. Succes!

EDIT: Ik weet het merk niet meer, en ik weet dus ook niet meer of het Smith was, maar het bleef wel zitten!

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
janlugt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-2005

Gepost: 06 februari 2005 09:46 PM
  [ # 2 ]

Ok, dan ga ik dat gewoon proberen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 februari 2005 09:50 PM
  [ # 3 ]
janlugt schreef:

Ok, dan ga ik dat gewoon proberen.

Wil je (mij) ons op de hoogte houden? Ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn GS.

Gr. Patrick

Profiel  
 
janlugt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 26-01-2005

Gepost: 06 februari 2005 10:38 PM
  [ # 4 ]

Geen probleem.

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 07 februari 2005 01:27 AM
  [ # 5 ]

Re: Achterruitverwarming DS

janlugt schreef:

Heeft een van jullie creatieve ideeen om dit probleem op te lossen?

Mijn ID uit 1966 heeft geen achterruitverwarming en toch heb ik bijna nooit last van beslagen ramen.

Als ‘s ochtends de ruiten bevroren zijn ontdooi ik die van binnenuit met een elektrische ventilatorkachel. Niet eerst koffie drinken, maar eerst verlengsnoertje uitrollen en kachel aanzetten dus. De kachel staat dan op de achterbank en blaast naar voren. Belangrijk is om een paar ramen op een kiertje te zetten, zodat vocht met de warme lucht afgevoerd wordt. Doe je dit niet dan condenseert het vocht op weer op een koud oppervlak en dat is ........... de achterruit. Ik draai de kachel ook nog wel eens naar achteren als de achterruit dik aangevroren is.
Na dit ritueel is het een kwestie van instappen, starten, blower met warme lucht op de voorruit aan en rijden.

Dat niet treuzelen met starten en gaan rijden is extra belangrijk als het erg vochtig is. Vooral in de herfst en het voorjaar kan dat voorkomen. Ga dan vooral niet de boel extra vochtig maken door met zeiknatte kleren in te stappen, drukke kinderen in te laden enz., want dan valt er met eenvoudige middelen niet meer tegenaan te ontwasemen.

Van plakverwarmingen heb ik nog nooit echt positieve verhalen gehoord.

Op ID/DS-sen is trouwens een -15°C kachel een optie geweest. Deze blies volgens mij ook warme lucht door een sleuf in de hoedenplank op de achterruit. Dit lijkt mij een ideaal systeem. Iemand hier ervaring mee? Of met een soortgelijk zelfbouwsysteem?

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 februari 2005 10:55 AM
  [ # 6 ]

Te koop bi chyparse :
Nieuwe achterruiten blank en getint met achterruit verwarming erin.
ruim 200 euro mar dan heb je ook wat!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 07 februari 2005 10:59 AM
  [ # 7 ]

het enige wat ik van die standkachels weet die als optie op een ds geleverd werden is dat ze nogwel eens de nare gewoonte hadden om je auto in de brand te zetten.

/edit lange links aangepast

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 13 februari 2005 01:37 AM
  [ # 8 ]

Re: Achterruitverwarming DS

janlugt schreef:

Heeft een van jullie creatieve ideeen om dit probleem op te lossen?

Niet echt creatief want al bestaand. Er bestaan tegenwoordig 12 volts ventilatorkacheltjes met een keramisch verwarmingselement. Veel te vinden op Amerikaanse sites, o.a. van Coleman.

Wordt aangeprezen als een soort survival tool voor het geval je met je auto ingesneeuwd raakt, maar kan natuurlijk prima dienen voor het ontwasemen van je achterruit. Iets dergelijks is ook bij conrad.nl te koop:

€ 14,95. Slechts 120 W. Is waarschijnlijk onvoldoende om een achterruit te ontdooien. Een normale achterruitverwarming vraagt al zo’n 150 - 200 W. Dan levert Halfords iets beters voor € 13,95 met 150 W. Ben vandaag even wezen kijken en blijkt zelfs 200 W te zijn. Alleen te gebruiken met draaiende motor dus. Zit een lullig kort snoertje aan met sigarettenaanstekerplug. Dat moet er dus af en vervangen worden door een degelijke kabel, schakelaar en zekering voor een dikke 15 A. En dan nog zo monteren dat het ook weer weggehaald kan worden want echt passen in een DS doet het natuurlijk niet.

Verwacht geen wonderen. Heeft volgens mij alleen nut als bijverwarming. Ontwasemen zal wel lukken, maar ontdooien?

Ik ga er van de week 1 halen bij Halfords en dan moet het binnenkort maar eens heel koud worden.

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Mink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 10 maart 2006 10:19 PM
  [ # 9 ]

Is de achterruitverwarming door te meten met een multimeter? Wat zou de weerstand ongeveer moeten zijn? En de opgenomen stroomsterkte?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 maart 2006 09:03 PM
  [ # 10 ]

Hij zal wen een tiental kOhm zijn. Trekt denk ik 5 a 8 amps.

PS er is een brit/aussie die opplak achterruitverwarmingen verkoopt voor de DS! precies de zelfde afmetingen als de originele achterruitverwarming!
ik dacht 75 euro. Ff googlen dus…

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 maart 2006 06:06 PM
  [ # 11 ]

Ik heb,na het lezen van enkele posts, een plakbare achterruitverwarmingselement gekocht bij een automaterialenzaak.
De “nepruit”,die na ontvetten van de achterruit er zó kan worden opgeplakt werkt uitstekend.
De aaansluitingen kunnen ook zo van de achteruit worden gehaald en op deze ‘nepruit’ worden aangesloten.
Weg wasem,weg vocht en (eindelijk) weer zicht door de achterruit bij nat/koud weer.
Echt een van de beste aankopen die ik voor de wagen heb gedaan.
De mat/‘ruit’ kost ommenabij de €20,-.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 13 maart 2006 06:25 PM
  [ # 12 ]

Mijn achterruit doet het ook niet, draden op de ruit zijn perfect, alleen blijkt hij niet aangesloten te zitten en kan de aansluitdraden niet terugvinden terwijl ik tocht alles open heb liggen achter in de auto. Wie weet waar de draad vandaan moet komen? Voor is alles wel aangesloten, lampje op dashboard gaat branden als ik de knop indruk.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 maart 2006 06:32 PM
  [ # 13 ]

Rechts zit met een schroefje op de aarde en links is de plus die de draadboom in gaat achter je achterbank. Die loopt door de linker balk naar voren. Daar naar buiten door een rubber slang omhoog (achter je voorspatbord) en dan naar de klokkenwinkel.
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 13 maart 2006 09:31 PM
  [ # 14 ]
bogaard77 schreef:

Rechts zit met een schroefje op de aarde en links is de plus die de draadboom in gaat achter je achterbank. Die loopt door de linker balk naar voren. Daar naar buiten door een rubber slang omhoog (achter je voorspatbord) en dan naar de klokkenwinkel.
Rolling Eyes

Is het een gele draad? Vond hem net achter het vilt weggeplakt.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25709
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 maart 2006 09:37 PM
  [ # 15 ]

Ik dacht grijs. Geel is volgens mij je richtings aanwijzer.
Meten is weten!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook