Bekend probleem startmotor?
Nathan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55

Gepost: 03 januari 2008 12:32 AM

Weer iets raars meegemaakt en ik ben benieuwd of dit een bekend euvel bij de CX (S2?) is:

Zondag de Limo maar eens haar welverdiende sopbeurt gegeven. Ze startte (als vanouds) direct en kwam vlot omhoog naar de hoogste stand.

Na het wassen de auto op contact gezet en laten zakken tot de rijstand, daarna niet meer gestart tot maandag.

Helaas moest ik werken op oudjaarsdag en ging dus met frisse tegenzin in de Limo zitten wachten tot het voorgloeien klaar was, draaide de sleutel om en hoorde de startmotor zeer moeizaam twee keer ronddraaien en toen niets meer Sad

Eerste vermoeden was dat de accu overleden was. Zo te zien al een oud beestje en deze dus eruit gehaald en doorgemeten. Leek op zich nog fris en na even doorladen leek deze weer prima te zijn.

Maar na het terugzetten van deze weer hetzelfde probleem. Starten met de koplampen aan resulteerde niet in het doven van de lampen.

Uit pure frustratie na de mislukte startpoging nogmaals de sleutel omgedraaid voor het voorgloeilampje doofde en wat schertste mijn verbazing? Starten en knorren!

Een kilometer of 20 gereden, motor uitgezet en na 10 minuten weer zonder enig probleem te starten…

Klinkt dit voor de echte kenners als bekend in de oren en zit er een spook in het electrisch circuit/in de startmotor of is dit iets nieuws?

Het zal wel losstaan van elkaar maar sinds vorige week werken mijn claxon en achterruitverwarming niet meer. En sinds zaterdag heb ik eindelijk een bedieningspaneeltje voor de buitenspiegels. Verder is er niets wezenlijks aan de dame veranderd.

Wie weet raad?

Citroen CX 25 Limousine Turbo2 te koop
Citroen ID 19B verkocht
Porsche 928 S4
Renault Safrane 2.5 20v
smart fortwo CDI

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7349

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 januari 2008 12:43 AM
  [ # 1 ]

massa van het blok 100%  Confused: accupolen schoon Confused: startmoter 20 jaar oud (of meer Surprisedops: )  Confused:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 03 januari 2008 12:48 AM
  [ # 2 ]

De rest van de connectortjes schoon? Een startmotor heeft natuurlijk inderdaad niet het eeuwige leven.

Als je de startmotor rechtstreeks op de accu zet, draait-ie dan wel lekker rond?

Kijk even of claxon en achterruitverwarming op hetzelfde circuit zitten. CX staat nou niet bekend om het geweldige elektrische circuit.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 januari 2008 10:46 AM
  [ # 3 ]

Klinkt inderdaad als slecht contact.
Bij de voorste accupool (voor de auto staand gezien) zit een 5mm dikke zwarte draad met een platte schuif-verbinding (‘mannetje-vrouwtje’).
Dat is de voedingsdraad naar je startmotor.
Haal die verbinding eens een paar keer los en spuit hem in met zuurvrije vaseline), doet wonderen..
Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook