

Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Hallo, ben nieuw hier. Heb het nodige gelezen maar heb en vraag waar ik het antwoord niet op kon vinden.
Ik ben sinds kort in het bezit van een 22 TRS ‘87.
Een graat deel van de leidingen wil ik vervangen. Heeft er iemand ervaring met koperen of stalen leidingen? Welke zijn beter?
Ik wil hier een rol van kopen en ze dan zelf maken.
All is right with the world !!
heb er zelf geen ervaring mee maar koper is beter dan staal koper roest tenslotte niet
Koper niet roesten ? Waarom wordt koper zo mooi groen dan ?
Trouwens, ik heb geleerd dat koper hard wordt onder de invloed van trillingen. Als er nog geen betere, niet-hard-wordende kopersoorten zijn, dan zou ik toch voor staal (of nog beter: RVS) gaan.
Ik heb geen ervaring, maar ik heb wel een opleiding werktuigbouw achter de hand en ik heb RVS leidingen onder m’n Eend (toegegeven, de druk in die leidingen wordt niet zo hoog als bij een CX).
Schijt aan originaliteit.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ook ik ben Wtb-er en weet dat RVS bijzonder slecht tegen trillingen kan…
Ga dus toch maar voor koper,daar waar remleidingen ook van worden gemaakt.
Die kunnen de HP-drukken wel aan.
‘Spirit of avant-garde’
Das nieuw voor mij ops:
Schijt aan originaliteit.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er zijn toch ook die leidingen van een nikkel-koper legering? Of welk mengsel dan ook. Die worden toch meestal gebruikt voor het hydraulisch systeem, after market dan.
Bedenk wel, dat je dan ook een flareset moet aanschaffen. Die hebben ze bij Chyparse voor een normale prijs. En als je die dan toch belt, kan je ze meteen vragen welke leiding zij adviseren.
hydraulische leidingen
Voor hydraulische leiding is speciaal materiaal te koop. Naadloos en van een speciale legering. Ga niet knoeien of experimenteren met ander spul want dat is levensgevaarlijk.
Er zijn trouwens twee opties:
1). je koopt een bundel van deze leiding (25m) met een pers waarmee je de flenzen er zelf op kunt persen, ook heb je wartels en rubbers nodig (nooit opnieuw gebruiken). Kost wat, maar dan kun je ook vooruit.
2). de andere is dat je de oude leiding eruit haalt, naar de dealer gaat die dan (waarschijnlijk met hetzelfde gereedschap) deze op lengte namaakt.
In aanvang ben je dan goedkoper uit (je hoeft immers niet te investeren in een pers) maar door de tijd breng je het geld toch weg naar de dealer. Nadeel is ook dat je niet kunt doorgaan: je moet op en neer naar de werkplaats en soms kun je het pas de volgende dag ophalen.
Eigen gereedschap is dus ideaal, we hebben zelf twee BX-en onderhanden gehad, beginnen betekende ook gelijk afmaken.
En: als je besluit niet de hele leiding te vervangen maar bijv vlak voor het schutbord (onder de auto) een koppelstuk ertussen te zetten dan is het helemaal lastig uit te leggen wat de lengte moet zijn. Wij sluiten dan de leiding bij de achteras aan, zetten hem vast onder de auto en zagen hem vervolgens op maat af.
Succes.
(En zorg er voor dat je auto in GEEN geval naar beneden kan stuiteren als je eraan sleutelt)!!!
garagestmarien schreef:Er zijn toch ook die leidingen van een nikkel-koper legering? Of welk mengsel dan ook. Die worden toch meestal gebruikt voor het hydraulisch systeem, after market dan.
Bedenk wel, dat je dan ook een flareset moet aanschaffen. Die hebben ze bij Chyparse voor een normale prijs. En als je die dan toch belt, kan je ze meteen vragen welke leiding zij adviseren.
hehe eindelijk een gezond antwoord.
niks an toe te voegen, behalve dan dat zo’n Citro flrairtang aardig wat pegels kost…
zeker 3 X een leuk restaurant kun je ervan bezoeken..
kost wat hebbie wat..
en koper en staal?
opzouten,, troep….
mvgr wupke


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Pascal schreef:Ook ik ben Wtb-er en weet dat RVS bijzonder slecht tegen trillingen kan…
Wat gaat er dan mee gebeuren bij trillingen?














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
patje74 schreef:Pascal schreef:Ook ik ben Wtb-er en weet dat RVS bijzonder slecht tegen trillingen kan…
Wat gaat er dan mee gebeuren bij trillingen?
Dan breken ze, net achter de leidingwartel. Vanwege het persen van de borst op de leiding, is dat namelijk een verzwakt punt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hmz, ik heb RVS leidingwerk op m’n Eend. Moet ik me ongerust gaan maken ?
Schijt aan originaliteit.














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lelijke Eend schreef:Hmz, ik heb RVS leidingwerk op m’n Eend. Moet ik me ongerust gaan maken ?
Nee. Om twee redenen niet;
1- de druk is veel lager
2- de druk in de leidingen wordt gelijdelijk opgebouwd, in tegenstelling tot HD-pomp druk, die met een veel hogere snelheid toeneemt, en afneemt. De leiding gaat trillen door het in en uitslaan van de HD-regelaar. Die trilling kan breuk veroorzaken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is helder en geruststellend ! Dankje !
Schijt aan originaliteit.


Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007
- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Re: hydraulische leidingen
Walon schreef:Voor hydraulische leiding is speciaal materiaal te koop. Naadloos en van een speciale legering. Ga niet knoeien of experimenteren met ander spul want dat is levensgevaarlijk.
Er zijn trouwens twee opties:
1). je koopt een bundel van deze leiding (25m) met een pers waarmee je de flenzen er zelf op kunt persen, ook heb je wartels en rubbers nodig (nooit opnieuw gebruiken). Kost wat, maar dan kun je ook vooruit.
De persset heb ik al. Die leiding kan ik gewoon bij een automaterialenzaak halen of een speciaalzaak of de citroën dealer?
Vast dank voor je antwoord.
All is right with the world !!
Lelijke Eend schreef:Koper niet roesten ? Waarom wordt koper zo mooi groen dan ?
quote]
de komt een laagje op maar het roest verder niet naar mijn weten
want dat groene laagje sluit de zuurstoftoegang af














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: hydraulische leidingen
Tourtoise schreef:Walon schreef:Voor hydraulische leiding is speciaal materiaal te koop. Naadloos en van een speciale legering. Ga niet knoeien of experimenteren met ander spul want dat is levensgevaarlijk.
Er zijn trouwens twee opties:
1). je koopt een bundel van deze leiding (25m) met een pers waarmee je de flenzen er zelf op kunt persen, ook heb je wartels en rubbers nodig (nooit opnieuw gebruiken). Kost wat, maar dan kun je ook vooruit.De persset heb ik al. Die leiding kan ik gewoon bij een automaterialenzaak halen of een speciaalzaak of de citroën dealer?
Vast dank voor je antwoord.
Leidingen, wartels en koppelstukken kun je bij Chyparse in Almere kopen. De citroën dealer levert volgens mij alleen complete leidingen. Bij de automaterialen zaak verkopen ze volgens mij geen 3,5mm of 4,5mm leidingen voor Citroëns.
Welke pers-set heb je? Toch wel 1 speciaal voor citroen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste