Inhouden CX 2500D
Nathan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55

Gepost: 22 december 2007 11:44 AM

Twee weken geleden wilde onze ‘78 CX diesel niet meer starten. ANWB erbij en die wijtte het aan slechte gloeistiften. Deze vervangen en het starten ging iets vlotter maar nog niet zaligmakend. Voor de goede orde; zodra de motor aanslaat loopt deze gewoon mooi rond, ondanks de buitentemperatuur.

Afgelopen week wilde ze weer niet aanslaan en dus weer de wegenwachter erbij. Dit keer zou de accu het niet meer trekken vanwege de kou. Starthulp gekregen en op weg om een verse accu te gaan kopen.

Onderweg begon ze te sputteren/in te houden en dus maar even bij de garage navraag gedaan. Deze vermoedde dat, naast de oude accu, de dynamo ook wel eens aan vervanging/revisie toe zou kunnen zijn.

De nieuwe accu (85 Amp) zit er nu in en de dynamo bleek na schoonmaken en doormeten nog prima te zijn. Helaas is het inhouden nog steeds niet weg en ook het aanslaan van de motor duurt mijns inziens nog te lang.

Bij onze Limo hoeft er bijv. geen gas bijgegeven te worden bij het starten, ook al zijn de gloeistiften niet helemaal fris meer. Maar de ‘78er heeft een dot gas nodig voor ze mooi loopt.

Iemand enig idee waar we het nu verder moeten zoeken? Alvast bedankt voor de reacties!

Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 december 2007 11:48 AM
  [ # 1 ]

Is het handig om eens te kijken of er water in het brandstoffilter (dus systeem) zit?

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 22 december 2007 03:08 PM
  [ # 2 ]

Mischien ook even kijken naar het massakabeltje op de bak.

Groet, piet

Profiel  

ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 735

Gepost: 22 december 2007 07:20 PM
  [ # 3 ]

Weet je zeker dat ze geen valse lucht trekt,eventueel een gare opvoerpomp?.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  

Nathan
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 december 2007 02:30 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tips jongens, zullen we z.s.m. gaan nazien.
Brandstoffilter leek schoon maar lijkt me niet dat je daaraan kunt zien dat er water inzit? Hadden we nu maar een plek waar we lekker konden snuffelen en sleutelen Sad

Vanochtend (na twee dagen stilstand) met een temp. boven het vriespunt was er geen vuiltje aan de lucht; voorgloeien, starten zonder gas bij te geven en knorren zoals een tevreden dieseltje betaamt!  Cool

Zijn er na bovenstaande gelezen te hebben nog suggesties?

Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 24 december 2007 02:21 PM
  [ # 5 ]

Het slechte starten zou te wijten kunnen zijn aan een versleten waxthermostaat. Dit kun je makkelijk zelf controleren; trek ‘s ochtendsvroeg bij koude motor de kap los en voel of het kabeltje van de waxthermostaat naar de pomp los hangt of de hendel strak tegen het stopplaatje trekt. Hangt de kabel los of trekt ze de hendel maar half aan, dan kun je 2 dingen doen; je haald een nieuwe waxthermostaat, of je trekt de hendel met kabel volledig aan en zet ‘m daar vast zodat ie non-stop z’n werk doet. Op deze manier start je iig weer altijd probleemloos, je verbruikt alleen een minimaal beetje meer brandstof. Eind maart, april als de buitentemp weer wat hoger is hang je de kabel weer los en zo rij je door tot het einde van het jaar. 

Het zou echter ook kunnen zijn, en dit is meer plausibel, -zoals Ray zegt- dat ze lucht lekt. Dat kan liggen aan de opvoerpomp, voorverwarmer, leiding zelf of een koppelstuk. Begin in dit geval eens met een stukje doorzichtige leiding te leggen na het voorverwarmelement en als dat goed is, tussen je filter en de brandstofpomp. Iig heeft je garage geen reet verstand van diesels als ie je een nieuwe dynamo in de maag probeert te splitsen om inhouden en hakkelen te verhelpen.

Animal triste post coitum

Profiel  

freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 840

- CX GTI turbo 2
Gepost: 24 december 2007 07:58 PM
  [ # 6 ]

Had het niet met de (nacht-)vorst te maken? Ik kan me voorstellen dat als je brandstoffilter te veel water bevat het bevriezen ervan tot allerlei ellende kan leiden. Je kan overigens gemakkelijk de hoeveelheid water in het filterhuis bepalen door het filter af te tappen of leeg te gieten in een jampotje. Omdat het water zwaarder is dan de diesel zie je het het water onderin het potje met hierbovenop de olieachtige diesel. Ik geloof niet een kapotte waxtermostaat als oorzaak, om van dynamo problemen maar te zwijgen: het fijne van een ouderwetse diesel is dat deze geheel los van electronica zijn werk doet. Hoogstens werken je lampen etc niet meer, maar rijden blijft mogelijk! Valse lucht kan ik ook niet echt rijmen: er is geen luchtmassameter o.i.d. De brandstofpomp moet een mechanisch bepaalde hoeveelheid diesel inspuiten en de atmosferische aanzuiging van de lucht werkt via de zuigers. Of dat via het luchtfilter gaat of niet doet er niet toe. Of zie ik iets over het hoofd??
Freek

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 december 2007 08:33 PM
  [ # 7 ]

Ik kan je geen theoretische achtergrond geven, maar ik weet wel uit ervaring dat wanneer er ergens in het brandstofcircuit lucht lekt je motor behoorlijk beroerd loopt of zelfs helemaal niet. Dat uit zich o.a. door inhouden, stotteren, fluctueren in toeren, kwalmen uit de uitlaat en zelfs op hol slaan. In tegenstelling tot een benzinemotor zul je een diesel ook nooit van je leven aan de praat krijgen als je de leidingen niet hebt onlucht na b.v. de verstuivers te hebben vervangen, een nieuw stuk leiding te hebben geplaatst, of het filter te hebben vervangen. Vandaar dat er een opvoerpompje in het circuit zit waarmee je handmatig de lucht uit de leiding kunt trekken.

Een waxthermostaat is trouwens een volledig mechanisch onderdeeltje, die op basis van de temp. van de motor zorgt voor een iets vervroegde inspuiting en hoger toerental bij koude motor.

Overigens kan Nathan binnen 2 tellen zien of z’n filter overmatig vuil is of water bevat, aangezien het filterhuis van doorzichtig glas is.

Profiel  

freek
> 800 berichten

- CX GTI turbo 2
Gepost: 25 december 2007 02:43 AM
  [ # 8 ]

ik snap het nu Serge/Ray: we begrijpen elkaar verkeerd. Ik dacht dat je een luchtlekkage in de inlaat bedoelde (‘valse lucht’ is een verwarrende term). Dit kan nooit tot problemen leiden bij een ouderwetse diesel als een 2500D. Een lekkage in het brandstofsysteem (van tank tot inspuitpomp) is echter rampzalig. Omdat er onderdruk in het brandstofsysteem heerst zal een lek tot lucht in het inspuitsysteem leiden waardoor de pomp geen diesel onder hoge druk kan leveren of verkeerde druk levert. Door de onderdruk zijn deze lekkages vaak lastig op te sporen: er lekt geen diesel naar buiten. Als bij startproblemen het pompen met het handpompje helpt (als het pompje nog goed is tenmiste..) dan is er zeker sprake van een lekkage. Het filterhuis met z’n pakkingen is een eerste verdachte. Ik blijf van mening dat de waxthermostaat geen invloed heeft op het rij- en startgedrag (mede uit eigen ervaring).

Profiel  

Nathan
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 december 2007 05:25 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor alle bovenstaande reacties! Hier gaan we zeker nog induiken nu het nog vakantie is Laughing

Zal je zien dat nu het nu niet meer vriest dat we het probleem niet kunnen achterhalen Sad

Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 25 december 2007 01:55 PM
  [ # 10 ]
freek schreef:

Ik blijf van mening dat de waxthermostaat geen invloed heeft op het rij- en startgedrag (mede uit eigen ervaring).

Of het bij Nathan het geval is lijkt mij ook minder waarschijnlijk, maar in z’n algemeenheid heb ik toch wel andere ervaringen met een waxthermostaat. Ik kan je verzekeren dat m’n XM en Ambu met het huidige weer behoorlijk kloten starten als ik die kabel los haal. Het starten lukt dan meestal nog wel als je je poot op het gas houdt, maar voordat de motor mooi rond draait ben je een hoop gehoest, kwalm en gepruttel verder.

Profiel  

freek
> 800 berichten

- CX GTI turbo 2
Gepost: 25 december 2007 11:43 PM
  [ # 11 ]

De werking van de waxthermostaat en het verschil in de koudestartvoorziening bij bij turbodiesels en ongeblazen diesels wordt goed beschreven door mpostma op dit forum in 2005 (6juli 2005):

Diesels hebben idd een koudestartvoorziening nodig.

Principe is:

- toerental verhogen (voor turbodiesls EN ongeblazen diesels)
- inspuittijdstip iets later zetten (alleen voor turbodiesel). Bij een turbodiesel staat de inspuiting meestal iets vroeger dan bij een normale diesel. Dit levert vooral met de koude start problemen op, vandaar dus dat dit extra vroege inspuittijdstip voor turbodiesels bij de koude start gecompenseerd moet worden.

Toerental verhoging (voor turbodiesels en ongeblazen diesels).

Bij Lucas EN Bosch bedient een waxthermostaatje in het thermostaathuis via een kabeltje de toerentalverhoger (bij een oude Golf schijnt dat gewoon met een handle in het interieur te gaan). Bij Lucas zit deze handle voorop de pomp, bij Bosch achterop de pomp.

Inspuittijdstip aanpassen (alleen turbodiesels)

Bij Lucas zit er op de handle voor de koude start toerentalverhoging (aan de voorkant van de pomp) een elektrisch contactje. Als de kabel strak staat wordt dit contactje geschakeld en die zorgt ervoor dat een servo het inspuitbegin verstelt. Volg het kabeltje vanaf dat contactje maar eens. Je komt vanzelf bij deze servo uit. Je kan het ook duidelijk horen. Trek bij warme motor die handle maar eens aan en je hoort niet alleen dat ie iets harder gaat lopen, hij begint ook een beetje te kloppen. De sound verandert heel duidelijk door de verandering van het inspuittijdstip.

Bij Bosch zit er aan de voorkant van de pomp een aparte waxthermostaat met los aangesloten koelwaterleidingen (die ook kunnen scheuren zoals ik in mijn vakantie ondervond). Deze bedient een handle voorop de pomp (niet bovenaan). Als de motor koud is wordt deze handle een eind aangetrokken en dat zorgt voor een aanpassing van het inspuittijdstip.

Bosch en Lucas hanteren dus hetzelfde principe voor de koude start, maar de uitvoering is duidelijk heel anders.

Dus: de waxthermostaat zorgt alleen voor een iets verhoogd stationair toerental bij een ongeblazen diesel als een 2500D

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 26 december 2007 12:46 PM
  [ # 12 ]

Dan is dat kennelijk wat een diesel nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen starten bij koud weer.

Profiel  

erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243

Gepost: 26 december 2007 01:04 PM
  [ # 13 ]

als ik de klachten zo lees is het meest waarschijnlijke inderdaad een lek in de brandstoftoevoer.
je kunt dit makkelijk controleren als volgt:

maak een klein dieseltankje van een cola fles of zoiets die je rechtstreeks op de brandstof pomp aansluit.
zorg dat het tankje hoger hangt dan de pomp zodat de pomp de diesel in zn bek krijgt.
als starten de volgende morgen probleemloos gaat rest alleen het zoeken naar het lek nog.

een paar suggesties:
warmtewisselaar aan de zijkant van de kop (vaak al doorgelust)
handpompje op het brandstoffilter.
deksel van de brandstofpomp (en dan met name bij de asjes).

ook de db riem kan nog een tandje verkeerd staan, maar dat kan alleen als die gelijk met het ontstaan van het probleem vervangen is.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 26 december 2007 04:29 PM
  [ # 14 ]

Erik, kun je iets meer vertellen over de lekkage bij het deksel/de asjes van de brandstofpomp?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook