











Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Ik heb ale een tijdje een complete maar rotte cx turbo staan en speel met het idee om de motormet bak en evt. de nog werkende abs over te bouwen naar mijn cx prestige, is dit te doen (afgezien vd tijd die erin gaat zitten), wat zijn de probelelemn die ik tegen kan komen ?
dus turbo motor en 5 bak overbouwen, koppeling inbouwen (heb nu een automaatbak, welke slecht word), bedrading aanpassen ?
iemand dit al eens gedaan ?
grtn,
patrick
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Is al wel vaker gebeurd,past ook gewoon.
Is wel veel werk,je hebt die 2400 motor met kabelboom ook aan de babbel gekregen.
Dan moet dit toch ook wel lukken.
Weet je zeker dat het turboblok goed is,heb je het goed warm gereden?.
Deze blokken willen ook wel eens te lage oliedruk hebben.
Motor en bak hebben dezelfde ophangpunten,schakelmechaniek kun je zo overzetten.
Abs is hetzelfde verhaal,gewoon veel werk maar het past.
Gr Raymond
Het was een cx of niks












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
blok gaat zoiezo uit elkaar mocht ik besluiten het in te gaan bouwen, neem niet het risico dat ik een slecht blok inbouw.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
wat zijn de zwakke plekken welke goed nagelopen of vervangen moeten worden bij een turbo ?
Ik wil voor ik eraan begin het betreffende blok demonteren en opnieuw opbouwen.
Heb vandaag ook de prestige turbo gekocht welke op marktplaats werd aangeboden door garage mooyman, staat al een tijd stil met een motor met slechte compressie, maar verder veel bruikbaars, waaronder een net zwart leder interieur en alles voor weinig…..
Wat is Citroën rijden toch formidabel !


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Is dat niet diezelfde waar Ray naar is wezen kijken?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
nee dat was geen turbo meen ik en stond ook bij een andere mooijman
deze ga ik zaterdag ophalen,
Wat is Citroën rijden toch formidabel !












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
geen verder meningen of tips ?
Wat is Citroën rijden toch formidabel !














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Turbo motor met bak inbouwen is geen probleem zeker omdat je alle benodigde stukken voorhanden hebt.
Punten van aandacht :
-staat van de turbo (speling/olieverlies)
-O-ringen luchtinlaat aan de turbo vernieuwen.
-aandrijfassen goed nazien (die van je automaat kan je niet gebruiken)
-koppeling en vliegwiel controleren.
-krukas en nokkenas keering
-distri. ketting + spanner.
-kabelbomen injectie en onsteking nazien op draadbreuk/beschadiging.
-verder zou ik de compressie meten en de oliedruk bij warme motor als je niet gaat reviseren.
-voor de rest de normale dingen die je vervangt/ controleerd bij een motor uitbouw/inbouw
Mooi project zit wel wat werk aan maar zeer zeker goed te doen.
1 ding nog : ik dacht dat er in de gewone Prestige niet de straffere stabilosator stangen zitten die op de GTi Turbo zitten.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
en de stabi’s van een prestige turbo ?
zijn die wel ‘straffer’ ?
vraag me ook af of er een groot verschil zit in een kaleblboom van een gewone 2500 prestige of een turbo, dit ivm de extra meters in het dashboard e.d.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De “stabi’s” van een Prestige Turbo zouden de zelfde zijn dan van de GTiT, 100% zeker ben ik hier niet van daar ik nog geen Prestige Turbo onder handen gehad heb.
Dikte voor: 25 mm = T / 24 mm = gewoon 2500
achter: 19.5mm=T / 17.5mm= gewoon 2500
Geeft een merkbaar verschil in overhellen.
Die “stabi’s” over zetten is ook mogelijk maar voor de montage en correcte afsteling heb je het speciaal Citroën gereedschap nodig.
Kabelboom van een gewone 2500 is anders omdat het injectie systeem van de GTi T niet hetzelfde is (koudstart verstuiver o.a.) ook de onsteking is met de pingelsensor en toerental begrenzer anders.
En idd je hebt ook de turbo-drukmeter en de olie-temperatuur en drukmeter die er bij komt.
Gewoon de Turbo kabelbomen in bouwen is niet zo veel meer werk als je toch bezig bent.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
dus de complete kabelboom vd turbo overzetten in de prestige ?
die moet dan wel wat verlengd worden om achter in de kofferbak te komenb, of zijn het verschillende kabelbomen, voor dashboard, verlichting, etc. etc. ?
Kan evt. ook eea overzetten vd prestige turbo die ik zaterdag ga halen, auto iis nog compleet aleen motor heeft weing compressie meer na 335000km
Wat is Citroën rijden toch formidabel !














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Er zijn idd verschillende kabelbomen, ik heb het over de kabelboom van de onsteking en de kabelboom van de injectie deze zijn dus appart en zitten grotendeels in de motorruimte en gedeeltelijk in het interieur (dashboard)
Het lijkt moeilijker dan het is ,eens je er aan bezig bent kom je er vanzelf uit
Als de GTi Tminder km heeft dan de Prestige T zou ik de kabelboom van de GTi T nemen (hoge km standen hebben geen goede invloed op de kabelbomen..)
Nog iets om aan het lijstje toe te voegen:
-radiator + koelvinnen moet je ook vervangen door die van een Turbo.
-airco condensor + slangen ook veranderen.
-droger verplaatsen.
-ophanging van de aircocompressor is ook anders.
-andere “conjucteur” en ophanging daarvan.
-monteer gelijk het nieuw type bobijnen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
conjuctuer is de hogedrukregelaar ?
vwb het 4 voudige display, is dit aangesloten op de aanwezige kabelboom in de auto, of ook ergens bij de boom van de motor oid ?
De oliepeil en druk meter in de tellerbak, welke kabelboom krijgt deze zijn signaal vandaan ?
of zit deze mogelijkhied ook al in mijn prestige aleen is deze niet gebruikt ?
Wat is Citroën rijden toch formidabel !














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De conjucteur is idd de hogedrukregelaar.
Hoe het nu juist zit met de aansluiting van het 4 voudige display weet ik niet zeker, ik geloof dat dit aangesloten op de kabelboom van de auto zelf.
Zou best kunnen dat de bedrading hier standaard voor is voorzien.
Ik denk dat je best even het instrumentenpaneel uit 1 van je slopers demonteert om te zien hoe het zit.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.