Ik heb Frank gisteren gezien en iig hapert de sensor in de kofferbak, dus dat oplossen is een goed begin.
Animal triste post coitum























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Willem schreef:
Daar zit het ‘m nou net in, jouw hydractief werkt dus niet meer
En dat wil ik graag zo houden.
@willem
Is dat diodes soldeer werk het alternatief voor een nieuwe veercomputer ? Ik heb er nu dus een nieuwe in zitten en alles werkt weer toppie. ( dwz, zover ik het kan beoordelen ops: )
even over het hoofd gezien, dit topic. Serge, klopt! Heb m schoon gemaakt en maakt nu weer goed contact, maar geen verschil in vering. Het draadje van gompy volg ik nu goed, heb zo een vermoeden dat daar de oplossing voorbij gaat komen.
Morgen hoe dan ook op bokken alles schoon maken, stekkerverbindingen inspuiten met contactspray, spanning doormeten en alles nalopen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:even over het hoofd gezien, dit topic. Serge, klopt! Heb m schoon gemaakt en maakt nu weer goed contact, maar geen verschil in vering. Het draadje van gompy volg ik nu goed, heb zo een vermoeden dat daar de oplossing voorbij gaat komen.
Morgen hoe dan ook op bokken alles schoon maken, stekkerverbindingen inspuiten met contactspray, spanning doormeten en alles nalopen.
Frank, waar zit die sensor van de klep??
Dan maak ik dat ding ook ff schoon… Bij mij is het zoals al gezegt nu zo dat er niks meer klikt als ik de deur of de klep open doe…
Ik hoop dat de oplossing in m’n draadje idd gaat komen. Als ik alle reacties zo zie is dat wel een algemeen probleem…
Ik hoop alleen niet dat ik qua euroos stevig aan de beurt ben.. maar goed als ik dan DE oplossing heb.. soi..





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
gompy58 schreef:@willem
Is dat diodes soldeer werk het alternatief voor een nieuwe veercomputer ? Ik heb er nu dus een nieuwe in zitten en alles werkt weer toppie. ( dwz, zover ik het kan beoordelen
ops: )
Diodes erin solderen is een alternatief voor nieuwe hydractief-klep-solenoids waar de diodes ingegoten zitten. Een nieuwe veercomputer helpt dus niet als de diodes van de hydractief-kleppen verrot zijn.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem, begrijp ik je goed, stel je dat je de solenoids moet vervangen om de kleppen uberhaupt werkend te krijgen (als die kapot zijn) en niet de kleppen hoeft te vernvangen? En eventueel daarna nog de computer?
Gompy, dat klepje dat bij de ring zit waar je achterklep invalt, is de schakelaar. Die bedient ook het lampje in de achterbak. Je kunt het heel makkelijk bereiken door de inlaad-beschermplaat op de rand van de achterbak eraf te halen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
thnx frank
Willem, dat wil ik ook wel graag weten. Best kans dat die ingegoten dingen kapot zijn bij mij, maar betekent dat ook dat de klep aan gort is ? Hoe kun je daar het beste achterkomen ?





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Die solenoid is een onderdeel van die hydractief-klep, Marco aka Xsara-Coupe heeft ‘m wel eens laten vervangen. Die solenoid bediend dus de klep die Wuppo onklaar kan maken (dus de hydractief mechanisch permanent op comfort zet).
Bij een defecte diode (in de solenoid), kan de VN05N heel blijven, maar hij kan dus ook doorbranden (te herkennen aan de bruine vlek rondom de VN05N).
Een diagnose van afstand is moeilijk, de simpelste oplossing is deels preventief, Hydractief-computer open maken, 2 1N5408 diodes klaar leggen, VN05N controleren en eventueel vervangen en dan de diodes erin solderen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Die solenoid is een onderdeel van die hydractief-klep, Marco aka Xsara-Coupe heeft ‘m wel eens laten vervangen. Die solenoid bediend dus de klep die Wuppo onklaar kan maken (dus de hydractief mechanisch permanent op comfort zet).
Bij een defecte diode (in de solenoid), kan de VN05N heel blijven, maar hij kan dus ook doorbranden (te herkennen aan de bruine vlek rondom de VN05N).
Een diagnose van afstand is moeilijk, de simpelste oplossing is deels preventief, Hydractief-computer open maken, 2 1N5408 diodes klaar leggen, VN05N controleren en eventueel vervangen en dan de diodes erin solderen
en dat bespaard dus een klep vervangen. Want, ja ik begin het een beetje te begrijpen, met die klep is vaak niets mis maar de normale dealer vervangt die omdat die diode daarin vast zit.
mocht de klep toch ook stuk zijn , dan MOET je de klep en de ingegoten diode dus wel vervangen. je hebt dan goede klep en goede ingegoten diode en dan ALSNOG voor de zekerheid apart extra diode ertussen bakken.
Hoe groot is de kans dat zo’n klep aan gort ligt ? Ik zie Renard niet zosnel een diode er tussen bakken. Die zal ws kiezen voor een nieuw set gok ik zo.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Gompy, denk nou niet zo moeilijk, het is al zo vaak voorgekauwd.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Gompy, denk nou niet zo moeilijk, het is al zo vaak voorgekauwd.
Nou, als de laatste qoute van Gompy niet klopt, dan volg ik je verhaal ook niet meer…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Willem schreef:Gompy, denk nou niet zo moeilijk, het is al zo vaak voorgekauwd.
schijnbaar dan niet op de juiste manier, want het wemelt op dit moment van de vragen erover. Daarnaast wil ik toch wel graag BEGRIJPEN hoe of wat dingen doen zonder als kip zonder kop uit te voeren.
but hey, that’s just me
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Willem schreef:Gompy, denk nou niet zo moeilijk, het is al zo vaak voorgekauwd.
Je moet gewoon een stappenplannetje maken en na iedere stap kijken of het probleem is opgelost. Zo ja, feestje! Zo nee, volgende stap.
Mijn stappenplan is:
1. vanmiddag afspraak bij Chyparse, bollen en LHM laten controleren
2. diodes erin solderen
3. VN05N’s vervangen
4. hydractief kleppen laten vervangen
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nou, stap 1, Chyparse, is achter de rug. Interessant bezoek, veel geleerd, de monteur Martin heeft alles uitgelegd. Volgens hem ben ik in de top 10 qua vervuilde LHM terechtgekomen.
Wat is er gebeurd: 7 bollen gevuld, ze zaten allemaal zo rond de 20-30 bar. De anti-inzakbol vervangen want deze was volledig defect, de lhm kwam uit de stikstofnippel. Systeem gevuld met spoelvloeistof. Luchtfilter vervangen want dit was superzwart.
Het resultaat is goed, veel meer het zweefgevoel. Ik kan nu verkeersdrempels nemen zonder gestuiter en gebonk. Zij is zonder meer veel soepeler geworden.
Alleen of dit nu het eindresultaat is, weet ik niet want ik merk nog steeds geen verschil als ik de vering in de sportstand zet.
Ik denk dat ik iig de volgende stap ga nemen, diodes solderen. Baat het niet dan schaadt het niet.
Alleen het bedrag viel even tegen: bijna 250 euro Komt niet helemaal overeen met Chyparse kosten die ik hier eerder tegen kwam. Maar ik kan ook geen gaten in de rekening schieten.
Laat ik maar zo denken: het was hard nodig en bij een dealer was ik het dubbele kwijt geweest!