Hallo,
Na twee jaar werkende dashboardlampjes te hebben gehad vielen er de afgelopen maand opeens een stuk of 5 achter elkaar uit.
Een van de meest noodzakelijke lampjes nml die van de snelheidsmeter kom ik niet achter waar die nou zit en hoe ik die moet bereiken/vervangen?!
En is de lamp die bovenop de unit zit voor de (dag)teller?
Ik hoor t graag van jullie
groet
eng bo
Echt niemand hier die weet hoe en waar het lampje van de snelheidsmeter zit?
Heb ondertussen wel het lampje ‘bovenop” vervangen en dat is inderdaad de km/dagteller verlichting voor ‘s nachts.
Maar nu wil ik dus graag ook nog m’n licht terug bij de snelheidsmeter…
groeten
eng bo

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik zit nav jou message te denken hoe het alweer zat. Ik heb 2 jaar geleden het hele tellerblok vervangen en ik geloof dat er zowel lampjes aan de onderzijde als aan de bovenzijde zijn geplaatst.
Het tellerblok eruit halen is heel simpel.
De clips eraf en de km kabel terugschuiven en het blok is los. Even de connectoren verwijderen en je kunt het ding eruit halen.
Als je wilt wil ik nog wel even kijken, ik heb het oude tellerblok nog liggen.
Maarten
Ps. Ik heb een tellerblok van 1985 (gele cijfers op zwart). Geen idee of oudere blokken hetzelfde waren qua verlichting.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
volgens mij is het een van die grotere lampjes ipv die kleine 1,2 w lampies maar waar die precies zit
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Gelijk alle lampjes vervangen, de anderen gaan zeer binnenkort ook.

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Nog even gekeken: lampje van de snelheidsmeter zit aan de onderkant!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
maartens schreef:Nog even gekeken: lampje van de snelheidsmeter zit aan de onderkant!
jep klopt ! had hem hier ook liggen op zolder vlakbij de computer ops: het is idd het grotere lampie
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Dank voor jullie antwoorden!
Zojuist in de vrieskou het lampje vervangen, en gelijk de twee lampjes van de klok en oliepeilmeter/benzinemeter vaster gezet (zitten aan de achterkant van de unit en kom je ook niet 123 bij).
En hoera alle kerstverlichting doet het weer. Zo is het dashboard weer leuk om naar te kijken.
groet
eng bo

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Even oud draadje afstoffen, want bij mij doet bijv. het grootlichtlampie niets meer. Dus maar gelijk alle dash-lampjes vervangen.
Wat ik zo lees c.q. weet van Série2 probeer ik nu naar Série1 (1978/1979) te vertalen:
1. Kap van dashboard afschroeven (2x of 4x kruiskop van onderaf toch : )
2. Moet ik dan nog apart een tellermodule losklikken/schroeven?
3. Welk soort lampjes moet ik inkopen? Dealer? Conrad/Brezan? deze en deze gloeikaarsjes zeker, net als in de GSA?
4. En nogmaals, blijft Citroën, moet ik nóg meer dan al gevraagd loshalen om bij het laatste verstopte lampje te komen
:
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
En nu moet ik het weer uit m’n hoofd doen…
Om alle lampen te kunnen vervangen moet idd de hele unit eruit.
Weet me te herinneren dat het vooral met de km tellerkabel en het palletje van het klokje een hoop gepiel was. Rustig blijven ademen en niet aan de spullen gaan trekken. Het gaat nml allemaal lekker snel stuk. Ik heb trouwens de “dagverlichting” van de km teller en toerenteller een iets sterker lampje gegeven dan het origineel.
succes

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb nog een dash (S1) los liggen. Wil ik een foto gaan maken en plaatsen?
als je een foto wilt plaatsen…
en welke lampjes gaan er nou precies in (met name de “sterkere” uitvoering)

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dash eruit halen was kwartiertje werk. Nu nog de lampjes scoren en fotootjes maken, zodat ik iedereen kan vertellen waar de schroeven zitten en welke lampjes je waar kunt kopen.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
mike66 schreef:als je een foto wilt plaatsen…
en welke lampjes gaan er nou precies in (met name de “sterkere” uitvoering)
Sorry, zag dit te laat en heb geen goede foto kunnen maken. Maar ik heb het volste vertrouwen in de plaatjes van Rogier.

Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
toch maar weer dit even naar boven halen…
ik ben nu bezig met de lampjes vervangen, alle scgroeven los, lampjes bovenop vervangen, maar de vraag blijft na een half uur trekken, duwen en pielen.. Hoe krijg ik de tellers eruit?? Km-kabel is los, alleen de icoontjes voor de lampjes zitten vast in de omlijsting en als ik die met moeite naar achter duw zit ie nog steeds muur vast. Kan niet naar achteren of omhoog. Onder het paneel zie ik alleen 4 zwarte dopjes zitten die volgens mijn schroevendraaier echt niet los gaan…
iemand?
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Michelangelo schreef:toch maar weer dit even naar boven halen…
ik ben nu bezig met de lampjes vervangen, alle scgroeven los, lampjes bovenop vervangen, maar de vraag blijft na een half uur trekken, duwen en pielen.. Hoe krijg ik de tellers eruit?? Km-kabel is los, alleen de icoontjes voor de lampjes zitten vast in de omlijsting en als ik die met moeite naar achter duw zit ie nog steeds muur vast. Kan niet naar achteren of omhoog. Onder het paneel zie ik alleen 4 zwarte dopjes zitten die volgens mijn schroevendraaier echt niet los gaan…
iemand?
s1 toch ?
heb dit ook net gedaan, zelfde benadering.
stekkers heb je toch los neem ik aan ? ws 3 grote boven/achterop.
blok moet verder niet vastgeschroefd zitten.
inderdaad ietsje voorzichtig dat teller blok wiebelen, en het raampje met de uitsparingen voor de icoontjes ietsje naar voren, en bij mij kwam dat blok snel omhoog…..
alleen bij mij om te kijken wat ik moet doen om de toerenteller te vervangen, die is overleden…. heb een andere liggen, is alleen een jaeger, kan dus weer niet in mijn veglia uitvoering…... zucht.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje