contactpuntjes
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 17 december 2007 02:54 PM

Hallo Allemaal,

Dit weekend heb ik eens de contactpunten van mijn CX 20 uit 1979 onder handen genomen. Niet dat ze slecht liep, maar kan altijd beter zou je denken.

Ik heb de contacthoek met de oude punten gemeten: die zat ergens rond de 30 graden (moet ongeveer 55 zijn zeg ik uit mijn hoofd).
Nieuwe punten gemonteerd en geprobeerd af te stellen, maar ik kwam weer niet hoger dan ongeveer 30 graden. Hoe los ik dat op???? Het lijken mij toch echt de goede puntjes die ik heb gekocht.

Ook viel me op dat de verdeler vrij extreem gedraaid stond (de kabels die uit de (haakse) kap steken, wezen niet naar links maar naar schuin linksboven). Het lijkt er dus op dat de garage bij de vorige beurt op deze manier de “verkeerde” contacthoek heeft moeten compenseren. Immers, als je de contacthoek verstelt, verstel je het ontstekingstijdstip mee, en dat moet je daarna weer compenseren door de verdeler weer te stellen m.b.v. een stroboscoop.

Het probleem nu is dat de motor niet meer lekker loopt, slecht start, slecht optrekt (schokkerig) en enorm ploft bij het loslaten van het gas. Ik zal eens nieuwe bougies en kabels bestellen, maar uiteraard moet ik die contacthoek goed krijgen. Heeft iemand wel eens een dergelijk probleem gehad?
Misschien maar overstappen naar elektronische onderbreker uit de latere CX 20-motoren? Heeft iemand nog zo’n ding liggen?

Overigens heb ik nog steeds een lekke middendemper (zie eerdere bericht), dus ik weet niet in hoeverre dat van invloed kan zijn.

Alle tips welkom. Dank alvast!

Gijs (CX Athena 1979)

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
J-Roen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-11-2006

Gepost: 19 december 2007 08:29 PM
  [ # 1 ]

Kan er niet zo’n 123-ding in?

Karakter herken je aan de auto…

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 19 december 2007 11:03 PM
  [ # 2 ]

Heb ik me ook al eens afgevraagd, maar die blijkt er dus niet te zijn voor de CX. Kijk op http://www.123ignition.nl/brand/Citroen.html

J-Roen schreef:

Kan er niet zo’n 123-ding in?

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 20 december 2007 03:42 PM
  [ # 3 ]

Zo’n 123 zou ik wel willen hebben, maar helaas.

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 22 december 2007 07:32 PM
  [ # 4 ]

Een ontsteking uit een 20 re of 22 trs is een prima oplossing.
Heb net een complete set verkocht,wat ik nu nog heb wil ik reserve houden voor m,n eigen break.
Ik wil de electronische ontsteking in het voorjaar inbouwen. Wink
Bijna iedere specialist heeft wel wat liggen,gewoon even navragen.
Aangezien de mijne goed start en netjes loopt heb ik er niet zo,n haast mee.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 27 december 2007 04:55 PM
  [ # 5 ]

Ik zit er serieus over te denken om een elektronische onderbreker in te bouwen, dan ben ik hopelijk van het gezeur af en loopt hij hopelijk beter.

Nu zit ik met de vraag: een originele (gebruikte) uit een later model CX 20 met elektronische onderbreker zoeken of een universele inbouwen?

Nadelen van een gebruikte vervanger: mijn blok heeft weinig gelopen en de verdeler zal dan in betere staat zijn dan de gemiddelde verdeler van de “sloop”. Bovendien doet mijn vacuumvervroeging het nog (die schijn je niet nieuw te kunnen krijgen??)

Daarom zit ik te denken aan een universele onderbreker, bijvoorbeeld van Pertronix (http://edsclassic.nl/). Een complete set (elektronische onderbreker incl bougiekabels en 40.000 volt bobine) kost ca. 200 euro. Iemand ervaring mee??

Groet,
Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 27 december 2007 05:13 PM
  [ # 6 ]

Er staan wat advertenties op het net van mensen die hun cx gesloopt hebben,en de motor enz. achter gehouden hebben.
Er bestaat een kans dat je de onsteking dan voor weinig kunt scoren.
Volgens mij zat er vanaf ‘83 een eletronische onsteking in de 2l,dus ook nog in de serie 1.
Het vacuumgedeelte is natuurlijk heel makkelijk te controleren.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
gkuijper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 31 december 2007 12:22 PM
  [ # 7 ]

Zeker, de vacuumvervroeging is makkelijk te controleren. Maar als het niet werkt, waar haal je dan een passend onderdeel vandaan? Iemand?
Gijs

CX Athena sable doree 1980 (lpg)


voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 31 december 2007 12:36 PM
  [ # 8 ]

Ik zou het bij een specialist proberen, bonhof,citroville,tres beau,enz.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook