HELP!
Net nieuwe DS Special gekocht…
maar de motorkap blijft hangen RECHTSVOOR (rijrichting) als ik hard aan de openings-hendel trek.
Linksvoor kan ik gewoon bij om de kap van de vergrendeling te halen.
Ik wil verder aan de motor sleutelen! Niet aan de motorKAP.
Heeft er iemand een tip?
Heb je de kap aan beide zijden ontgrendeld?
Eens een DS altijd een DS.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zet de auto in de hoogste stand, laat de motor lopen. Nu kun je boven het rechtervoorwiel door een flap je hand in de motorruimte steken en aan de ontgrendelingskabel trekken.
Anders heb je een gebogen stang nodig om de ontgrendeling van voren af los te maken, hier staat elders op het forum meer over…
hoi,
als iemand anders de hendel uittrekt… dan de kap iets indrukken op 1/3 , dan onstaat er wat ruimte, meestal vlopt ie dan open.
succes!
D,
.komma
Niet de meest elegante truc, maar wel succesvol, is met een oude schroevendraaier. Werkt bv als de vergrendelingskabel is gebroken.
Neem een oude lange, maar niet te dikke schroevendraaier en een hamer. Ga op je knieen voor de auto zitten en kijk ter hoogte van de ontgrendeling tussen je motorkap en bumper door. Als het goed is zie je een gat in het vergrendelingsmechanisme. Steek hier de schroeverdraaier door, en met een klap van de hamer op de achterkant van de schroevendraaier is de kap open. Uiteraard even opletten dat je de lak van de motorkap niet beschadigd.
En heel belangrijk: voor je de kap weer dicht doet, de kabels repareren of goed afstellen!
Succes!








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
ds21pallas schreef:Heb je de kap aan beide zijden ontgrendeld?
mmjaa.. beginnersfoutje.. maar het is inderdaad wel ff zaak die kabels te checken en een beetje WD 40 erop scheelt waarschijnlijk ook wel!
Bedankt!
Ha, forummers.
Ik ben zo dom geweest om na een dag klussen de linker ontgrendelkabel van de motorkap niet te monteren. Klep dicht. Oeps…
Dit is het enige draadje dat ik hierover kan vinden. Heb het stuk gereedschap gemaakt van de link van Langevelsloo, maar ik kan niet zien waar ik tegen aan moet drukken en na eindeloos frotten lukt het nog steeds niet.
Ik heb gekeken bij een buurman en daar gaat het heel gemakkelijk met een schroevendraaier, maar die heeft een derde neus en ik een tweede. Die mechanieken zijn anders uitgevoerd.
Ondanks dat dit natuurlijk nog nooit iemand is overkomen toch even checken of er iemand de gouden tip heeft.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
koplamp+huis demonteren.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
fluidphreak schreef:Zet de auto in de hoogste stand, laat de motor lopen. Nu kun je boven het rechtervoorwiel door een flap je hand in de motorruimte steken en aan de ontgrendelingskabel trekken.
Anders heb je een gebogen stang nodig om de ontgrendeling van voren af los te maken, hier staat elders op het forum meer over…
Een assteun of iets anders massiefs onder de kriksteun is aan te raden !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Pierre schreef:koplamp+huis demonteren.
Bedankt voor de tip!
Heb vandaag eindelijk tijd gehad om het te proberen. Koplamp + huis gedemonteerd. Nu kan ik inderdaad met mijn hand in het motorcompartiment. Maar het is een stuk achter het mechaniek en kan dus niets zien…
Ik heb met een haakvormig stuk staal geprobeerd in het gaatje te komen waar de kabel in hoort te haken maar omdat je dus niets ziet en ik ook niet precies meer weet hoe het er van binnen uitziet wil het tot nu toe niet lukken. Is er iets dat ik over het hoofd zie?
Nogmaals voor de duidelijkheid: de kabel is los (vergeten te monteren) en het is een tweede neus.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zoals je bezig bent! Hengelen tot het lukt. Neem lampjes en spiegeltejs erbij om te kijken. Je vrouw /vriendin heeft van die handige kleine units in haar tas!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:Neem lampjes en spiegeltejs erbij om te kijken. Je vrouw /vriendin heeft van die handige kleine units in haar tas!
![]()
Goh wat herkenbaar. En daarna weer goed schoonmaken, zodat ze er niets van merkt
Volg je hart, gebruik je hoofd.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Bij mijn aanrijding (ander topic;motorwissel) was het spatbord verschoven en ging ie aan die kant ook niet meer open. Zelfbouw, verfrollerbeugel, bracht uitkomst!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Awel, zoals bogaard77 al zei en ik vermoede: spiegeltje, lampje, beetje voelen en frotten, haakje, touwtje, trekken en plop. Als de motorkap open is zie je pas hoe simpel het is! Vandaar dus even wat fotootjes voor de volgende sukkel of pechvogel met een tweede neus:
Jullie worden weer bedankt!
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)