Hoi, mijn recente posts gingen over het weer perfect lopend krijgen van mijn GTI turbo2 (zonder kat). Na diverse problemen te hebben verholpen is dit gelukt. Ik heb tot slot het CO gehalte laten afstellen op zo’n 2,5-3%. Citroen schrijft een maximum voor van 4,5%. Nu bleek bij de APK dat het CO percentage voor deze auto maximaal 1,3% mag zijn. Nu was dit gelukkig (zonder kunstgrepen) haalbaar met de stelschroef op de luchtmassameter. De auto werd dus goedgekeurd maar het mooie lopen (stationair) was wel voorbij. Dus wat doe je vlak na de keuring: je schroeft het CO% weer op. Ik snap hier niets van: de wet schrijft een CO norm voor die voor dit type auto niet haalbaar is en ook niet klopt met de afstelgegevens van citroen. In de praktijk zal er dan ook geen CX rondrijden die aan de wettelijke eis voldoet. Klopt mijn conclusie en/of heeft iemand hier ook ervaringen mee?
wat dacht je van roetmetingen, alwaar er een speciale voeding in de tank word gedaan, om die te halen?
denk aan benzine, of tankcleaner. Fort T heeft zelfs een speciaal goedje ervoor uitgevonden.
en waarschijnlijk dat jou CX af nieuw van het fabriek wel (redelijk) liep op die lage Co afstelling.
ben blij dat je hem af kunt stellen, er zijn er genoeg waar het niet kan, en dan is het puzzelen,en een dure rekening om het MM weer APK norm te krijgen.
daarnaast, er worden wel meer kromme eisen gestelt welke milieutechnisch ok zijn, maar mechanisch/electrisch technisch nagenoeg onhaalbare kaart zijn.
denk aan de fijnstofproblematiek heden.. zelfs bouwprojecten worden ervoor stil gelegd.
mvgr wupke
Wup,
je hebt helemaal gelijk: er zijn veel meer voorbeelden waarbij de theorie haaks staat op de praktijk. Die rekening had ik natuurlijk wel vooraf: ik heb het nodige vervangen, waaronder de LMM, om hem weer 100% te krijgen… Maar bij vorige apk’s moest er altijd iets geprutst worden om hem erdoor te krijgen (volgens mij gewoon valse lucht laten aanzuigen..). Vorig jaar was gewoon hilarisch: apk goedgekeurd maar het garageterrein kwam ik af met 10 keer opnieuw starten
Groet
Freek
Wup,
je hebt helemaal gelijk: er zijn veel meer voorbeelden waarbij de theorie haaks staat op de praktijk. Die rekening had ik natuurlijk wel vooraf: ik heb het nodige vervangen, waaronder de LMM, om hem weer 100% te krijgen… Maar bij vorige apk’s moest er altijd iets geprutst worden om hem erdoor te krijgen (volgens mij gewoon valse lucht laten aanzuigen..). Vorig jaar was gewoon hilarisch: apk goedgekeurd maar het garageterrein kwam ik af met 10 keer opnieuw starten
Groet
Freek
Die APK normen zijn natuurlijk een beetje idioot…, helemaal waar.
Maar dat is nu eenmaal zo met alles waarbij je EEN norm vastlegt op EEN bepaald gebied bij EEN bepaald gegeven.
Gelukkig is APK slechts een momentopname en is dus de vraag of je motor op het MOMENT van APK (of eigenlijk zelfs pas bij steekproef) die norm haalt.
Nu ken ik de details niet hoor…, maar ik neem aan dat je GTi T2 een bepaalde norm bij een bepaald toerental moet halen…
Dus wanneer je ervoor zorgt dat je motor op afstelbaar is om de norm te kunnen halen.., net als mijn simpele AX GT carburateur met grotere sproeier en “snelle” nokkenas (die de norm kan halen als we de carb dichtdraaiien etc.) ... is er niets aan de hand.
Regels veranderen nu eenmaal… en een CX GTi T2 zou nu wellicht niet toegelaten worden op de nederlandse wegen.
Overigens denk ik dat een frisse T2 redelijk binnen, of nabij, de norm af te stellen is en dat’ie dan ook nog fors presteert.
En verder…. wat Wupke zegt…
Re: co % en APK norm
freek schreef:Hoi, mijn recente posts gingen over het weer perfect lopend krijgen van mijn GTI turbo2 (zonder kat). Na diverse problemen te hebben verholpen is dit gelukt. Ik heb tot slot het CO gehalte laten afstellen op zo’n 2,5-3%. Citroen schrijft een maximum voor van 4,5%. Nu bleek bij de APK dat het CO percentage voor deze auto maximaal 1,3% mag zijn.
Wat een gek percentage?
Re: co % en APK norm
mpostma schreef:
Wat een gek percentage?
Wat? die 1,3%?
Da’s nu eenmaal de norm….
en wordt over het algemeen door de gekste auto’s gehaald hoor…
moet je’m alleen wel even serieus afstellen.
Misschien is dat wel de reden voor de norm, zo MOET je wel echt aan het afstellen gaan werken.
Re: co % en APK norm
2Black schreef:mpostma schreef:
Wat een gek percentage?
Wat? die 1,3%?
Ja, ik dacht dat het werkte met percentage
4.5 % tot 1986
3.5 % na 1986 niet lambdageregeld
0.5 % lambda geregeld (u9/e2)
0.3 % na 2002
Meja, er staat ook iets over een milieukeuringseisenboek waar de keurmeester ook naar moet kijken.. wellicht dat het daar strenger staat?
Het maximale CO-gehalte is inderdaad afhankelijk van het kalenderjaar (en dat wordt zo ongeveer elk jaar strenger). Elk APK-keurmeester moet een lijstje hebben waarop de waarden staan.
Uitgangspunt voor de auto is het jaar van eerste toelating (dus niet het productiejaar!). Tenminste, dat is wat mij is verteld.
Mijn GTI T2 zonder kat had aanvankelijk (vier jaar geleden) ook een veel te hoog CO-gehalte: circa 8% (kuch…). Dat was ook niet naar beneden bij te stellen, zonder haar beroerd te laten lopen. Dus zo gauw ik dan de garagepoort uit reed, ging de motorkap dus open…
Mijn stellige indruk is echter dat e.e.a. voornamelijk veroorzaakt wordt door interne vervuiling (mijn CX had de laatste 11 jaar maar heel weinig kilometers gemaakt). Natuurlijk moet er een schoon luchtfilter in zitten en goede bougies zijn ook belangrijk. Maar wat pas echt helpt is het maken van lange ritten, het tanken van goede benzine (bjivoorbeeld Shell V-Power) en vooral ook éénmaal per jaar een flesje injectorcleaner. Dat laatste op aanraden van mijn CX-specialist. En het werkt echt!
Resultaat: in twee jaar tijd bleek bij de uitlaatgasmeting het CO-gehalte tot circa 2,5% te zijn gedaald (en dat zonder verder nog aan de afstelling van de motor te komen). Ze loopt werkelijk fantastisch mooi en trekt als een beer, en dat alles zonder enig schokken/inhouden. En nog relatief zuinig bovendien.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Maar dat is dus precies mijn ervaring: 2,5% is nu zonder problemen haalbaar en hier is de motor ook wel op gebouwd. Maar ik durf nu ook te beweren dat ieder onderdeel dat van invloed is in uitstekende staat verkeert. Die 1,3% is ook wel haalbaar maar de motor functioneert niet meer optimaal. Citroen noemt de 4,5% grens niet voor niets lijkt mij. De percentages die Postma noemt kloppen ook (zou dan dus 4,5% zijn) maar helaas staat de CX GTI turbo2 (ook zonder kat) bij de uitzonderingen…
Lijkt dus wel of ooit een ambtenaar een foutje heeft gemaakt. De LE jetronic blijft natuurlijk een oerversie van injectie: de computer regelt het mengsel aan de hand van metingen voor de verbranding plaatsvindt terwijl de nieuwere systemen het mengsel samenstellen aan de hand van de kwaliteit van de uitlaatgassen. Ook heeft de CX geen stappenmotor die de luchttoevoer steeds bijregelt bij stationair. Geen wonder dus dat moderne motoren wel aan strenge eisen voldoen.















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Laten we blij zijn dat we het naderhand weer kunnen bijregelen. Met een moderne auto valt er niet veel meer te regelen. Als je dan de norm niet haalt, lijkt het me dat je best wel een probleem hebt.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
@Freek: de normen die ik opnoem komen uit een APK document op de RDW site. Er staat in dat voor auto’s zonder lambdaregeling die 3.5 % of 4.5 % geldt afhankelijk van het bouwjaar indien de auto niet op een lijst voorkomt. Komt de auto wel op een lijst voor dan kan er dus idd per type een strengere norm gelden. De normen zullen wel met de typegoedkeuring zijn vastgelegd.
@cxfanatic: als je een automatisch regelend systeem hebt, moet hij het altijd kunnen halen, mits het systeem goed werkt. Indien dat niet lukt, zit er idd niks anders op dan het te repareren. Voor de eigenaar vervelend, voor de leefomgeving wel een stuk beter…
Re: co % en APK norm
freek schreef:Maar dat is dus precies mijn ervaring: 2,5% is nu zonder problemen haalbaar en hier is de motor ook wel op gebouwd. Maar ik durf nu ook te beweren dat ieder onderdeel dat van invloed is in uitstekende staat verkeert. Die 1,3% is ook wel haalbaar maar de motor functioneert niet meer optimaal. Citroen noemt de 4,5% grens niet voor niets lijkt mij. De percentages die Postma noemt kloppen ook (zou dan dus 4,5% zijn) maar helaas staat de CX GTI turbo2 (ook zonder kat) bij de uitzonderingen…
Lijkt dus wel of ooit een ambtenaar een foutje heeft gemaakt.
Of je APK-keurmeester heeft een foutje gemaakt. Die van mij hanteert gewoon een norm van - ik meen - 4,5%. Die 1,3% is inderdaad veel te laag om lekker te lopen (zonder Kat dan).
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
mpostma schreef:@Freek: de normen die ik opnoem komen uit een APK document op de RDW site. Er staat in dat voor auto’s zonder lambdaregeling die 3.5 % of 4.5 % geldt afhankelijk van het bouwjaar indien de auto niet op een lijst voorkomt. Komt de auto wel op een lijst voor dan kan er dus idd per type een strengere norm gelden. De normen zullen wel met de typegoedkeuring zijn vastgelegd.
@cxfanatic: als je een automatisch regelend systeem hebt, moet hij het altijd kunnen halen, mits het systeem goed werkt. Indien dat niet lukt, zit er idd niks anders op dan het te repareren. Voor de eigenaar vervelend, voor de leefomgeving wel een stuk beter…
Da’s waar. CO-uitstoot is nou niet bepaald bevorderlijk voor de volksgezondheid. Ik heb wel eens gehoord van iemand die overleden is doordat hij in zijn afgesloten garage aan een auto met draaiende motor werkte.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: co % en APK norm
Edwin van Seggelen schreef:freek schreef:Maar dat is dus precies mijn ervaring: 2,5% is nu zonder problemen haalbaar en hier is de motor ook wel op gebouwd. Maar ik durf nu ook te beweren dat ieder onderdeel dat van invloed is in uitstekende staat verkeert. Die 1,3% is ook wel haalbaar maar de motor functioneert niet meer optimaal. Citroen noemt de 4,5% grens niet voor niets lijkt mij. De percentages die Postma noemt kloppen ook (zou dan dus 4,5% zijn) maar helaas staat de CX GTI turbo2 (ook zonder kat) bij de uitzonderingen…
Lijkt dus wel of ooit een ambtenaar een foutje heeft gemaakt.Of je APK-keurmeester heeft een foutje gemaakt. Die van mij hanteert gewoon een norm van - ik meen - 4,5%. Die 1,3% is inderdaad veel te laag om lekker te lopen (zonder Kat dan).
Mijn GTiT 1 zit bij de jaarlijkse keuring altijd onder de 0,5% CO loopt en presteerd perfekt, mijn vorige zat op dezelfde waarde’s en nooit hierdoor problemen gehad qua lopen of iets dergelijks.
Wel voeg ik Marly-C toe bij elke tankbeurt en zitten er NGK’s in.
Maar misschien heeft de T2 een hoger CO-waarde nodig om goed te lopen?
Hier in Belgie mag de CO uitstoot voor wagens tot ‘84 (dacht ik) 4,5% bedragen daarna 3,5% zonder kat wel te verstaan.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.