Kleppen stellen ID19P (1966)
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 01 november 2007 02:04 PM

Ik weet dat er al heel wat topics aan dit onderwerp zijn gewijd, maar voor de volledigheid een aantal vraagjes. Ik ga binnenkort de kleppen stellen van mijn ID19P uit 1966 (dus met langeslag motor)

- Moet dit koud of warm gebeuren?
- Hoeveel bedraagt de klepspeling?
- Welke volgorde wordt gehanteerd?

Aanvullende tips of aandachtspunten zijn uiteraard welkom.

Bedankt!

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 01 november 2007 03:21 PM
  [ # 1 ]

Van belang is ook of je op gas of op benzine rijdt.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 01 november 2007 04:13 PM
  [ # 2 ]

Op de site van de DS club staat een zeer informatief artikel van de hand van Cees Berkvens aangaande het kleppenstellen.

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 01 november 2007 06:09 PM
  [ # 3 ]

Ik rijd op benzine.

Ik heb het artikel, maar wilde e.e.a. toch wel zeker weten. De techniek van het kleppen stellen is mij bekend, maar het gaat mij om de waardes (warom/koud, klepspeling etc.)

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 13 juni 2010 12:49 PM
  [ # 4 ]

Ik heb het forum nagezocht op de klepspeling voor een lange slag motor (ID19F) maar ik zie geen eenduidig antwoord. Soms wordt er gesproken over 0,15/0,20 (inlaat/uitlaat) maar in mijn HY zit volgens mij dezelfde motor en die moet warm op 0,20/0,25 gesteld worden. Weet iemand hoe de kleppen horen te staan?

Grtn,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 13 juni 2010 01:21 PM
  [ # 5 ]

0.20/0.25 volgens het WPHB. Ik heb mijn kleppen op 0.15/0.20 gezet. (ID19P)

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 13 juni 2010 01:32 PM
  [ # 6 ]

Merci. Dat is ook wat ik verwachtte, want dat staat ook in het handboek voor mijn HY.

Als je ze krapper stelt, doe je dat dan koud?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 13 juni 2010 01:44 PM
  [ # 7 ]

Ja koud! Ik vond dat de kleppen erg hoorbaar waren bij 0.20/0.25

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 17 juni 2010 03:49 PM
  [ # 8 ]
alexander schreef:

0.20/0.25 volgens het WPHB. Ik heb mijn kleppen op 0.15/0.20 gezet. (ID19P)

Ik kan me herinneren dat er een fout in de Nederlandstalige versie van het WPHB van de HY staat. Daar staat dat ze koud op 20/25 gesteld moeten worden, maar dat moet dus warm zijn. In de Franse versie staat het goed.

Anyway, ik heb de kleppen warm gesteld op 20/25 en ze tikken niet.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 juni 2010 04:19 PM
  [ # 9 ]

Ik vraag me dan altijd af wat is warm.. lekker hete motor, de kleppen zijn dan 80 graden of zo? of handwarm? Een hete motor is maar een paar minuten na openen van klepdeksel echt heet… echter pas na een paar uur weer koud…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 17 juni 2010 10:34 PM
  [ # 10 ]

Daarom stel ik de kleppen altijd koud.

Ik heb trouwens ook zo’n Nederlandstalig WPHB waarin staat dat de speling 0.20/0.25 koud moet zijn. Dat zal dan wel een fout zijn. Ik heb nog wat franse Revue Technique doorgebladerd maar kan niets vinden…

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 juni 2010 12:08 AM
  [ # 11 ]

Ik spam dit draadje meteen met nog maar een vraag. Op de ID19F motor zit een bijbehorende tweetrapscarburateur. Weet iemand wat de afstelling van de vlotternaald is? De motor verzuipt namelijk heel snel bij het starten.

Grtn,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 juni 2010 11:21 AM
  [ # 12 ]

Nog maar een schopje. Weet iemand hoe de vlotternaald moet staan op de tweetrapscarburateur van een ID19F motor? Mijn trax (waar deze motor in hangt) verzuipt snel bij het starten dus wil ik controleren of dit goed staat.

Helaas heb ik zelf geen boeken van deze carb. Wel van de motor omdat ie ook in mijn HY zit, maar daar hangt een andere carb voor…

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 28 juni 2010 01:34 PM
  [ # 13 ]

Welke (Weber) carb zit er op dan? 24/30 DCLC ??

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 juni 2010 01:38 PM
  [ # 14 ]

Oeps, voor zo’n vraag was ik al bang red face De vraag staat nu op een antwoordapparaat, momentje…

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook