Remschijven vervangen oud type (langeslag blok +remplaten)
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 27 september 2007 05:18 PM

Dames en heren,

1 deze dagen ga ik eraan geloven. De dame heeft een gevaarlijk kromme remschijf. Ik ga mijn handen eens vies maken.

Het is een oud type ophanging en blok (p). Ik heb van horen zeggen dat het een enorme uitdaging is. zelfs dat het blok er eigenlijk uit moet. Vooral omdat alles na al die jaren enorm vast zit.


—> help! hebben jullie tips en triks? 

dank..

.komma

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 27 september 2007 05:25 PM
  [ # 1 ]

Ik heb dit een keer zelf gedaan toen ik nog bij een citroendealer werkte, bij m’n eigen auto, ik had daar alles voor handen, brug en alle denkbare gereedsschappen.
Ben er toen een dikke 4 dagen mee bezig geweest en het viel me zo erg tegen dat ik het nooit meer zelf zou doen en ook niemand aan zou raden. Mocht je het toch willen doen en vragen hebben pb me dan maar even.

Groet Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 27 september 2007 09:25 PM
  [ # 2 ]

remschijf

Valt mee. Eerst bouten waarmee de aandrijfas aan de schijf vastzit losdraaien en verwijderen. Aandrijfas wegdraaien, misschien moet je de onderste fusee losmaken.Radiateur eruit, dwarstraverse verwijderen ( bak ondersteunen natuurlijk) remplateau eraf ( 2 of 3 bouten en dan de 6 bouten waarmee het ophangoor vastzit. Daarna ophangoor wegschuiven en nog 4 M7 boutjes losmaken en de komplete diff.asdrager met schijf kan eruit.( voorzichting verwijderen. misschien kan je de pakking heel houden)
Vulringen van het diff. laten zitten.

In de diff.asdrager zit een een grote moer geborgd door een klein boutje. Beide losdraaien en het huis mbv een grote poelietrekker lostrekken.
Nieuwe schijf monteren gaat precies andersom.

succes,

Harry Martens
http://www.ds-vitesse.com

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 26 december 2007 04:41 PM
  [ # 3 ]

nou..
ik ben dus aan het graven in mn 19p. Veel los gehaald. 

scherm eraf, Radiator weg, aandrijfaslos, remplaat bijna los…., etc

Er zijn echter tegenstrijdige berichten, ik loop daar wat vast.

Volgens de uitleg hierboven van Harry Martens (waarvoor dank) is de remschrijf met de dif as, 1 geheel. Ik heb hiervan een plaatje gevonden. Dus enorm onhandig gebouwd.

Nu vind ik op een franse site: http://id19p.over-blog.com/article-3270902.html , plaatjes van een identiek project. Hier is de schijf los van de dif as. 

Zijn er twee types in omloop? Ik was even nieuwsgierig voor ik me aan het gehele dif.asdrager deel waag.

verder vermaak ik me prima.


Ieder trouwens goed kerstfeest !  Very Happy

.komma

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 26 december 2007 05:17 PM
  [ # 4 ]

laatste type ID 1965.

harry

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 26 december 2007 05:38 PM
  [ # 5 ]

Confused


ergo:

het laatste type heeft een losse schijf, ervoor werk door middel vaneen as met schtijf principe?

.komma

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 27 december 2007 01:27 AM
  [ # 6 ]

Als het huis waarmee de aandrijfas met de remschijf verbonden is met 8 bouten vastzit op de remschijf , dan heb je het type remschijf met de diff.as er aan vast.  (zgn bibaxkoppeling).
Als het huis met 6 moeren op tapeinden vast zit dan heb je het nieuwere model.
Overigens zitten er in het type remschijf met vaste diff.as ook verschillen.
Naast het lengteverschil tussen links en rechts kan er een verschil zijn in schroefdraad 8xM7, of 6xM7+2xM9, of 8xM9.  Op zich wel uitwisselbaar maar dan moet je wel een bijbehorend bibaxkoppelinghuis hebben.

Overigens bestaat de kans dat de remschijf slingert omdat de moer op de diff.as niet meer voldoende vast zit.

Het werkplaatshandboek en het onderdeelboek is eigenlijk verplicht bij dit soort acties. Scheelt een boel vragen en je hebt een vergrote kans op een goed resultaat met alle handelingen en afstelgegevens bij de hand.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 28 december 2007 02:42 PM
  [ # 7 ]

aaargh! het is los.

Nu uit elkaar persen en afdraaien.

Limmen is wat ver van Groningen Harry. Anders was ik graag bij je langs gekomen. Weet iemand van jullie het juiste adres rond groningen?  ik dcht aan Blikwerk, peize.


ps. Natuurlijk natuurlijk is zo een werkplaatshandboek het handigst.  Surprisedops: . zoals beatles al zongen; with a little help…

.komma

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 23 oktober 2011 01:57 AM
  [ # 8 ]
dsvitesse1 schreef:

In de diff.asdrager zit een een grote moer geborgd door een klein boutje. Beide losdraaien en het huis mbv een grote poelietrekker lostrekken.

En met wat voor apparaat krijg ik die grote moer los? Een mega pijpsleutel?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook