Hoi!
Ik ben sinds begin van vorige week trotse bezitter van een XM 2.1 TD Prestige van 1997. Ik was al enkele jaren verliefd op deze auto en ben er nu helemaal weg van. Veel geluk heb ik er tot nu toe wel nog niet mee gehad.
Ik heb hem gekocht via een adverteerder op de XM club nederland. De XM is zeer inorde, pas nieuwe veerbollen, alles op druk laten brengen, nieuwe distributie riem, nieuwe gloeikaarsen, etc…
Maar, toen ik hem ging ophalen, en een 20 tal KM ver was, ging ineens het STOP lampje aan inclusief de melding “Let op remdruk”. Nu was ik bijna thuis, nog een 5 tal kilometer, dus besloot ik het erop te wagen. Het viel wel op dat het stuur gedurende de 5 kilometer steeds zwaarder en zwaarder werd tot dat ik bijna uit mijn raam moest gaan hangen om te draaien. Eenmaal in de straat van thuis aangekomen vielen de remmen ook volledig weg en kreeg ik hem nog netjes geparkeerd.
Allesinds, ikke niet blij natuurlijk! Daar sta je dan met je particulier gekochte droomwagen, zonder remmen noch stuur, en een groen spoor van olie achter je aan…
Om een lang verhaal kort te maken, de verkoper was dan toch zo correct om de kosten te vergoeden die ik zou maken om de wagen te laten herstellen. Er is ook al een garagist naar komen kijken en die wist mij te zeggen dat de rechter acther remleiding zwaar lekte. De vloeistof spuit er zowat uit.
Nu is het zo dat er een paar kilometer van waar ik woon een grote citroën garage is. Ik heb het zelf niet op de grote commerciële citroen garages, die zijn toch meestal alleen geïnteresseerd om je een nieuwe wagen aan te smeren, maar ik weet hier nergens in de buurt een degelijke citroën hobby garage met passie…Dus daar ga ik woensdag of donderdag naar toe. Maar, ik ga proberen zelf te rijden. Voldoende LHM olie erin en dan moet ik nog die enkele kilometers veilig daar geraken.
MAAR, nu heb ik met mijn stomme kop 300ml DOT4 olie erin gekapt! En dit terwijl er nog een goede liter LHM inzit…..het kwaad was geschied voor dat ik het door had Voor zo ver dat ik gelezen heb is het strikt verboden de synthetische DOT4 in het minerale LHM circuit te kappen, maarja, daar zit ik nu mee…het is maar 300ml, maar toch.
Wat moet ik hier denken jullie? Ik kan het systeem spoelen natuurlijk…ik moet maar een 5 tal minuten stevig op de rem duwen, en alles wordt er aan de achterrem uitgespoten Maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is?
Allesinds, dat is mijn verhaaltje, ik hoop dat dit snel opgelost is, en ik eindelijk kan gaan genieten van mijn eerste XM!
Grtjs
Tim
Xeno,
Ook wel Tim genaamd…
ik weet niet hoe het allemaal bij een xm zit, maar als je de auto nog niet gestart hebt, zou ik het vat met iets leegpompen, dan is het verder nog niet in het systeem geweest.
Hele systeem verversen met verse LHM. Dus alle “vervuilde” LHM aftappen, opnieuw met verse LHM vullen en daarna alle remmen goed en ruim doorspoelen
Lijkt mij de enigste juiste actie !
Is ook een klusje wat je zelf goed kunt uitvoeren. Ook wanneer je 2 linkerhanden bezit
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
eerst maar eens het reservoir eruit halen dacht ik zo….
zijn die leidingen overigens niet leeg te blazen met perslucht? Daarna pas spoelolie erin en een keertje of 2 verversen en dan pas schone lhm erin?
hasselt ligt toch bij zwolle cq nieuwleussen ??? dan heb je daar ook jaap van den broek
maar als je moter nog niet gedraaid heeft met die nieuwe DOT erin is er niks aan de hand: gewoon het lhm vat eruithalen, leeggieten,terugplaatsen en er dan weer lhm ingooien.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Eigenlijk ben ik een beetje boos op je. Je STOP lamp gaat branden en even later de waarschuwing dat je remdruk weg is en je rijdt gewoon door. Daarmee breng je jezelf in groot gevaar en dat is je eigen keus, maar je brengt ook andere weggebruikers in mogelijk levensgevaar en dat kun je niet maken.
Die waarschuwing krijg je niet zomaar van je XM en die dien je serieus te nemen, het is een auto van 1400 kilo die zonder remmen rondrijdt. Je had nog wat kunnen redden met je hand/voetrem omdat die mechanisch en op de voorwielen remt, maar daar heb je niet aan gedacht.
Ik word hier niet vrolijk van.
Allereerst, iedereen een gelukkige Kerst!
Allereerst, bedankt voor de snelle reacties!
En je mag terecht boos op me zijn, ben ik zelf nu ook! Was inderdaad gevaarlijk…De verkoper had mij verteld dat de boordcomputer soms valse meldingen gaf, zoals de ABS die niet werkt, maar het toch wel doet. Vandaar dat ik had gehoopt dat dit ook zo was, zeker omdat ik niets merkte aan het stuur of de remmen (tot na 20km dan).
Het zeer vreemde leek mij enkel dat de wagen de dag ervoor nog groot onderhoud had gehad (incl de remmen) en diezelfde dag nog door de keuring voor verkoop was gegaan. En alles was prima! Bij de remmen waren er zelfs geen opmerkingen. Dus gooide ik het op een valse melding en zou ik dit trachten uit te vissen als ik thuis kwam.
Maar goed, zoals gezegd, het is gebeurd en alles is uiteindelijk veilig verlopen, het zal me geen tweede keer voorkomen en tis Kerstmis, dus we zijn allemaal vergevingsgezind, nietwaar
Wat ik zal doen dan, zoals Quo zei, het systeem eens spoelen met LHM en dan weer LHM erin. Het circuit is 5.3 L, niet?
En citroen23, het is de belgische Hasselt die ligt ongeveer 200Km van Zwolle af
Xeno,
Ook wel Tim genaamd…
eerlijk zeggen;
je hebt de DOT handel in het vat gedaan en darna NIKS, maar dan ook helemaal NIKS met de wagen gedaan? dus ook niet laten zakken met de hoogte reglaar. Al helemaal niet de motor laten draaien ?
Als je daar eerlijk ja op kunt zeggen , dan zit de troep alleen in je vat. Dat vat kun je eruit halen, leegmaken en schoonmaken. ( en weer terugstoppen uiteraard.
Een spoelactie kun je dan het beste wel vlot doen maar in principe wat in het vat zit blijft in het vat zoalng de motor geen seconde gedraaid heeft.
Ik kan eerlijk zeggen dat de wagen niet gedraaid heeft noch in hoogte is versteld geweest, dus ik zou inderdaad normaal het vat kunnen eruit halen en leeg kappen. Is wel een opluchting!
Moet dit vat dan nog gespoeld worden met iets, want ik vermoed dat er nog resten van die DOT4 in blijven hangen, of maakt dat niet zoveel uit?
Xeno,
Ook wel Tim genaamd…
ik kan ff niet verzinnen waarmee ik het schoon zou maken. Water alleen is niet toereikend. Zelf zou ik het vetvrij maken, maar met wat….
Overigens zou ik het zekere voor het onzekere nemen en minimaal een spoelactie ( laten) uitvoeren. Maar aangezien het schijnbaar het vat niet uitgeweest is, kun je wel rustig met de xm dan naar een garage rijden.
enneuh, nooit meer de lampjes negeren he!, De fransozen hebben ze er niet voor niks in gestopt.

Totaal aantal Berichten: 3844
- CX 2200
- CX 2200
met benzine oid schoonmaken en dan droogmaken mer een poetsdoek

Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Zou met het schoonmaken van het vat niet zo panisch doen.
Gewoon een paar keer goed doorspoelen met LHM lijkt me toch voldoende?
Goed droogmaken aan de binnenkant lijkt me haast niet mogelijk.
Jeroen

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dot4 vreet het rubber van het systeem natuurlijk wel op…
Het vat reinigen met wasbenzine, dit zorgt er ook voor dat de LHM-aanslag goed loslaat. Daarna goed droog maken met een doek.
Geen remreiniger oid gebruiken!

Totaal aantal Berichten: 783
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
citroen23 schreef:hasselt ligt toch bij zwolle cq nieuwleussen ??? dan heb je daar ook jaap van den broek
maar als je moter nog niet gedraaid heeft met die nieuwe DOT erin is er niks aan de hand: gewoon het lhm vat eruithalen, leeggieten,terugplaatsen en er dan weer lhm ingooien.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Ok, ik zal zeker de lampjes niet meer negeren ops:
Ik heb het vat ondertussen leeg gekapt, en de DOT4 is er netjes uitgekomen. Ik reinig het vat dan zo meteen even met wasbenzine.
Klopt het trouwens dat het volledige systeem spoelen met wasbenzine ook aan te raden is om de zoveel tijd?
Xeno,
Ook wel Tim genaamd…