Cruise control inbouwen Leuk idee, maar maak je borst maar nat. Wel een flinke uitdaging voor iemand met veel tijd, geduld en centjes. Originele CC zoals die op de V6 geleverd werd heeft een vacuum module die de gasklep bedient, een vacuum pomp en elektroklep met de nodige rubber vacuum slangen, een ECU, een bedieningshendel aan het stuur en een schakelaar in het rempedaal. De ECU heeft natuurlijk een signaal nodig van de speed sensor.
Het leggen van de bedrading alleen al lijkt me een nachtmerrie
‘k Wil je niet ontmoedigen, maar onderschat dit akkefietje niet.
In het verleden heb ik een aftermarket CC ingebouwd op mijn BX, en dat was zeer eenvoudig. Werkte perfekt. Het kreeg zijn input met behulp van een sensor gemonteerd op een bougiekabel. Lukt dus niet bij een diesel . . .
En waar je dan zegt:“De bekabeling kan nooit ingewikkeld zijn”, ben ik bang dat je de zaken flink onderschat
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Bougiekabel? Nee, dat gaat ook niet lukken in een automaat - wel om je snelheid vast te houden, maar vanaf 50 km/u even weer terug naar de geheugenstand die op 120 stond en dan is het over zodra een andere versnelling gekozen wordt. Of hij blijft gewoon 40 rijden ofzo.
Gelukkig heeft elke type-2 (dacht ik?) een electrische kilometerteller dus kun je daar heel goed je snelheidspuls vanaf halen.
Dus ik kom 2 schakelaars tegen op m’n rempedaal? Eéntje voor het remlicht en de ander voor de cruisecontrol?
Groetjes Erik!
Lampie schreef:Bougiekabel? Nee, dat gaat ook niet lukken in een automaat - wel om je snelheid vast te houden, maar vanaf 50 km/u even weer terug naar de geheugenstand die op 120 stond en dan is het over zodra een andere versnelling gekozen wordt.
Of hij blijft gewoon 40 rijden ofzo.
Gelukkig heeft elke type-2 (dacht ik?) een electrische kilometerteller dus kun je daar heel goed je snelheidspuls vanaf halen.
Dus ik kom 2 schakelaars tegen op m’n rempedaal? Eéntje voor het remlicht en de ander voor de cruisecontrol?
Jawel, dat ging perfekt op die BX 19GTI Automaat. Misschien dat jij ervaring hebt met een iets mindere kwaliteit produkt?
Het rempedaal in de automaat uitgerust met CC heeft idd 2 contacten. Dit is eerder ter sprake gekomen en gepost op dit forum waar we het hadden over het smelten van de plastic tabs in de pedaal doos. Voor de aftermarket unit wordt een sensor gemonteerd op het rempedaal.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:Jawel, dat ging perfekt op die BX 19GTI Automaat. Misschien dat jij ervaring hebt met een iets mindere kwaliteit produkt?
Neuh, geen ervaring, gewoon logica.
Als je de puls van de bougiekabel neemt dan wordt de CC gesynchroniseerd met het toerental van de motor, niet met de voertuigsnelheid. Dit zal inderdaad allemaal prima werken, totdat de versnelling (lees: toerental/voertuigsnelheid verhouding) onverhoopt verandert. Dan verandert de kruissnelheid mee.
Voorbeeld: Zelf kan ik bij 120 km/u de CC inschakelen, dan ff stukje door de stad waar ik 50 mag en op de oprit van de snelweg kies ik de geheugenstand, dan gaat de wagen keurig door de 2e, 3e en 4e versnelling naar 120 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat dat goed werkt met een CC gesynchroniseerd op het toerental.
En ja, het zal voor de rest prima werken!
Groetjes Erik!
Jan-hendrik schreef:
En waar je dan zegt:“De bekabeling kan nooit ingewikkeld zijn”, ben ik bang dat je de zaken flink onderschat
Tja, die kans is zeker aanwezig. Maar ik kan me niet voorstellen dat het meer werk is dat inbouwen van een alarmsysteem met allerlei leuke functies….
Je geeft aan dat het aan de ecu gekoppeld moet worden, ik neem aan dat je dan bedoeld aan de speedpulse? En de vacuumpomp, waar wordt die door aangedreven, weet je dat toevallig?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Laat ik het zo vragen;
als ik een type 2 vind met CC, kan ik dan alle componenten eruit slopen?
En, is de ecu van de CC type afhankelijk?.
Waar zitten die units eigenlijk ongeveer, die je gefotografeerd hebt?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Laat ik het zo vragen;
als ik een type 2 vind met CC, kan ik dan alle componenten eruit slopen?
En, is de ecu van de CC type afhankelijk?.
Waar zitten die units eigenlijk ongeveer, die je gefotografeerd hebt?
Slopen kan natuurlijk altijd Verschillende typen XM hebben een verschillende ECU. De ECU is gemonteerd op de zwarte doos (aan de voorkant) die de ECU voor motor management, vering en ABS bevat.
De vacuum pomp en solenoide zijn gemonteerd onder het linker spatbord aan de voorkant.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:malle pietje schreef:Laat ik het zo vragen;
als ik een type 2 vind met CC, kan ik dan alle componenten eruit slopen?
En, is de ecu van de CC type afhankelijk?.
Waar zitten die units eigenlijk ongeveer, die je gefotografeerd hebt?
Slopen kan natuurlijk altijd
Verschillende typen XM hebben een verschillende ECU. De ECU is gemonteerd op de zwarte doos (aan de voorkant) die de ECU voor motor management, vering en ABS bevat.
De vacuum pomp en solenoide zijn gemonteerd onder het linker spatbord aan de voorkant.
En zijn de ecu van de motor en die van de CC meer afhankelijk van elkaar dan alleen de speedpulse?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
En zijn de ecu van de motor en die van de CC meer afhankelijk van elkaar dan alleen de speedpulse?
Kijk eens naar elektrische schema’s. Moet je toch doen als je serieus bent
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:En zijn de ecu van de motor en die van de CC meer afhankelijk van elkaar dan alleen de speedpulse?
Kijk eens naar elektrische schema’s. Moet je toch doen als je serieus bent
Waar vind ik die? Staan naar ik meen niet in de Haynes?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Jan-hendrik schreef:En zijn de ecu van de motor en die van de CC meer afhankelijk van elkaar dan alleen de speedpulse?
Kijk eens naar elektrische schema’s. Moet je toch doen als je serieus bent
Waar vind ik die? Staan naar ik meen niet in de Haynes?
Werkplaats handboek (op CD) aanschaffen?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Dat moet je installeren toch? En dat kan niet bij mijn computer, want die is van de zaak.
Enfin, als ik het goed begrijp, zijn er de volgende componenten;
* ecu
* vacuumpomp
* bekabeling
* handel in het dash.
De kabelboom kan dan niet zo gek ingewikkeld meer zijn, bedenkend dat die gekoppeld is met voeding en aarde, ingeschakeld wordt door een relais via de speedpulse en aangestuud door een kabelboompje naar het dashboard.
Met andere woorden, de 3 elementen uit een goeie slopen en de bekabeling ertussen voorzichtig meenemen, en klaar is kees!
Nou, als het eerst maar inzichtelijk is hoe het werkt, zien we daarna wel weer
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!



Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
De kabelboom kan dan niet zo gek ingewikkeld meer zijn, bedenkend dat die gekoppeld is met voeding en aarde, ingeschakeld wordt door een relais via de speedpulse en aangestuud door een kabelboompje naar het dashboard.
De bekabeling is niet een beetje maar verschikkelijk ingewikkeld, ik wil je niet ontmoedigen maar die is helemaal opgenomen in de verschillende kabelbomen van de auto en er dus onmogelijk uit te halen.
Om je een voorbeeld te geven alleen al de stekker van de ECU is ongeveer 20 polig. Ik ben behoorlijk technisch al zeg ik het zelf (zie aircoklus aan Harm z’n BX gti) maar hier zou ik nooit aan beginnen.
Waarom niet een goede aftermarket cruise van John Gold of VDO die funktioneren via het snelheidssignaal van de auto en werken meer dan goed en inbouw is een eitje.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Tja, teveel is teveel natuurlijk, maar had de indruk dat het mee kon vallen.
Een aftermarket is te makkelijk, dat wil zeggen, dan kan je je auto wel volhangen met aftermarket airco, aftermarket leren stoelen en armsteunen, stoelverwarming en noem maar op. Bovendien zijn die setjes me veel te duur als ze niet uit een sloper te halen zijn. En als laatyste vind ik het veel te leuk om alle originele opties langzaamaan in te bouwen. Ik ben persoonlijk een beetje tegen after market dingen op mn auto, met als toppunt natuurlijk aftermarket spoilers en velgen, maar dat terzijde…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!