Hallo,
Sinds gisterochtend gaan bij onze CX20 (Athena)het stop en oliedruk lampje branden bij stationair als de motor warm is .
Vanochtend viel me op dat dan tegelijkertijd ook het oliepeil metertje gaat werken. Hoort deze schakeling?
Wat adviseren jullie mij nu als beste controle route? Drukzender,oliefilter en…
hoor t graag












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Oliedruk lampje….
engbokho schreef:Hallo,
Sinds gisterochtend gaan bij onze CX20 (Athena)het stop en oliedruk lampje branden bij stationair als de motor warm is
.
Vanochtend viel me op dat dan tegelijkertijd ook het oliepeil metertje gaat werken. Hoort deze schakeling?Wat adviseren jullie mij nu als beste controle route? Drukzender,oliefilter en…
hoor t graag
Eerst maar eens olie peilen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank je. Is goed op peil.














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Begin maar even met je oliedrukzender. Om deze makkelijk te vervangen kun je het beste eventjes de bovenste motorsteun losmaken. Het blok komt dan iets naar voren, en zo kun je van de bovenzijde bij het zendertje komen. Kost iets van 15 euro..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja, het is het 2 liter ds blokkie he? Oliesender maar eens verdenken?
Want je olie filter is natuurlijk niet verstopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Athena is toch al het Douvrin blok?














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:Athena is toch al het Douvrin blok?
Ja, in Eng Bo z’n CX ligt een Douvrin blokkie. Da’s dus niet van een DS afgeleid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik heb helaas dit syptoom ook meegemaakt http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=177204
Laten we hopen dat dit bij jou niet het geval is. De combinatie met het oliepeil dat eigenlijk niet hoort stemt iig wel hoopvol.
Zoals al is gemeld beginnen met de oliedrukzender, je kunt er trouwens moeilijk bij…. Als dat geen soelaas biedt dan zou ik de oliedruk laten meten met een betrouwbare meter. Als het niet de zender is dan ben ik pessimistisch ove het verdere verloop
Houd ons op de hoogte, ben benieuwd!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Dank, ga idd maar ‘ns beginnen met de oliedrukzender vervangen. Hoop dat het daar bij blijft en dat ik niet Ernst’ CX achterna hoef…
Jullie horen t nog!















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Of dat je overkomt wat mij vorig jaar is overkomen: oliepomp kapot en blok in de soep gelopen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jongens, maak em nou niet onnodig bang! Eerst effe de zender vervangen, dan verder kijken! ( of huilen…. )
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Het is meer in de zin van: niet te lang mee doorrijden.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Ga er zeker niet te lang mee doorrijden. Maar nog geen tijd gehad om zendertje te halen.
Wordt vervolgd…





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nou….ben je al wijzer?
Is dit probleem (als we van het ergste uitgaan: het ‘beruchte’ oliepomp-falen) nou een typisch Citroën-blok probleem of juist een Douvrin-probleem?
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pascal schreef:Nou….ben je al wijzer?
Is dit probleem (als we van het ergste uitgaan: het ‘beruchte’ oliepomp-falen) nou een typisch Citroën-blok probleem of juist een Douvrin-probleem?
Hoezo beruchte oliepomp probleem???? Ik ben in al die jaren nog NOOIT een een douvrin-blok met een gare oliepomp tegengekomen. En de wagens van onze klanten hadden meestal een beste boodschap gedaan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Niet zozeer dat ik daar nu zo bang voor ben, maar dit klinkt mij ook zeer vreemd in de oren allemaal.
toch ben ik al enkele topics tegengekomen waarin minimaal één persoon/ CX-rijd(st)er problemen heeft ondervonden door een defecte oliepomp.
Ik rijd zelf ook motor, en in die ‘wereld’ hoor je ook wel eens problemen door een defectieve oliepomp.
Ik kan me niet voorstellen dat dit nog steeds (al behandelen we hier de CX; een jaren 70-80 kar) een issue kan zijn…
Daarom dan ook de vraag: is dit een specifiek Citroen-blok (Serie I) of Douvrin (II) -probleem?
Iedere fabrikant kan (of heeft gehad) wel eens een ontwerpfoutje in hun product hebben wat vaak pas na verloop van tijd en gebruik aan het licht komt…al is niet iedere fabrikant even fair als het gaat om toegeven.
‘Spirit of avant-garde’