Totaal aantal Berichten: 205
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Na het vervangen van de kachelradiateur, en van het voorjaar de radiateur, lijkt het mij wijs om om ook maar de thermostaat te doen. Kost 16 euro, dat is niet te veel.
Maar, na het doorspoelen van het koelsysteem (wat een derrie komt daar uit zeg!), blijken die 3 boutjes van de mof waarachter de thermostaat zit niet makkelijk los te willen. Het voelt alsof de hele schroefdraad mee komt. Staal in aluminium, ben ik huiverig voor. Heeft iemand hier ervaring mee? Een en ander staat nu in de WD 40, morgen wil ik kijken of het los wil. Is in ieder geval geen prettige plek om uit te boren en opnieuw te tappen.
Door het hele vuile koelwater kan ik mij voorstellen dat de thermostaat niet meer in al te beste staat is.
Even flink zijn en gewoon doordraaien of behoedzaam zien los te krijgen?

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Heb ik geen ervaring mee, maar ik zou beginnen met echte kruipolie te gebruiken. Dat kruipt er echt tussen en dat doet WD40 niet.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ja die breken wel makkelijk , deels doordat de boutjes vastkomen in het dekseltje , maar natuurlijk ook in de schroefdraad .
Echte kruipolie , en anders even met de vlam er op .
Als ze breken is het meestal de kop er af , en kan je met een griptang het resterende stuk wel los maken als het deksel er af is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
idd staal in aluminium.
Enige behoedzaamheid is wel op zijn plaats.
Erg veel zal de kruipolie niet helpen, de pakking van het tussenstuk ligt om de boutjes heen…
Succes, piet