Hallo allemaal,
Mijn middendemper (zo heet die toch? zit ongeveer ter hoogte van de voorstoelen) lekt en moet dus vervangen worden.
Via internet vond ik een uitlaat van het merk USN voor 65 euro (lijkt me niet duur, ik heb geen idee wat zo’n ding normaal kost).
Ik heb nooit een uitlaat vervangen maar wel eens gehoord dat imitatieuitlaten soms slecht passen. heeft iemand hier ervaring mee?
Ook andere uitlaat-tips ivm de montage zijn welkom. Bedankt alvast!
Groet,
Gijs (CX Athena 1980)
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Het merk is mij niet bekend,maar walker en bosal zijn prima te monteren.
Alleen de gti turbo is wat moeilijker af te stellen,wil nogal eens gaan rammelen tegen de carrosserie.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
misschien zijn ze origineel ook niet duur? In de regel past een aftermarket uitlaat aardig, voor 100% pasvorm moet je echt origineel hebben. Heb laatst een bosal voor een fiesta gezet, en die was in diameter toch echt 2mm te groot ;-( mofje ertussen en het past. Maar mijn ervaring is in de meeste gevallen positief. Ik ben zelf wel eens voor de aller goedkoopste gegaan, en die was na 2 jaar al aardig weggerot (paste overigens wel goed) Zeker bij moderne auto,s is de pasvorm steeds belangrijker omdat het steeds krapper wordt onder de auto. Bij oudere auto´s heb je wat meer ruimte



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ray schreef:
Alleen de gti turbo is wat moeilijker af te stellen,
Gr Raymond
Als je daar de middendemper al van kunt vinden.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ja hoor, al geïnformeerd hier bij de lokale AMH. http://www.bogamat.nl.
Ben ff de prijzen kwijt. Kijk maar eens op http://www.partsbase.nl/igpbs0.pgm voor een indicatie.
garagestmarien schreef:ray schreef:
Alleen de gti turbo is wat moeilijker af te stellen,
Gr RaymondAls je daar de middendemper al van kunt vinden.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Als je daar de middendemper al van kunt vinden.
Een 2dehandse kan ik zeker nog wel aan komen,en anders gaat er gewoon een kachelpijp van voor naar achter,met aan het eind een Sebring of zo.
Zijn ze niet meer leverbaar?.
Gr Raymond
Het was een cx of niks



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Voor de gti niet. De middendemper dan. Ook niet voor de turbo’s.
In dat geval ben je haast aangewezen op de sportzaken die een uitlaat op maat maken. Vergis je in dat geval niet in RVS. Dat heeft ZEKER NIET het eeuwige leven en op termijn ben je waarschijnlijk goedkoper uit met gewoon roestend spul, wat ook nog eens net iets minder lawaai maakt, doordat dat wat dikker materiaal is.
Wat is er dan precies mis met Rvs, roesten doet het tenslotte niet
Scheurt het dan af of zo?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
RVS kan óntzettend slecht tegen trillingen, en zal knappen/ scheuren.
Zorg dus dat je óf dikwandig RVS-spul monteert (de uitlaten van mijn motoren las ik altijd zelf in elkaar en gebruik daarvoor oude melkleiding 316L met een wanddikte van 2mm) óf dat het donders goed in de rubbers hangt.
RVS = RoestVastStaal en roest dus wèl, maar door het hoge chroomgehalte veel langzamer dan gewoon staal.
‘Spirit of avant-garde’














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
garagestmarien schreef:Voor de gti niet. De middendemper dan. Ook niet voor de turbo’s.
In dat geval ben je haast aangewezen op de sportzaken die een uitlaat op maat maken. Vergis je in dat geval niet in RVS. Dat heeft ZEKER NIET het eeuwige leven en op termijn ben je waarschijnlijk goedkoper uit met gewoon roestend spul, wat ook nog eens net iets minder lawaai maakt, doordat dat wat dikker materiaal is.
Volgens mij is enkel de tussendemper van de GTi Turbo niet meer leverbaar bij Bosal-Romax-Walker en Citroën maar dat is al een hele tijd zo,cx-basis levert ze voorlopig nog wel (prijs is er ook naar…)
Voor de gewone GTi is bij mijn weten alles nog leverbaar bij Walker en Bosal.
Bosal en Walker geven voor de GTi zelfs dezelfde middendemper als voor de CX20 en de 22 TRS
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Onlangs een nieuwe uitlaat voor mijn 25GTI van voor naar achter gekocht bij de plaatselijke a.m. boer. Was geen punt kwa levering en ook niet duur. Merk is Walker en paste goed, makkelijk zelf te doen mits in bezit van op zijn minst oprijbokken.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Walker leverd idd prima uitlaten voor een treffelijke prijs ,met Bosal heb ik minder goede ervaringen, qua kwaliteit en geluids demping.
Romax is ook lang niet slecht voor zijn prijs.
De originele Wimetal zijn echter niet te overtreffen,zo zit onder m’n break nog zijn originele af fabriek middendemper
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Gewoon even navragen bij de diverse specialisten,misschien heeft iemand nog wat liggen,desnoods een goede 2dehandse.
Gr Raymond
Het was een cx of niks