Je bedoelt dat lager die de verbinding maakt tussen as en motor helemaal op de rechter kant? Die heb ik iig bekeken en dat kan ‘m niet zijn, want die is nog gesloten en draait mooi rond. Volgens de specialist waar ik was voor het toplager, is dat lager qua grootte van kogeltjes ook meer te vergelijken met een toplager. Zeker 2x zo groot dus.
Animal triste post coitum
Waar lagen de kogeltjes precies ? Op de grond ? Op 1 of ander stuk plaatwerk van je Ambu ? Ergens in ? Ik ben geen CX kenner (verre van!) maar ik probeer een beetje mee te denken ...
Overigens, mijn eerste idee was dat het dan de kogeltjes van het rotte druklager zijn, maar als ze 2 keer zo groot zijn, lijkt me dat heel sterk. Anderzijds is het wellicht een kleine moeite je oude druklager er bij te pakken ...
Overigens, 7 kogeltjes lijkt mij een onlogisch aantal voor een lager. 8 lijkt me logischer. Reden: bij 7 kogeltjes moet je een cirkel van 360 graden delen door 7 waardoor je op een irritante breuk uit komt. Bij 8 kogeltjes is het simpeler. Daarbij: hoe meer kogeltjes, hoe compacter het lager. Bij 6 kogeltjes is elk kogeltje qua diameter gelijk aan de binnenring van het lager (nouja, waarschijnlijk iets kleiner, maar niet dramatisch veel kleiner). Bij 8 kogeltjes is elk kogeltje veel kleiner dan de binnenring, waardoor je een compacter lager hebt. Overigens is een lager met meerdere, kleinere kogeltjes volgens mij ook sterker.
Schijt aan originaliteit.
Merci voor het meedenken LE! Ik vond die kogeltjes nog voordat de bak er af ging, dus daar kan het niet aan liggen. Ze lagen aan de achterkant van het blok op de grond ter hoogte van het differentieel en op het pallet waar ik het blok op heb vastgesjord. Je hebt overigens gelijk dat 7 kogeltjes een verdomd eigenaardig cirkeltje maken. Maargoed, er kunnen er nog op de grond liggen die ik niet kan vinden en er kunnen er ook nog in het element zitten [die ik ook niet kan vinden]. Ik heb inmiddels elke lager wat van buitenaf te bereiken is op het blok gecheckt en geconstateerd dat elk lager grotere kogels gebruikt en dat ze allemaal tiptop zijn. Ze kunnen dus nog bij het demonteren van het blok uit iets externs uit het motorruim op de bak oid zijn gevallen en vervolgens op de grond, dat moet ik nog checken. Anders weet ik het ook niet.
Animal triste post coitum
Ik was er niet bij natuurlijk, maar ik begin het idee te krijgen dat die lagertjes helemaal niets met je CX van doen hebben. Misschien kun je een foto maken van het plaats delict met daarop aangewezen de plaats waar je het slachtoffer (de 7 kogeltjes) vond + een close-upje van het slachtoffer ? Zowieso moet je nog foto’s maken en posten
Schijt aan originaliteit.
Ff een update en een paar vragen.
Samenvatting van het verrichte werk aan de ambu in oktober en november: ik ben net terug van 4000km probleemloze en zalige km’s naar Madrid De eerste 100km’s waren een beetje spannend, aangezien ik niet meer de tijd heb gehad om voor de reis nog een tijdje te proefrijden. Dus ze is vrijwel direct vanaf de bokken in het diepe gegooid…. Wat heb ik voordien aan de dame verpleegd; koppelingsplaat, drukgroep, druklager, toplager, alle snaren, complete distributie, alle ashoezen, waxthermostaat, voorschermen vervangen, 4x nieuwe Michelin banden, nieuwe koplampen, knipperlichten, schoonmaken van alle electronische contacten, motorruimte conservatie, nieuwe motorsteunen, alle slangen vernieuwd, alle filters vervangen, verse motorolie, verse bakolie, nieuwe brandplaatjes+afsluitringen, controlle verstuivers, compressietest, nieuwe voorbumper, nieuwe accu, nieuwe accubak + binnenkant scherm gelast, beide achterschermen gelast, nieuwe gloeipitten, nieuwe pakkingen kleppendeksel, in-, uitlaat, kleppen gesteld, nieuwe portier LA, 4x nieuwe portieropenhouders, en nog een hoop kleine dingen.
Er kan nog een hoop gedaan worden aan de dame, wat ik gaandeweg ook ga doen, maar voor de apk verwacht ik alleen nog een nieuw lager in de draagarm boven rechtsvoor en een nieuwe uitlaatophanging.
Ik heb 2 vragen: 1; is de aanjager van een CX uitgerust met dezelfde nare torretjes zoals ook in de XM en andere modellen, die in defecte staat ervoor zorgt dat de aanjager alleen vol open of uit is in te stellen? Of is hier een andere bekende oorzaak voor? Vraag 2; heeft iemand voor mij een originele middenarmsteun te leen zodat ik ‘m kan kopieren? Ik ben 1 van de zeldzame mensen die hoofdzakelijk met rechts stuurd en dus dringend behoefte heeft zo’n steuntje, maar ik ben niet van plan om de bekende absurde bedragen uit te geven voor een stuk blik met een kussentje.
Ergens in F:
De finale kleurstelling:
Animal triste post coitum























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Die bovenste witte is dus jouw auto?
En die groene is een voorbeeld?
Jeroen
De witte is idd van mij en de foto daaronder is een photoshop van een ambu -die hier bovenaan de pagina een recente aanschaf van een forumlid blijkt te zijn- in de kleurstelling zoals ik de dame begin komend jaar ga spuiten.
Nog ff een ander vraagje. Ik heb de originele opvoerpomp vervangen omdat die lucht lekte met alle bekende gevolgen van dien en momenteel zit er een jonger model op, die welliswaar zo goed als, maar ook niet helemaal 100% dicht is. Ik weet [uit ervaring] dat de pompjes van een XM net als die van de CX eveneens bekend staan om lucht-lekkage. Kan iemand mij vertellen welke opvoerpompjes wel degelijk zijn? Het maakt mij niet uit of ik zo’n ding uiteindelijk uit een toyota oid moet trekken, als het maar goed werkt.
Animal triste post coitum




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Die photoshopper krijgt morgen Nederlandse platen, 96-ZB-VT! Nu nog APK…
Kan er iemand wat licht schijnen over mijn vragen? Suggesties zijn ook welkom.
Animal triste post coitum
Als de aanjager hetzelfde werkt als bij de BX, ligt het waarschijnlijk aan een defecte kachelweerstand. Dat is volgens een collega (die monteur was en verstand van zaken heeft) van mij trouwens een standaard autokwaaltje (dus niet specefiek Citroën). Overigens, hoe is het afgelopen met die kogellagertjes?
Schijt aan originaliteit.
Volgens mij zijn de CX-kenners allemaal met hun winterslaap bezig….
Ik zal de schema’s en multimeter maar eens ter hand nemen. Het zou idd wel eens een weerstand of relay kunnen zijn.
Tja, die kogeltjes liggen nog steeds op m’n gereedschapskar en de dame heeft 4000km nagenoeg perfect gereden (ze trekt alleen af en toe een belletje lucht uit de opvoerpomp, wat je bij lage toeren merkt door een klein hikje), dus die kogeltjes komen òf niet uit het blok òf ze waren sowieso overbodig
Animal triste post coitum
Waarom van de Franse zut, en geen echte Visser ambulance?
Ik denk dat ze voor een franse gaan omdat er van de Visser maar een paar gebouwd zijn.
Ik heb er tot nu toe maar twee van gezien.
Lijkt me een beetje een dunne spoeling…
Of weet je er misschien een te koop te staan.
Mijn voorkeur gaat naar een fransoos uit,vind de Visser te lomp.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Kunnen we ff weer ontopic!? Ik heb nog een paar vragen op de vorige pagina en hoop daar graag een antwoord op te krijgen. Hieraan wil ik nog de volgende vraag toe voegen:
Ik zou graag wat tips hebben omtrent de keuze voor een autoradio die mp3 CD’s kan afspelen. Niet alle radio’s trekken het namelijk om CD’s goed af te spelen rechtopstaand. Wie heeft goede ervaringen met welk merk en model?
Animal triste post coitum



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En waarom niet een radio gekocht die met USB of memory sticks werkt? Ben je helemaal van het gedoe af en je kan nog eens makkelijker van muziekjes wisselen ook, mocht je daar behoefte aan hebben. Ik vind het ideaal.