Ik heb sinds 2 jaar winterbanden van Vredestein (Snowtrac) in de maat 195/70/14 onder mijn CX. Ik heb ze nieuw gekocht. Aanvankelijk was ik heel tevreden, maar sinds ze er 2 weken onder zitten heb ik last van trillingen, niet alleen in het stuur. De wielen zijn gebalanceerd toen ze er onder gingen. Ik ben teruggegaan naar mijn bandenbedrijf en ze hebben ze alle vier laten draaien op de balanceermachine en er blijken in de banden hoogteslagen te zitten en in 2 ook een zijslag. (Als je naar het midden van de band kijkt volgt hij een slingerbeweging) De velgen zijn oud (stalen CX velgen) maar volgens het bandenbedrijf goed en het probleem zit dus in de banden. Mijn vraag is nu: zijn er Cx-rijders met soortgelijke ervaringen met dit merk en/of andere merken en is het werkelijk zo dat alleen Michelinbanden (die geen winterbanden in deze maat levert) voldoen onder een Cx? En is de fabrikant aan te spreken?
vredestein onder een cx kan echt niet.
ben sowieso niet zo tevereden met vredestein (onder de fiets wel trouwens)
of er alleen michelins onder een cx kunnen weet ik niet, maar mij bevallen ze prima.
ik heb achter nog pirellis, maar die hoor je heel duidelijk (en die klere dingen slijten maar niet dus zonde om te vervangen).
zodra ze af zijn komen er achter echt michelins onder.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ik rijd op banden in de maat 175/80/14 (serie 1), voor en achter. Ze zijn ietsje smaller dan het voorgeschreven 185 (of 195 bij de latere modellen), maar je hebt meer keus (ook Michelin; hoewel winterbanden weet ik niet) en veel goedkoper.
Bovendien geloof ik niet in brede banden. Dat is alleen maar extra weerstand, en als het nat is heb je er niets aan.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978
Banden staand weggezet? Of de wagen lang stil gestaan met de banden eronder?
Winterbanden zijn zachter, dus het rubber op zomerdag lekker warm in de schuur staat en de banden worden belast (bv staand opbergen oid) dan kan het best zijn dat ze gaan zakken. Al lijkt me dit zonder gewicht van betekenis erop nog wel vreemd trouwens…
Ook een goede als je een CX aanschaft die een tijd heeft stil gestaan, check de banden anders wordt je op de snelweg gillend gek. Zijn het TRXen dan wordt het daarna nog huilen ook
Karakter herken je aan de auto…
De banden liggen op elkaar in een schuur zonder verwarming.
het idee dat onder een Citroen alleen Michelins kunnen bewijst dat marketing echt werkt! Waarschijnlijk zijn er ook mensen die alleen Total olie in hun citroen gooien. Het ligt in ieder geval zeker niet aan het merk banden. Overigens heb ik jaren onder mijn BX vredestijn snowtracs gehad, gewoon goede banden. Ik heb echter geen hoge pet op van de meeste bandenbedrijven. Zelfs balanceren blijkt een vak te zijn. Ik heb meegemaakt dat ze rustig loodjes plaatsen tegenover reeds aanwezige loodjes. Weet je zeker dat er een hoogteslag inzit en deze slag geen onbalans is?
Ja, de balanceermachine gaaf steeds nul aan. (ik heb er bij gestaan)

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb ook snowtracks van ons Vaderlandse merk eronder. Enigzins herken ik het verhaal. Een zekere beweging zit er wel in, m.n. bij lage snelheden voelbaar. Tevens trekt de wagen iets naar links met de winterbanden. Bij mijn eigen CX wijt ik het er aan dat ik ze niet opnieuw heb laten balanceren bij het er op leggen en ik had tevens niet gemerkt welke velg van welke plek kwam. Of dat trouwens zou helpen? Overigens liggen ze bij mij ook als stapeltje in een schuur gedurende de winter.
Verder viel me op dat de Vredesteins veel en veel lawaaiiger zijn dan de Dunlop‘s (!) die er zomers onder liggen en uitstekend voldoen!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Winterbanden hebben een hogere rolweerstand, dus het extra lawaai is een vrij logisch gevolg.
Karakter herken je aan de auto…

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ja dat snap ik. Maar het is echt meer dan een slok op een borrel verschil. Afijn na een week hoor je het amper meer want alles went.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )