Hallo citroen vrienden,
Graag zou ik de veerbollen aan de voorzijde willen demonteren maar ik weet niet of het zo makkelijk is als ik denk. ( helemaal laten zakken en eraf draaien)
Zijn hier Tips & Trics voor?
groeten,
Nick












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ook maar even de ontluchtschroef op de hogedrukregelaar open zetten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hij is fijn, dankjewel.
Die zit bij die bol waar de hogedrukpomp op aangesloten zit?
Yep.
Of jer makkelijk bij kan, hangt van het type dame af.
Bij een IE kan ik er redelijk bij, maar da’s dan ook één van de voordelen van een IE.
Over de andere “voordelen” zal ik je niet wijzer maken.
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
kom op peter,
ik rijdt nu even in een vervangend bakkie ds19 en dan ben ik toch wel heel blij met mijn injectie jij toch ook ?
Nah….. ik wil niet L*llig doen, maar…...
Ik heb vandaag voor het eerst sinds mei een rondje kunnen rijden in mijn dame….. Oorzaak: “gewone” slijtage van bepaalde onderdelen, maar voor een IE versie zijn die net weer even anders dan wel moeilijker te vinden of er zit een ander “luchtje” aan…
Maar waarmee ik het meest tevreden ben, het is ook na weken stilstand, sleuteltje omdraaien en draaien maar! Over de injectie zelf heb ik niks te klagen, en over een goed algestelde half-automaat nog minder….
Maa goed, dit allemaal volkomen fftopic
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik wist nog te herinneren dat hier iets over geschreven was…
Kijk hier eens vanaf pagina 2 onderaan
Wat er geschreven wordt over de hoogste stand vind ik iets overdreven. De bol los maken in de normale stand is voldoende. Het gaat erom dat de veercylinders kunnen bewegen als de druk eraf is.
Bedankt allemaal,
Ik heb wel eens eerder een veerbol verwisseld maar toen heb ik de de auto helemaal laten zakken en de bol er zo af gedraaid.
Dit was tijdens en na de revisie van de motor.
Een beetje tegenstrijdig, ik dus gehoord dat je de druk er helemaal af moet halen en las dat hier ook. De afgelopen paar keer was er niks aan het handje qua olie dat tegen het plafont aanspuit ofzo
In ieder geval, de auto is een DSpecial volgens de papieren. Er zit een DY3 blok in met de hogedrukpomp in het motorhuis gemonteerd aan de nokas (zelf erin gemeubeld) Net als de verdelerkap die achterop het motorhuis zit.(deksel eruit tikken en schroefdraad tappen)
De hogedrukbol (als ik het goed zeg) zit vlakbij de hogedrukpomp en kom er niet echt goed bij.
Wat is een andere manier om de druk er echt af te halen?
Groeten,
Nick





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de bol er lang niet af geweest is, kan ie goed vast zitten. In dat geval moet ie eerst een klein stukkie los met de vering op druk. Daarna auto in laagste stand en ontlastschroef open voor de rest van het losdraaien.
Als ie wel meteen makkelijk los komt, in de laagste stand en met de ontlastschroef open, heb je mazzel.
Citroen!
slag met de hamer of kettingsleutel erop..





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat dus alleen met de druk erop!
Citroen!
Dat wordt dan toch de hamer ben ik bang want de kettingsleutel eh.. is kwijt!
Bedankt, ik ga vanavond even kijken als ik er aan toe kom
Niet te gek met die hamer hee! Ik heb al eens de ring (van deelbare bol) doormidden geslagen.. Op gelaste bollen zou ik al helemaal niet mokeren.. succes !
Ik begrijp het, alleen even laten schrikken
Voila, ik heb net een schroefje van de hogedrukbolregelaar losgemaakt, het betreft het schroefje van de bovenkant, maatje 11.. het schijnt dat je hem dat leeg hoort lopen maar ik hoorde niks. Er kwam ook niks uit. dus ik twijfel of ik het wel goed gedaan heb
Momenteel zijn de voorwielen eraf en staat ze op een paar beunen. Misschien heeft dat er mee te maken dat er ook geen druk meer op staat?
Nee, dat lijkt mij een bevestigingsboutje van de regelaar aan de steun.
Kan je gerust weer terug draaien. Het betreffende boutje is een 12 en zit wat dieper, horizontaal en naar je toe gekeerd. 1 Of 2 slagen los en je hoort-m fluitend of sissend van druk lopen.
Succes, Rob