2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Originele Cruise Control inbouwen
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 27 oktober 2007 08:36 PM
  [ # 16 ]

Cruise control inbouwen Smile Leuk idee, maar maak je borst maar nat. Wel een flinke uitdaging voor iemand met veel tijd, geduld en centjes. Originele CC zoals die op de V6 geleverd werd heeft een vacuum module die de gasklep bedient, een vacuum pomp en elektroklep met de nodige rubber vacuum slangen, een ECU, een bedieningshendel aan het stuur en een schakelaar in het rempedaal. De ECU heeft natuurlijk een signaal nodig van de speed sensor.
Het leggen van de bedrading alleen al lijkt me een nachtmerrie Laughing
‘k Wil je niet ontmoedigen, maar onderschat dit akkefietje niet.
In het verleden heb ik een aftermarket CC ingebouwd op mijn BX, en dat was zeer eenvoudig. Werkte perfekt. Het kreeg zijn input met behulp van een sensor gemonteerd op een bougiekabel. Lukt dus niet bij een diesel . . .
Rolling Eyes
En waar je dan zegt:“De bekabeling kan nooit ingewikkeld zijn”, ben ik bang dat je de zaken flink onderschat Exclamation

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 27 oktober 2007 08:43 PM
  [ # 17 ]

Bougiekabel? Nee, dat gaat ook niet lukken in een automaat - wel om je snelheid vast te houden, maar vanaf 50 km/u even weer terug naar de geheugenstand die op 120 stond en dan is het over zodra een andere versnelling gekozen wordt. Smile Of hij blijft gewoon 40 rijden ofzo.

Gelukkig heeft elke type-2 (dacht ik?) een electrische kilometerteller dus kun je daar heel goed je snelheidspuls vanaf halen.

Dus ik kom 2 schakelaars tegen op m’n rempedaal? Eéntje voor het remlicht en de ander voor de cruisecontrol?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 27 oktober 2007 08:51 PM
  [ # 18 ]
Lampie schreef:

Bougiekabel? Nee, dat gaat ook niet lukken in een automaat - wel om je snelheid vast te houden, maar vanaf 50 km/u even weer terug naar de geheugenstand die op 120 stond en dan is het over zodra een andere versnelling gekozen wordt. Smile Of hij blijft gewoon 40 rijden ofzo.

Gelukkig heeft elke type-2 (dacht ik?) een electrische kilometerteller dus kun je daar heel goed je snelheidspuls vanaf halen.

Dus ik kom 2 schakelaars tegen op m’n rempedaal? Eéntje voor het remlicht en de ander voor de cruisecontrol?

Jawel, dat ging perfekt op die BX 19GTI Automaat. Misschien dat jij ervaring hebt met een iets mindere kwaliteit produkt?
Het rempedaal in de automaat uitgerust met CC heeft idd 2 contacten. Dit is eerder ter sprake gekomen en gepost op dit forum waar we het hadden over het smelten van de plastic tabs in de pedaal doos. Voor de aftermarket unit wordt een sensor gemonteerd op het rempedaal.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 28 oktober 2007 11:41 AM
  [ # 19 ]
Jan-hendrik schreef:

Jawel, dat ging perfekt op die BX 19GTI Automaat. Misschien dat jij ervaring hebt met een iets mindere kwaliteit produkt?

Neuh, geen ervaring, gewoon logica.
Als je de puls van de bougiekabel neemt dan wordt de CC gesynchroniseerd met het toerental van de motor, niet met de voertuigsnelheid. Dit zal inderdaad allemaal prima werken, totdat de versnelling (lees: toerental/voertuigsnelheid verhouding) onverhoopt verandert. Dan verandert de kruissnelheid mee.

Voorbeeld: Zelf kan ik bij 120 km/u de CC inschakelen, dan ff stukje door de stad waar ik 50 mag en op de oprit van de snelweg kies ik de geheugenstand, dan gaat de wagen keurig door de 2e, 3e en 4e versnelling naar 120 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat dat goed werkt met een CC gesynchroniseerd op het toerental.

En ja, het zal voor de rest prima werken! Wink

Groetjes Erik!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 28 oktober 2007 09:21 PM
  [ # 20 ]
Jan-hendrik schreef:

En waar je dan zegt:“De bekabeling kan nooit ingewikkeld zijn”, ben ik bang dat je de zaken flink onderschat Exclamation

Tja, die kans is zeker aanwezig. Maar ik kan me niet voorstellen dat het meer werk is dat inbouwen van een alarmsysteem met allerlei leuke functies….

Je geeft aan dat het aan de ecu gekoppeld moet worden, ik neem aan dat je dan bedoeld aan de speedpulse? En de vacuumpomp, waar wordt die door aangedreven, weet je dat toevallig?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 29 oktober 2007 01:34 AM
  [ # 21 ]

De cruise heeft zijn eigen onafhankelijke ECU. De pulse komt van de speed sensor. De vacuum pomp wordt elektrisch gestuurd.


2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 oktober 2007 11:10 AM
  [ # 22 ]

Laat ik het zo vragen;

als ik een type 2 vind met CC, kan ik dan alle componenten eruit slopen?

En, is de ecu van de CC type afhankelijk?.

Waar zitten die units eigenlijk ongeveer, die je gefotografeerd hebt?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 29 oktober 2007 11:57 AM
  [ # 23 ]
malle pietje schreef:

Laat ik het zo vragen;

als ik een type 2 vind met CC, kan ik dan alle componenten eruit slopen?

En, is de ecu van de CC type afhankelijk?.

Waar zitten die units eigenlijk ongeveer, die je gefotografeerd hebt?

Slopen kan natuurlijk altijd Smile Verschillende typen XM hebben een verschillende ECU. De ECU is gemonteerd op de zwarte doos (aan de voorkant) die de ECU voor motor management, vering en ABS bevat.
De vacuum pomp en solenoide zijn gemonteerd onder het linker spatbord aan de voorkant.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 oktober 2007 01:14 PM
  [ # 24 ]
Jan-hendrik schreef:
malle pietje schreef:

Laat ik het zo vragen;

als ik een type 2 vind met CC, kan ik dan alle componenten eruit slopen?

En, is de ecu van de CC type afhankelijk?.

Waar zitten die units eigenlijk ongeveer, die je gefotografeerd hebt?

Slopen kan natuurlijk altijd Smile Verschillende typen XM hebben een verschillende ECU. De ECU is gemonteerd op de zwarte doos (aan de voorkant) die de ECU voor motor management, vering en ABS bevat.
De vacuum pomp en solenoide zijn gemonteerd onder het linker spatbord aan de voorkant.

En zijn de ecu van de motor en die van de CC meer afhankelijk van elkaar dan alleen de speedpulse?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 29 oktober 2007 01:59 PM
  [ # 25 ]

En zijn de ecu van de motor en die van de CC meer afhankelijk van elkaar dan alleen de speedpulse?

Kijk eens naar elektrische schema’s. Moet je toch doen als je serieus bent Razz

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 oktober 2007 03:11 PM
  [ # 26 ]
Jan-hendrik schreef:

En zijn de ecu van de motor en die van de CC meer afhankelijk van elkaar dan alleen de speedpulse?

Kijk eens naar elektrische schema’s. Moet je toch doen als je serieus bent Razz

Waar vind ik die? Staan naar ik meen niet in de Haynes?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 29 oktober 2007 04:02 PM
  [ # 27 ]
malle pietje schreef:
Jan-hendrik schreef:

En zijn de ecu van de motor en die van de CC meer afhankelijk van elkaar dan alleen de speedpulse?

Kijk eens naar elektrische schema’s. Moet je toch doen als je serieus bent Razz

Waar vind ik die? Staan naar ik meen niet in de Haynes?

Werkplaats handboek (op CD) aanschaffen?

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 november 2007 11:59 AM
  [ # 28 ]

Dat moet je installeren toch? En dat kan niet bij mijn computer, want die is van de zaak.

Enfin, als ik het goed begrijp, zijn er de volgende componenten;
* ecu
* vacuumpomp
* bekabeling
* handel in het dash.

De kabelboom kan dan niet zo gek ingewikkeld meer zijn, bedenkend dat die gekoppeld is met voeding en aarde, ingeschakeld wordt door een relais via de speedpulse en aangestuud door een kabelboompje naar het dashboard.

Met andere woorden, de 3 elementen uit een goeie slopen en de bekabeling ertussen voorzichtig meenemen, en klaar is kees!


Laughing Nou, als het eerst maar inzichtelijk is hoe het werkt, zien we daarna wel weer Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 07 november 2007 04:05 PM
  [ # 29 ]

De kabelboom kan dan niet zo gek ingewikkeld meer zijn, bedenkend dat die gekoppeld is met voeding en aarde, ingeschakeld wordt door een relais via de speedpulse en aangestuud door een kabelboompje naar het dashboard.

De bekabeling is niet een beetje maar verschikkelijk ingewikkeld, ik wil je niet ontmoedigen maar die is helemaal opgenomen in de verschillende kabelbomen van de auto en er dus onmogelijk uit te halen.
Om je een voorbeeld te geven alleen al de stekker van de ECU is ongeveer 20 polig. Ik ben behoorlijk technisch al zeg ik het zelf (zie aircoklus aan Harm z’n BX gti) maar hier zou ik nooit aan beginnen.
Waarom niet een goede aftermarket cruise van John Gold of VDO die funktioneren via het snelheidssignaal van de auto en werken meer dan goed en inbouw is een eitje.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 november 2007 06:04 PM
  [ # 30 ]

Tja, teveel is teveel natuurlijk, maar had de indruk dat het mee kon vallen.

Een aftermarket is te makkelijk, dat wil zeggen, dan kan je je auto wel volhangen met aftermarket airco, aftermarket leren stoelen en armsteunen, stoelverwarming en noem maar op. Bovendien zijn die setjes me veel te duur als ze niet uit een sloper te halen zijn. En als laatyste vind ik het veel te leuk om alle originele opties langzaamaan in te bouwen. Ik ben persoonlijk een beetje tegen after market dingen op mn auto, met als toppunt natuurlijk aftermarket spoilers en velgen, maar dat terzijde…..

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook