Mijn CX doet het prima, alleen de koude start ‘s morgens vroeg is een probleem. Nat vochtig weer staat garant voor eindeloos starten zonder aan te slaan. Wie weet waar ik mijn dame moet vertroetelen (vochtwerende sprays etc.) om haar een beter ochtendhumeur te schenken?














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: Koude startproblemen
moyen-achat schreef:Mijn CX doet het prima, alleen de koude start ‘s morgens vroeg is een probleem. Nat vochtig weer staat garant voor eindeloos starten zonder aan te slaan. Wie weet waar ik mijn dame moet vertroetelen (vochtwerende sprays etc.) om haar een beter ochtendhumeur te schenken?
Als de motor dan uiteindelijk toch aanslaat blijft hij dan draaien en hoeveel toeren maakt hij dan ?
Je kan de stekkers van de AEI allemaal eens reinigen en inspuiten met WD40 o.i.d.
en zoals martosna als schreef vervang de bougie’s/kabels eens als deze tekenen van slijtage vertonen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Re: Koude startproblemen
trxke schreef:
Als de motor dan uiteindelijk toch aanslaat blijft hij dan draaien en hoeveel toeren maakt hij dan ?
De motor blijft dan keurig draaien en 900 a 1000 toeren. Ik zal inderdaad die stekkers eens gaan inspuiten. Is spuitvaseline hier geschikt voor? Of is dat absoluut schadelijk?
Het is weer winter aan het worden en na wat reparatiewerk is mijn CX opnieuw een slechte startser. Ze slaat moeilijk aan en als ik haar met de grootste moeite boven de 2000 toeren weet te houden gedurende een minuut, dan is ze bereid om verder een probleemloos ritje te gaan maken. Wat zou ze nu weer onder de leden hebben?
Het elektrisch circuit van de CX is ook al niet al te best. Loop eens alle contacten na en spuit ze in met WD40. Vaselinespray is ook goed.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
moyen-achat schreef:Ze slaat moeilijk aan en als ik haar met de grootste moeite boven de 2000 toeren weet te houden gedurende een minuut, dan is ze bereid om verder een probleemloos ritje te gaan maken. Wat zou ze nu weer onder de leden hebben?
Zou het niet kunnen dat je te maken hebt met een defecte koude start injector of sensor?
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
moyen-achat schreef:Het is weer winter aan het worden en na wat reparatiewerk is mijn CX opnieuw een slechte startser. Ze slaat moeilijk aan en als ik haar met de grootste moeite boven de 2000 toeren weet te houden gedurende een minuut, dan is ze bereid om verder een probleemloos ritje te gaan maken. Wat zou ze nu weer onder de leden hebben?
Check de extra luchtklep eens. Deze zit achter op het blok en verzorgt in het begin het ‘choke-effect’. Deze is bij de Bosch dealert gewoon nog nieuw te krijgen. Tussen klemmen 34 en 48 moet je 50 ohm meten. Als je hem in de vriezer legt moet hij helemaal open gaan. En bij ongveer 60 graden moet hij helemaal dicht zijn. Dit dichtgaan werkt zowel op de warmte van de motor zelf, als op een klein verwarmingselementje in de klep.
Niet alle wagens hebben koudstart injector, maar weet niet welke wel en welke niet. Hij moet bij 20c een weeerstand van 4,2 ohm hebben. Opbrengst moet ongeveer 135 kubieke cm zijn per minuut. En bij de volgende temperaturen x tijd open staan:
20c 1 sec
0c 3 sec
-10 5 sec
-20 7,5 sec
Check de extra luchtklep eens. Deze zit achter op het blok en verzorgt in het begin het ‘choke-effect’. Deze is bij de Bosch dealert gewoon nog nieuw te krijgen. Tussen klemmen 34 en 48 moet je 50 ohm meten. Als je hem in de vriezer legt moet hij helemaal open gaan. En bij ongveer 60 graden moet hij helemaal dicht zijn. Dit dichtgaan werkt zowel op de warmte van de motor zelf, als op een klein verwarmingselementje in de klep.
Dank voor de info. Wie helpt mij even met een pictura? Dan weet ik zeker waar ik naar op zoek moet gaan.
De extra luchtklep zorgt alleen voor een verhoogd toerental bij een koude motor.
De cx zou goed moeten starten als ze koud is,met een defecte luchtklep.
Bij de mijn prestige werkt die klep ook niet meer,maar ze start altijd goed,en blijft ook altijd stationair lopen.
Ik heb mijn toerental wel iets hoger afgesteld,ongeveer 1100 rpm,dit in verband met de automaat.
Slecht starten kan zoveel oorzaken hebben,ik zou ook beginnen met de bougiekabels en de bougies,de stekkers van de bdp sensoren,stekker stuurrelais,enz.
Succes ermee!
Gr Raymond
Het was een cx of niks






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
ray schreef:De extra luchtklep zorgt alleen voor een verhoogd toerental bij een koude motor.
De cx zou goed moeten starten als ze koud is,met een defecte luchtklep.
Bij de mijn prestige werkt die klep ook niet meer,maar ze start altijd goed,en blijft ook altijd stationair lopen.
Ik heb mijn toerental wel iets hoger afgesteld,ongeveer 1100 rpm,dit in verband met de automaat.
Slecht starten kan zoveel oorzaken hebben,ik zou ook beginnen met de bougiekabels en de bougies,de stekkers van de bdp sensoren,stekker stuurrelais,enz.
Succes ermee!Gr Raymond
De TS heeft dan ook 2 problemen. Eentje is moeilijk starten en eentje is niet/moeilijk lopen als deze koud is. En net voor het laatste zorgt die klep. En idd bougies e.d. moeten ook in orde zijn. Lijkt me niet meer dan logisch. Maar op afstand trouble shooten is gewoon alles uitsluiten.
Dat apparaatje zit achter op het blok. Dit is het apparaatje ==>
Heb geen CX meer dus kan niet even een plaatje voor je schieten. Misschien dat iemand anders dat even kan.
Op afstand troubleshooten is inderdaad wel lastig. Maar ook een uitdaging!
De extra luchtklep functioneert mogelijk toch naar behoren (motor loopt bij aanslaan keurig rond de 1000 touren en bij warm worden rond de 800).
Ik heb verder ontdekt dat gas geven bij het starten toch averechts werkt. Na een paar keer starten lukt het soms om de wagen stationair aan te krijgen. Dan is het zaak ongeveer een minuut nergens aan te komen. Auto in laagste stand houden en verder niks. Raak je eerder het gaspedaal aan: UIT. Dat leer je dus snel af.
Na ongeveer een minuut kan ik voorzichtig wegrijden voor een verder probleemloze rit.
kan nog steeds de extra luchtschuif (LS) zijn: aan de hand van de sensor (thermo/tijd schakelaar) wordt de koude startinjecteur aangestuurd (moter is koud) als de LS dan dicht blijft dan krijgt de moter te veel brandstof is een te rijk mengsel ofterwel de moter verzuipt !!!
remedie: 5 min wachten en dan startten zonder !!! het gaspedaal aan te raken.
controleer die LS eens door de slangen aan beide kanten van de LS
los te trekken en dan de moter eens te starten als deze koud is !!
als hij dan gelijk start heb je je probleem gevonden.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ben het met Ray eens dat de luchtschuif zeer onwaarschijnlijk is. Deze doet niets anders dan het verhogen van het stationair toerental bij koude motor. Het mengsel wordt niet beinvloed omdat de LMM de hoeveelheid benodigde benzine afstemt op de hoeveelheid lucht. En je geeft ook al aan dat het stationair rpm hoger is bij koude motor. Verdenk toch de koude start injector of verbindingen. Of een sensor. Slechte massa kan ook vreemde verschijnselen geven. Lastige puzzle soms.
Zullen weinig met mij eens zijn, maar het kan ook je BDP sensor zijn. Hoewel die meestal loopt te mekkeren als ie warm is, heb ik ook al een uitzonderingsgeval gehad die juist koud geen zin had om zn werk te doen.
Karakter herken je aan de auto…
Heb vanochtend bij koude motor de slangen van de luchtschuif afgekoppeld en helaas gaf het geen effect: nog steeds niet starten.
Ga hem zo maar weer naar de garagist brengen.






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Als je de slangen er af trekt zal je CX NOOIT starten. De extra luchtklep zorgt voor extra lucht. Maar zoals eerder gemeld gaat deze lucht wel langs de lucht massa meter. Als je de slangen eraf trekt, krijgt je wagen een berg lucht die de lucht massa meter niet meet. Dus warm of koud, starten zal die niet.
Je geeft zelf al aan dat ie koud 1000 rpm draait en warm 800 rpm. Dus idd de luchtklep zal het wel niet zijn.
Dus meten is weten. En kijk even of je een koudstart ventiel hebt. Zo ja kijk dan eens of daar benzine uitkomt als ie koud is. En check (temp) sensoren. Maar doe 1 ding tegelijk, dan weet je tenminste waar het aan gelegen heeft.